۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۵۰۰۵۱
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد:

تربیت اسلامی، فرزندان را در برابر تهاجمات فرهنگی واکسینه می کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اخلاقی بر ضرورت الگو گیری مادران جامعه اسلامی، از مادران اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: اگر خانواده متعادل داشته باشیم و تربیت صحیح نیز در نهاد خانواده صورت گیرد، دیگر دغدغه ای نسبت به تهاجم فرهنگی نخواهیم داشت.
حجت الاسلام حسن اخلاقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن اخلاقی، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد، امروز در همایش علمی «مادران اهل بیت» که به همت اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد، در سالن همایش هلال احمر برگزار شد، با اشاره به این که نقش مادر در تربیت انسان ها امری روشن و بدیهی است، ابراز کرد: 4 عنصر، محیط خانواده، محیط جامعه، تغذیه و قانون وارثت در تشکیل شخصیت انسان مؤثر است.

 

وی گفت: ائمه اطهار(ع) الگوهای جامعه بشری هستند، خداوند در قرآن می فرماید:« لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا، قطعا براى شما در [رفتار] رسول خدا سرمشقى نیکوست، براى کسى که به خدا و روز واپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى‏کند.»

 

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد اظهار کرد: همچنانکه چهره ظاهری افراد از ترکیب چهره پدر و مادر گرفته می شود، برخی از داشته های روحی و روانی نیز برگرفته از شخصیت پدر و مادر است.

 

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه مشهد ابراز کرد: مادر افزون بر این که در تکون خلقت کودک اثر گذار است، در بقیه مراحل تربیت نیز، نسبت به پدر بیشترین ارتباط را با کودک دارد و به همین علت است که در آموزه های اسلام، ملاک های انتخاب همسر مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی ابراز کرد: درباره مادران اهل بیت(ع) کمتر کار شده است، شخصیت ائمه معصومان(ع) منحصر به فرد است؛ از این رو نمی توانیم از جایگاه و نیز عوامل مؤثر در تکون و شخصت این بزرگواران غفلت کرد؛ از این رو است که کارهای علمی در زمینه نقش مادران اهل بیت(ع) می تواند تقویت کننده، جایگاه خانواده در دنیای اسلام و جامعه بشری باشد.

 

حجت الاسلام اخلاقی با بیان این که به میزانی که نهاد خانواده تقویت شود، به همان میزان می توانیم در مقابل تهاجم غرب ایستادگی کنیم، گفت: اگر خانواده متعادل داشته باشیم و تربیت صحیح نیز در نهاد خانواده صورت گیرد، دیگر دغدغه ای نسبت به تهاجم فرهنگی نداریم.

 

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد به ضرورت الگوگیری مادران، از مادران اهل بیت(ع) اشاره و اظهار کرد: دشمن در حوزه های مختلف، تلاش می کند، اما اگر مادران جامعه ما تلاشی، همچون تلاشی که مادران اهل بیت(ع) در تربیت ائمه اطهار(ع) داشتند پیاده کنند، تهاجم دشمن، باعث رشد می شود.

 

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه مشهد با اشاره به این که با الگو برداری از اندیشه ناب اسلامی، می توانیم در برابر تهاجمات دشمن بایستیم، ابراز کرد: اگر الگو پذیری از تاریخ اسلام را نپذیریم، شیفته افرادی می شویم که فرهنگ و ارزش ما را قبول ندارند.

 

وی افزود: امروز متأسفانه در خیلی از عرصه ها چشم و گوش بسته از افرادی تقلید می کنیم که فرهنگ و ارزش های ما را قبول ندارند. البته باید توجه داشت که این بدان معنا نیست که تعامل خود را با دنیا محدود کنیم؛ بلکه باید مراقب باشیم که بدون منطق از روش و سبکی پیروی نکنیم.

 

حجت الاسلام اخلاقی به سیره حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: این بزرگوار زمان خود را مدیریت می کردند، کار منزل برای بانوان، تکلیف نیست، اما یک افتخار و شرافت برای بانوان است. حضرت زهرا(س) در عین این که کارهای خانه را انجام می دادند به تربیت فرزندانشان نیز توجه داشتند.

 

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد با خاطرنشان کردن این نکته که دنیای کنونی، تشنه معارف دینی است، اظهار کرد: طلاب باید در زمینه سیره مادران اهل بیت(ع) تحقیق و پژوهش کنند و نیز امید است برپایی این همایش ها، به بازیابی و بازخوانی نقش مادر در خانواده منجر شود.

 

گفتنی است در پایان مراسم، به ترتیب از خانم ها شهربانو دلبری، امل بحرانی پور و زهرا اخلاقی با عنوان مقاله «نقش سیاسی-اجتماعی مادران اهل بیت(ع) از دوران امام هادی(ع) تا عصر غیبت»، «سیره اخلاقی و خانوادگی مادران اهل بیت(ع)» و «سیره اجتماعی مادران اهل بیت(ع)» که حائز رتبه برتر در فراخوان مقاله «مادران اهل بیت» شده بودند، تقدیر و تجلیل به عمل آمد./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات