۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۲۴۹۰۲۸
رییس جمهور در اجتماع علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم:

تردید ندارم مراجع اگر نکته ای را مطرح می کنند از سر دلسوزی و به خاطر دین است

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور در اجتماع علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم تاکید کرد: ما هیچ تردیدی نداریم که مراجع اگر نکته‌ای را می‌گویند از سر دلسوزی است، بخاطر اسلام و دین است و ما نیز بر سر این موضوعات شک و بحث نداریم، روی چشم ما، دولت باید به علما احترام بگذارد.
رييس جمهور در اجتماع علما، فضلا و طلاب حوزه علميه قم ديدار رييس جمهور با علما و فضلاي حوزه علميه قم ديدار رييس جمهور با علما و فضلاي حوزه علميه قم ديدار رييس جمهور با علما و فضلاي حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان چهارشنبه شب در دیدار جمعی از علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه مبارکه فیضیه گفت: شب به یاد ماندنی در جمع طلاب و علما خواهد بود، بنده چند ماهی در دوران طلبگی در مدرسه فیضیه ساکن بودم.

 

وی افزود: این مدرسه در واقع از روز نخست مرکزی برای نهضت و انقلاب بود؛ ما حمایت مردم قم را یادمان نمی‌رود، مردم زمانی که امام راحل در 15 خرداد دستگیر شدند، چگونه حمایت کردند و در زمان آزادی امام راحل نیز مردم چه استقبالی کردند، یکی از مهم‌ترین جلسات در آزادی امام راحل در مدرسه فیضیه برگزار شد و پیوند روحانیت و دانشگاه را از آن شب مشاهده کردیم و در آن جلسه جشن عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران با دست گل در جلسه شرکت کردند.

 

رییس جمهور خاطرنشان کرد: فیضیه تاریخ انقلاب اسلامی ما است، مرکزیتی است که مرحوم آیت‌الله حائری آن را تکمیل کردند، حتی پیش‌تر نیز مدرسه فیضیه برای حوزه علمیه قم مرکزیت بود.

 

باید علاوه بر سفرهای استانی جداگانه خدمت علما برسم

وی یادآور شد: من خوشحال هستم که امشب در محضر شما در مدرسه فیضیه هستم، البته دلم می‌خواست فرصت بیشتری باشد، بنده باید به جز سفرهای استانی خدمت علما برسم و یک ارتباط میان حوزه و دولت باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این‌که دولت دو تقاضا از حوزه علمیه، علما و فضلا دارد، تأکید کرد: نخستین مسأله نظریه پردازی در مسائل مهم دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بین المللی و فرهنگی از سوی حوزه علمیه قم است، دولت نه دنبال نظریه پردازی دینی است و نه کارش این است، کار دولت اجرای قانون است، برنامه‌ریزی است، حمایت از حوزه‌های علمیه است، با حفظ استقلال کامل حوزه‌های علمیه.

 

همان قدر که حمایت روحانیت برای دولت مهم و ارزشمند است، نقد و تذکر آنها نیز مهم است

وی ادامه داد: اگر حوزه‌های علمیه استقلال خود را از دست بدهند، دیگر حوزه‌های مورد انتظار تاریخ و مردم نیستند، ما اصلا نمی‌خواهیم حوزه علمیه دولتی شود و در هر مسأله‌ای فکر ‌کند باید از دولت حمایت کند، همان قدر که حمایت روحانیت برای ما ارزشمند و مهم است، نقد و تذکر آنها نیز برای ما مهم و ارزشمند است، طبیعی است که ما نیز اشتباه و خطا کنیم، همه مردم به ویژه فرهیختگان، دانشگاهیان و حوزه علمیه قم حق نقد دارند.

 

رییس جمهور عنوان کرد: بزرگترین افتخار من در زندگی این است که خدا توفیق داد دورانی را طلبه همین حوزه باشم، اکنون نیز اگر بگویند بهترین کار را انتخاب کن، برگشت به حوزه و مشغول مباحث شدن را انتخاب می‌کنم؛ قم یک ویژگی خاصی دارد، هیچ کجا حوزه نمی‌شود، هیچ مکانی دل نشین‌تر از حجره کوچک طلبگی نمی‌شود.

 

وی افزود: در دوران مشروطه نظریه دینی و علمی اندیشمندان بزرگی همانند آخوند خراسانی و نائینی انقلاب مشروطه را هدایت کرد؛ مرحوم مدرس نیز دارای نظریات بسیار ارزشمندی بود و نظریه ایشان بود که مسأله قضاوت را حل کرد، به نظر من پس از انقلاب اسلامی نتوانستیم از این نظریه به صورت درست استفاده کنیم؛ مرحوم مدرس با نظریه امر به معروف و نهی از منکر مسأله دادگاه‌ها را حل کردند، نمی‌خواهم بگوییم این نظریه را بپردازیم، بلکه می‌خواهم بگویم حوزه نظریه پردازی کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی بیان داشت: مدرس شخصیتی بود که گفت باید کتابهای خارجی ترجمه شود، دروازه علوم را باز کرد، امروز نیز این کار شما است، شما به فقه، اصول، فلسفه، تاریخ اسلام و دیگر علوم مسلط هستید، شما باید این موضوعات را حل کنید.

 

وی تصریح کرد: در دوران انقلاب اسلامی اساس نهضت اسلامی با اجتهاد و نظریه امام شکل گرفت، نظریه امام این بود که دین از سیاست جدا نیست، عدم جدایی دین از سیاست اساس مبنای امام راحل بود، سپس نظریه حکومت اسلامی را در درس‌های نجف تشریح کردند، همچنین برای اداره حکومت نظریات بسیار مهمی را مطرح کردند.

 

رییس جمهور اظهار داشت: در سال‌های 30 تا 40 تحولات زیادی در حوزه رخ داد، برنامه شهید بهشتی تحول در حوزه ایجاد کرد؛ در هر مقطعی می‌بینیم که عده‌ای از بزرگان جلو آمده‌ و تحول بزرگ ایجاد کرده‌اند؛ در دوران حکومت اسلامی امام با نظریات مهمی که داشتند توانستتند راه را باز کنند، ایشان یک اصل مهمی داشتند این بود که اسلام دینی است که قادر به مدیریت جامعه امروز است، امام راه را باز کردند، با آن بحث و تأکید بر مسأله زمان و مکان و یا تعبیری که اجتهاد مصطلح برای اداره کشور کافی نیست.

 

حوزه باید در عرصه های مختلف نظریه پردازی کند

وی ادامه داد: این‌ها بسیار مهم است، این کار امام مسیر اجتهاد جدید را باز کرد، راه جدید را نشان داد؛ صدها مسأله برای ادارات داریم که شما باید حل کنید، شما باید آن را مطرح کنید؛ در بحث بانک و بانک‌های بین المللی صدها مسأله داریم، در دنیای امروز تجارت صادرات و واردات بدون سیستم بانکی بین المللی نمی‌شود داشته باشیم، بنده سیستم داخلی را نمی‌گویم، نظریات شما باید آن را حل و فصل کند، ما مسائل مهم اقتصادی داریم، نظریات آن با شما است.

 

روحانی اظهار داشت: در سیاست خارجی پیچیدگی‌های بسیاری زیادی است که شما باید حل کنید، مسائل مهم استراتژیکی داریم که پس از 36 سال به بحث، بررسی و باز کردن این مسائل نیاز داریم، البته شاید بگویید که مقام معظم رهبری برخی از مسائل را باز کرده و حل و فصل کرده‌اند،‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی مسؤولیت‌های دارد، بله آنها در سطح خودشان مسائل را می‌گویند و حل فصل می‌کنند.

 

وی تأکید کرد: اصل کار تحقیق و نظریه‌پردازی کار حوزه‌ها و علما است، درس‌های خارج ما که به این میزان استاد داریم، مجتهدی که به این میزان درس خارج‌گو داریم، باز هم می‌پرسم می‌گویند درس‌های خارج‌ همانند فصول گذشته است، البته این‌ها محترم است، ولی مقداری مباحثی که مورد نیاز است، جوان‌ها، علما، فضلا و اساتید حوزه مطرح کنند.

 

دولت و ملت باید به هم اعتماد داشته باشند

رییس جمهور در ادامه گفت: مسأله دومی که بنده می‌خواهم بگوییم این است که اتصال دولت با مردم از طرق مختلفی امکان پذیر است، ولی هیچ چیزی جای مباحث چهره به چهره را نمی‌گیرد، ما امروز مباحث زیادی داریم، مسأله اعتماد متقابل مردم و دولت بسیار مهم است،‌ باید مردم و دولت به هم اعتماد داشته باشند، نمونه کامل آن نهضت امام راحل بود.

 

وی افزود: امروز اگر دولت بخواهد با مردم در ارتباط باشد و اعتماد به عنوان یک سرمایه بزرگی باشد، ما نیاز به حوزه داریم؛ حوزه علمیه، طلاب، منبری‌ها، خطبا، سخنگویان بسیار تأثیرگذار هستند، گفتار و سخن و حمایت مراجع که جای خود دارد، مراجع عظام که تعداد زیادی مقلد دارند و افراد زیادی اساسا دینشان و مناسکشان را از آنها گرفته‌اند و اعمالشان را براساس رساله مراجع انجام می‌دهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: امروزه شرایط بسیار سختی در دنیا داریم، می‌بینید که امروز به نام اسلام چه کار می‌کنند و اسلام را چگونه وارونه معرفی می‌کنند، این‌که صدای اعتدال از ایران بلند شد، به ویژه پس از آن که رهبری تأکید کردند اعتدال درست است، تأیید و تأکید ایشان بسیار مهم بود، چندتن از علمای نیویورک به بنده گفتند «پس از این‌که صدای اعتدال از ایران بلند شد، ما سرمان را در آمریکا بالا گرفتیم، گفتیم اسلام دین اعتدال است»، آن اسلام رحمانی، رحمت، اعتدال و امت وسط بسیار مهم است.

 

وی یادآور شد: بیان این مباحث از سوی رییس جمهور ایران در شرایطی که آنها تبلیغ می‌کنند اسلام در ایران چگونه است، حکومت ایران از خشونت و تروریست حمایت می‌کند، این اتهاماتی که می‌زدند و هنوز هم ادامه دارد، بسیار مهم است.

 

رییس جمهور بیان کرد: ما می‌بینیم این اتهاماتی که ایران طرفدار خشونت است، اتهامات واهی بود، ولی در آن جو کاذبی که آنها درست کرده بودند، مؤثر بود؛ بنده در سازمان ملل جهان عاری از خشنونت را مطرح کردم و گفتم که در دستور کار سازمان ملل قرار گیرد، شرایطی پیش آمد که حتی چهار و پنج کشوری که در مجمع عمومی آمدند مخالفت کردند و گفتند چون پیشنهاد ایران است نباید رأی بدهید در نهایت نتوانستند به هدفشان برسند.

 

وی افزود: این‌که به نام جمهوری اسلامی ایران، یک طلبه‌ای که در حوزه علمیه قم تربیت شده است به عنوان رییس دستگاه اجرایی ایران و این پرچم را نظام جمهوری اسلامی ایران در دست بگیرید، یک شکست مفتضحانه‌ای بود برای کسانی که به ناروا به ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران تهمت می‌زدند.

 

تاثیر بین المللی نامه رهبر معظم انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: دنیای امروز دنیایی است که باید افکار عمومی جهان را جذب و جلب کنیم، نامه‌ای که مقام معظم رهبری به جوانان غربی نوشتند، یک نامه بود، ولی چقدر تأثیرگذار بود، چقدر تکان داد، چقدر جوامع اسلامی خوشحال شدند، معلوم است که در دنیای امروز یک بار مسؤولیت بسیار سنگینی بر دوش ما است، هم مربوط به داخل کشور و هم مربوط به سراسر جهان و بخش بزرگی از این کار بر دوش حوزه علمیه به ویژه حوزه علمیه قم است.

 

رییس جمهور با اشاره به سخنان مدیر حوزه‌های علمیه درباره امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: این موضوع مهمی است، چرا نمی‌آییم مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را برای مردم روشن کنیم؛ محبت و برادری معروف است یا نیست؟ توسعه کشور معروف است یا نیست؟ ‌اشتغال جوانان معروف است یا نیست؟ محیط زیست و نجات کشور در این آب و هوا و گردغبار معروف است یا نیست؟ آلودگی هوا منکر است یا خیر؟ ما فکر می‌کنیم که معروف و منکر تنها در چند حکم منحصر می‌شود، آمر به معروف به معنای وسیع کلمه باشیم، ناهی از منکر باشیم به معنای وسیع کلمه؛ این موضوع را چه کسی باید تشریح کند؟

 

تمام دنیا امر به معروف و نهی از منکر دارند
وی تصریح کرد: ما هزاران مسأله داریم، البته چند حکمی که بیان می‌شود نیز درست است و روی چشم ما قرار دارد، حکم اسلام است، ضروریات دین است، دولت نیز باید حمایت کند، رییس جمهور مسؤول امر به معروف و نهی از منکر است؛ چرا که رییس جمهور مسؤول اجرای قانون اساسی است و امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول قانون اساسی است، باید این کار را انجام بدهیم هم شرعا و هم قانونا و وظیفه ما است، ولی توصیف و تشریح این مسائل و تشریح بر عهده حوزه است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: تمام دنیا امر به معروف و منکر دارد،‌ ولی معروف و منکر آنها ممکن است از نظر مفهومی و مصداقی با ما فرق داشته باشد؛ ولی آنها نیز دارند، در اروپا اگر فردی صفی را بهم بریزد مردم موضع می‌گیرند، مگر این نهی از منکر نیست؟ حقوق مردم را زیر پاگذاشتن از منکرات بزرگ است، مالیاتی که اخیرا نیز مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند، مالیات دادن معروف است یا نیست؟ قاچاق منکر است یا نیست؟ این‌ها است مسائل مهم مربوط به امر به معروف و نهی از منکر ما، چرا از هزاران مصداق تنها دوتا را چسبیده‌ایم و 900 تا را کنار گذاشته‌ایم، چه کسی باید این مطالب را باز کند، شما بزرگان، علما، مدرسین، اندیشمندان دینی هستید که باید باز کنید، شما که سال‌ها کار کردید و نویسنده و محقق هستید.

 

دولت احترام به حوزه ها را وظیفه خود می داند

وی یادآور شد: اکنون حضور 80 هزار طلبه افتخار آمیز است، قبلا تعداد طلاب شاید 15 هزار نفر نیز نمی‌شد؛ دولت وظیفه خود را احترام به حوزه‌ها می‌داند، این وظیفه ما است و هیچ منتی بر کسی نداریم، حمایتی که دولت می‌تواند بکند را وظیفه خود می‌داند، در برابر مراجع تقلید هر نکته‌ای که مورد نظر آنها است، حتی مسائل که اعلام می‌کنند؛ البته قبلا به ما بگویند تا ما پاسخ بدهیم بهتر است، ولی هرگونه که خواستند، چرا که مرجع هستند، بزرگ ما هستند، شخصیت‌های فرهیخته هستند. ما هیچ تردیدی نداریم مراجع اگر نکته‌ای را می‌گویند از سر دلسوزی است، بخاطر اسلام و دین است و ما نیز بر سر این موضوعات شک و بحث نداریم، روی چشم ما، دولت باید به علما احترام بگذارد، من در هیأت دولت نیز به صراحت گفته‌ام که مراجع عظام تقلید اگر نکته‌ای دارند و شما فکر می‌کنید به گونه دیگری است نزدشان رفته و توضیح دهید، آنها بر روی مصادیق صحبت نمی‌کنند، بلکه حکم را بیان می‌کنند.

 

رییس جمهور بیان داشت: آنها می‌خواهند منکر نباشد، معروف و دین ترویج شود، یکی از وظایف رییس جمهور در قانون اساسی ترویج مذهب حقه جعفریه است، دفاع از استقلال فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عین دفاع از استقلال سیاسی است و این وظیفه حوزه است، این در متن قانون اساسی و سوگندنامه رییس جمهور است، اگر رییس جمهور انجام نداد بسیار روشن است که باید تذکر داد، اگر دولت انجام نداد باید به او تذکر بدهد.

 

وی در پایان گفت: اصل اسلام و رضای خدا است، وگرنه بقیه فرعیات هستند، البته رضایت مردم نیز بسیار مهم است، مردم هستند که دین خدا و حوزه‌ها را حمایت می‌کنند، جای تردید نیست و ما ان شاءالله در کنار هم و با ارتباط بیشتری کارها را پیش خواهیم برد؛ ما خدمت به مراجع، حوزه‌های علیه و علما افتخار می‌دانیم./993/پ200/ج

ارسال نظرات