۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۲۴۹۲۹۸
معاون پژوهش مدرسه علمیه سفیران هدایت قزوین:

ناکارآمدی نظام آموزشی و نداشتن عمق و ارزش کتب درسی از تهدیدات حوزه است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه سفیران هدایت قزوین گفت: تخیل و توهم در دانش ورزی، ناکارآمدی نظام آموزشی، نداشتن عمق و ارزش کتب درسی و مشغول شدن به مسایل دنیوی از جمله تهدیداتی است که حوزه با آن مواجه است.
منشور روحانيت حضرت امام(ره) منشور روحانيت حضرت امام

حجت الاسلام علیرضا شجاعی معاون پژوهش مدرسه علمیه سفیران هدایت قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره منشور روحانیت و جایگاه رفیع روحانیت، گفت: ما در مورد حوزه و رسالت روحانیت نیازمند تعریف دقیقی هستیم، با توجه به پیشینه علما از سلف تا امروز و جایگاه این مکتب نزد ائمه(ع) و مطالعه تاریخ انبیا(ع) و با تحقیق و تدبر در آیات قرآن کریم و روایات معصومان(ع) در می‌یابیم که حوزه دو رسالت دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به نخستین رسالت حوزه که آشنا کردن مردم با حکمت نظری است، افزود: دومین رسالت انبیا(ع) و ائمه(ع) که به تبع آن روحانیت هم عهده دار آن است اقامه قسط و عدل در قالب حکمت عملی است.

 

خطرات پیش روی روحانیت را بشناسیم

 

حجت الاسلام شجاعی خطرات موجود در برابر حوزه و روحانیت را تبیین و ابراز کرد: خطری که امروز حوزه‌های علمیه با آن مواجه است در دو محدوده بررسی می‌شود، محدوده دوری از حکمت نظری با این توضیح که طلاب و علمای امروز با گرایش به علوم کم ارزش و بی ارزش و دوری از ژرف اندیشی و عمیق محوری در علم و دانش نخستین محدوده خطر حوزه و روحانیت است.

 

وی در ادامه افزود: تخیل و توهم در دانش ورزی، ناکارآمدی نظام آموزشی، نداشتن عمق و ارزش کتب درسی، مشغول شدن به مسایل دنیوی از جمله تهدیداتی است که حوزه در محدوده نخست با آن مواجه است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین با نظر به محدوده دوم ابراز داشت: دوری از اخلاق، دوری از عدالت، خود بزرگ بینی و شهوت رسیدن به پست و مقام از جمله مشکلات و خطراتی است که در محدوده  دوم یعنی حکمت عملی گریبان حوزه و روحانیت را می‌گیرد.

 

وی در ادامه افزود: اشرافی گری و میل به ریاست که در روایات معصومان هم نمونه های آن را مشاهده می کنیم جایگاه سیاسی و اجتماعی روحانیت را از بین می‌برد. ما داعیه دار این هستیم که عهده دار هدایت مردم هستیم بنابراین خود باید از آنان جلوتر و پاکتر باشیم.

 

اخلاق در جامعه علمی چه جایگاهی دارد؟

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان با بررسی تهدیدات پیش روی حوزه و روحانیت تصریح کرد: روز به روز شاهد این هستیم که دانش بدون ارزش ارائه می‌شود، نتیجه این نظام آموزشی خالی شدن محافل علمی از اخلاق است.

 

وی در ادامه افزود: جایی که قانون به جای اخلاق جانشین شود چیزی جز طلاق و اعتیاد و حرام خواری نصیب جامعه نمی‌شود چرا که راه حل های قانونی نمی‌تواند این معضلات را از بین ببرد در نتیجه نیاز به اخلاق عملی در جامعه به ویژه در محافل علمی احساس می‌شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اصطلاح «وحدت حوزه و دانشگاه» اشاره کرد: این یک شعار است که هیچ وقت به آن جامه عمل نپوشاندیم، مراد از وحدت اگر ارتباط یا تدریس در محافل دیگری باشد که از دیر باز شاهد آن بوده و هستیم لکن مراد اصلی چیزی جز این است.

 

وی در پایان گفت: یگانگی دانش و تعامل آن در حوزه و دانشگاه مراد اصلی این شعار است چراکه حوزه عهده دار علوم دینی و معنوی و دانشگاه عهده دار علوم مادی و دنیوی است، برای این‌که جامعه علمی خود را پویا کنیم احتیاج به ترکیب و یگانگی این دو محوریت داریم که به نظر من ذره‌ای در این راه قدم برنداشتیم./849/ت302ب4

ارسال نظرات