۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۴۹۷۸۳
استاد حوزه علمیه قم:

اقتدا به سیره فاطمی زندگی را شیرین می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که اقتدا به سیره حضرت زهرا (س) می‌تواند زندگی ما را سرشار از شیرینی و عشق به حضرت حق کند، گفت: این ارتباط بسیاری از گرفتاری‌های ما را که ناشی از دوری از عبادت الهی است را برطرف کند.
شهادت حضرت زهرا (س)

حجت‌الاسلام محمدجواد مروجی طبسی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که بزرگ‌ترین هدف حضرت زهرا(س) عبادت خداوند بود، گفت: در زندگی حضرت زهرا (س) هیچ ‌چیز به‌ جز خداوند رنگ و جلوه‌ای نداشت و مناجات خداوند و نماز یکی عشق‌های شیرین حضرت فاطمه(س) در زندگی بود.

 

وی افزود: از امام سجاد (ع) حدیثی نقل‌شده است که روزی رسول خدا(ص) سلمان را به در خانه حضرت فاطمه(س) فرستادند تا به ایشان موضوعی را بگویید و سلمان به در خانه حضرت رفتند اما وقتی به آنجا رسیدند دیدند حضرت مشغول تلاوت قرآن بود و آسیاب ایشان در بیرون خانه بدون هیچ نگهبانی مشغول چرخیدن است که سلمان نزد رسول خدا بازگشتند و این ماجرا بازگو کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت رسول (ص) وقتی این موضوع را متوجه شدند تبسمی کردند و فرمودند «ای سلمان؛ خداوند قلب و جوارح و اعضای دخترم را تا نرمی استخوانش از ایمان پرکرده و او همه ‌وقت خود را صرف طاعت خدا می‌کند به همین خاطر خداوند فرشته‌ای به نام زو قابیل فرستاده تا سنگ آسایبش را بچرخاند».

 


حجت‌الاسلام‌ مروجی ادامه داد: حضرت زهرا (س) به ‌قدری در ایمان محکم بودند که هنگام وضو گرفتن از خشیت الهی رنگ چهره ایشان دگرگون می‌شد؛ علامه نوری در مستدرک می‌نویسند فاطمه(س) در نماز خود از ترس خداوند ناله می‌کرد و نفسش به شماره می‌افتاد.

 

وی با بیان این‌که حضرت زهرا (س) اهمیت زیادی برای نمازخواندن قائل بودند و برای نماز یک لباس خاص داشتند و در هنگام نماز این لباس را به تن می‌کردند، گفت: روزی حضرت زهرا (س) از رسول خدا (ص) درباره کسانی که در نماز سستی می‌کنند سؤال کردند که حضرت در پاسخ به ایشان فرمودند«ای فاطمه هر کس نماز را سبک بشمارد به 15 بلا گرفتار می‌شود که شش‌ مورد آن‌ها در دنیا، سه بلا در هنگام مرگ و سه بلا در قبر و سه مورد دیگر در قیامت برای او خواهد بود».

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: حضرت رسول خدا (ص) در ادامه به بلاهای انسان سست نماز اشاره‌کرده و فرمودند «شش بلایی که انسان در دنیا به آن گرفتار می‌شود این است که خداوند برکت را از عمر و روزی او گرفته و از دعای صالحان بهره‌مند نمی‌شود، چهره‌اش سیاه می‌شود، دعایش به آسمان نمی‌رود و اعمالش بدون اجر می‌ماند».

 

حجت‌الاسلام‌ طبسی ادامه داد: رسول خدا(ص) در ادامه به حضرت زهرا (س) ذلیل مردن، گرسنه و تشنه مردن را از دیگر ویژگی‌های انسان سست نماز عنوان کردند و فرمودند «خداوند قبر این انسان را بر او تنگ کرده و قبرش تاریک بوده و فرشته‌ای در قبر همواره او را اذیت می‌کند همچنین حضرت بازخواست شدید در قیامت، مجازات سخت و دردناک و کشیده شدن به‌صورت به وسیله فرشته‌ای را از عذاب‌های انسان سبک نماز عنوان کردند».

 

وی با اشاره به این‌که امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند که مادر بزرگوارشان شب‌های جمعه را تا سپیده صبح با سجده‌های طولانی به سر می‌بردند، گفت: نماز در سیره حضرت زهرا به ‌قدری جایگاه برجسته‌ای دارد که ایشان چندین نوع نماز خاص خود را از حضرت رسول خدا (ص) آموخته و به دیگران تعلیم می‌دادند که صلاة ابوابین یکی از آنها است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام صادق (ع) این زمینه می‌فرمایند که این نماز حضرت زهرا(س) چهار رکعتی بود و ایشان در هر رکعت پس از حمد سوره اخلاص را پنجاه مرتبه می‌خوانند.

 

حجت‌الاسلام‌ مروجی طبسی تصریح کرد: نماز اهدایی و سایر نمازها و دعاهی مخصوص حضرت زهرا (س) در کتاب مستدرک وسائل و بحارالانوار ذکر شده که مردم می‌توانند به آن مراجعه کنند و در مقام دعاها و نمازهای خاصه این بانوی بزرگوار همین بس که سلمان می‌گوید روزی حضرت زهرا (س) دعایی ویژه شفای بیمار به من تعلیم دادند که من آن دعا را به بیماران مدینه که بیش از هزار نفر بودند، تعلیم دادم که همه آن‌ها از خداوند شفا گرفتند.

 

وی افزود: حضرت زهرا (س) انس خاصی با قرآن کریم داشتند به‌ گونه‌ای که بعضی از آیات قرآن در خانه ایشان بر رسول خدا (س) نازل می‌شد، بعضی دیگر از آیات به ‌وسیله امام حسن(ع) و برخی دیگر به‌ وسیله حضرت امیر(ع) به ایشان تعلیم می‌شد و ایشان مفسر قرآن بودند و مصحف ایشان در تفسیر قرآن و بیان مطالب علمی بسیار گسترده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که بیش از 23 مورد از سخنان حضرت (س) در خطبه فدکیه آیات قرآن است، گفت: انس با قرآن محبوب‌ترین کارها نزد حضرت زهرا (س) بود.

 

حجت‌الاسلام‌ طبسی با اشاره به این‌که شاید رسیدن به سیره حضرت زهرا(س) برای ما کار دشواری باشد، تصریح کرد: اگر ما در نمازهای یومیه به انس با قرآن مداومت کرده و تمام‌کارهای خود را برای رضایت خداوند انجام دهیم، خواهیم توانست تمام لحظات زندگی خود را سرشار از عبادت و مناجات خداوند کنیم.

 

وی یادآور شد: اقتدا به سیره حضرت زهرا (س) می‌تواند زندگی ما را سرشار از شیرینی و عشق به حضرت حق کند و بسیاری از گرفتاری‌های ما را که در اثر دوری از عبادت الهی است را برطرف کند./837/ت302/ف

ارسال نظرات