۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۲۴۹۷۴۹
معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین:

ایمان ریشه دار، ارزشمند است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که ایمان ریشه دار ارزشمند است، گفت: ارزش انسانی شخص مهم است، چرا که قرآن می‌فرماید اینگونه افراد مومن نیستند بلکه مسلمان هستند و درجه ایمان از اسلام بالاتر است.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین امشب دهم بهمن در جلسه تفسیر نهج البلاغه مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به خطبه 192 امیرمومنان(ع) ملقب به خطبه قاصعه، گفت: قبول و تسلیم شدن در برابر حق به وسیله زور و قدرت مفید نیست چرا که با از بین رفتن قدرت ایمان هم از بین می‌رود، دلیل اطاعت مردم در این زمان یا بخاطر قدرت حاکم است و یا از روی طمع بنابراین در هیچ کدام از حالت های ذکر شده، نیت خالص نیست.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه درباره ویژگی های پیامبر اسلام اظهار داشت: زمانی که مردم بدانند پیامبر فقیر است و قدرتی جز خداوند ندارند او را بهتر اطاعت می‌کنند چرا که از صمیم قلب او را پذیرفته اند.

 

حجت الاسلام عباسی با توجه به داستان ابوعلی سینا و شاگردش بهمن یار ابراز کرد: پیامبر یتیم بود، فقیر بود و قدرت اجتماعی نداشت اما می‌بینیم که پس از 1400 و اندی سال هنوز مردم او را قبول دارند و نام او را شبانه روز روی گلدسته ها به صدا در می‌آورند.

 

ایمان ریشه دار ارزشمند است

 

معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین با نظر به روایتی از معصوم که می‌فرماید به ثروتمندان بخاطر ثروتشان احترام نگذارید بیان کرد: ایمان ریشه دار ارزشمند است، ارزش انسانی شخص مهم است، چرا که قرآن می‌فرماید اینگونه افراد مومن نیستند بلکه مسلمان هستند و درجه ایمان از اسلام بالاتر است.

 

وی در ادامه افزود: نوعی دیگر از تسلیم شدن وجود دارد که شخص از روی طمع به اطاعت خدا می‌پردازد این اطاعت چون خالص نیست و نوعی آفت در آن هست برای خداوند پذیرفته نیست.

 

حجت الاسلام عباسی با اشاره به روایتی از اهل بیت(ع) که می‌فرماید هرکس کاری انجام دهد و در آن ریا باشد خداوند در قیامت این عمل را از او قبول نمی‌کند تصریح کرد: ما باید نیت های خود را خالص کنیم، نمازمان، روزه مان، زکاتمان و تمامی اعمالمان باید فقط و فقط برای رضای او باشد البته قبول دارم که این سخت‌ترین کارهاست اما ارزش تمرین و ممارست را دارد.

 

خلوص نیت در اعمال شرط قبولی آن نزد خداوند است

 

معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین با توجه به روایتی از معصومان که می‌فرماید هرکس دو رکعت نماز مقبول خداوند بخواند حتما به بهشت می‌رود گفت: این نماز مذکور نمازی بدون ریا و خالص است به این جهت است که دست انسان را می‌گیرد و شخص را عاقبت به خیر می‌کند.

 

وی در ادامه موانع دیگر عاقبت به خیری را اینگونه شمرد: حق الناس مانع ایمان است چرا که در روایات معصومان می‌بینیم که توجه زیادی به حق الناس دارند تا جایی که شرط اسلام و مسلمان بودن را سالم ماندن مردم از دست و زبان شخص بر می‌شمرند.

 

حجت الاسلام عباسی درباره رعایت حقوق مردم اظهار کرد: خوش بحال کسی که مردم در زمان مرگش برایش گریه کنند و فراغ او را اندوهی برای خود بشمرند و بد بحال کسی که مردم آرزوی مرگش را شرط رفاه حال خود بدانند. بعضی یاد نگرفته اند که چگونه باید از دست و زبان خود استفاده کنند، با توجه به روایات معصومان متوجه می‌شویم که همه اعضای بدن از سرکشی زبان نالان هستند.

 

معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به حدیثی از امیرمومنان که می‌فرماید انسان زیر زبانش نهفته است گفت: بیش از 150 گناه را برای زبان برشمرده اند. انسان ساکت را نمی‌توان ارزیابی کرد ولی وقتی که دهان باز کند همه متوجه می‌شوند که با چه شخصی روبرو هستند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان مردم را به دوری از خرافات و مانع تراشی در زندگی خود تذکر داد و ابراز داشت: انسان متاهل نمازش 70 برابر شخص مجرد است خرافات را از مقوله ازدواج حذف کنید تا زندگی دنیوی و اخروی جوانان بیمه شود./849/پ202/ب4

ارسال نظرات