۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵
کد خبر: ۲۵۰۱۶۴
امام جمعه موقت شهرستان کاشان:

تحجر، مانع پیشرفت حوزه‌‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت شهرستان کاشان با بیان این که در مقابل فعالیت های حوزه، چالشی به نام تحجر وجود دارد که توانسته است ضرباتی را بر اسلام و حوزه وارد کند، گفت: راحت طلبی، آسایش طلبی و کم همتی از دیگر چالش‌ها در حوزه است.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد بني هاشمي

حجت الاسلام سید محمد بنی هاشمی، امام جمعه موقت شهرستان کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که منشور روحانیت امام راحل باید مورد تحلیل کارشناسان قرار گیرد و کتبی در مورد آن نگارش شود، گفت: امام خمینی(ره) توانست یک تنه در مقابل ظلم خارجی و داخلی بایستد و آنان را سرکوب کند که این حرکت عظیم ایشان سبب ایجاد آبرو برای نظام و اسلام شد.

 

وی افزود: منشور امام راحل دارای چند محور است که یک بُعد آن در رابطه با انجام خدمات علمی و ایجاد جامعه ای علمی است و بُعد دیگر آن هم نشینی با محرومان و مستضعفان جامعه است، چرا که اصل موفقیت در پشتیبانی از محرومان و مستضعفان است.

 

حجت الاسلام بنی هاشمی گفت: بُعد دیگر این منشور اشاره به پیشتاز بودن روحانیت در نبرد حق علیه باطل دارد که این حرکت نباید به صورت مقطعی، بلکه باید به صورت مستمر باشد.

 

امام جمعه موقت شهرستان کاشان با اشاره به این که بُعد چهارم منشور امام راحل تأکید به رعایت زی طلبگی از طرف روحانیت است، تأکید کرد: با رعایت زی طلبگی از سوی روحانیت شاهد موفقیت این قشر در مسیر تبلیغ دین مبین اسلام خواهیم بود که خود می تواند سبب کسب آبرو در جهان شود.

 

به گفته وی، صدور منشور روحانیت از سوی امام راحل سبب حرکت جدی علما، فقها و حوزه های علمیه در مسیر بهسازی حوزه های علمیه و حفظ وجهه روحانیت شد و در مقایسه تلاش دشمن برای تخریب این قشر و تلاش حوزه برای خنثی کردن آن به این مهم پی خواهیم بر که نیازمند فعالیت بیشتر در این زمینه هستیم.

 

وی گفت: در مسیر حرکت روحانیان و طلاب چالش های بسیاری وجو دارد که برخی از چالش ها در مقابل حوزه و برخی در مقابل شخص روحانیان است که بزرگی شخصیت روحانیان مانع از آسیب دیدن در برابر این چالش ها خواهد شد.

 

وی با اشاره به این که در مقابل فعالیت های حوزه، چالشی به نام تحجر وجود دارد که توانسته است ضرباتی را بر اسلام و حوزه وارد کند، یادآور شد: چالش دیگر در حوزه ها راحت طلبی، آسایش طلبی و کم همتی است که بعضا به این آسیب گرفتار شده اند و البته افرادی متعددی در حوزه های علمیه وجود دارند که زحمات بسیاری را متحمل می شوند.

 

حجت الاسلام بنی هاشمی گفت: ضعف هایی در زمینه روش های تبلیغ و نوآوری در بیان و نشر اسلام ناب وجود دارد، چرا که امروزه تبلیغ اسلام به صورت گذشته نیست و وجود وسایل مختلف الکترونیکی و شبکه های مجازی موجب تغییر در روش تبلیغ شده که حوزه های علمیه باید خود را با این شرایط وفق دهند.

 

امام جمعه موقت شهرستان کاشان با اشاره به این که امام خمینی(ره) در زمان تبعید خود به ترکیه، کتاب تحریر الوسیله را نوشت، تأکید کرد: حوزه های علمیه امروز نیز باید مانند امام و دیگر علمای پرتلاش باشند.

 

به گفته وی، ضعف اخلاقی موجود در حوزه مانع نفوذ علم علما در جامعه خواهد شد، چرا که این علم زمانی ارزشمند است که عالم ارائه دهند همان گونه که  نفوذ امام بواسطه اخلاق حسنه ایشان بود.

 

وی با اشاره به این که امام راحل هم عالم بود و هم اخلاق مدار که این امر سبب به ثمر نشستن علم ایشان شد افزود: خیلی از افراد دارای علم بالایی هستند اما به دلیل ضعف در اخلاق نتوانسته اند در جامعه نفوذ پیدا کنند.

 

وی همچنین بابیان این که در همه زمان ها ضعف هایی در کشور وجود خواهد داشت، همانطور که در صدر اسلام در زمان پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) نیز به این شکل بود، افزود: اگر چه نقاط ضعف آن زمان با نقاط ضعف امروز قابل مقایسه نیست، اما وجود این ضعف ها سبب جدایی و کنار کشیدن اصحاب پیامبر(ص) نشد، چرا که اسلام برای تبدیل این نقاط ضعف به قوت آمده است و باید برای رفع آن همت کرد.

 

حجت الاسلام بنی هاشمی یاد آوردشد: یک قدم عقب نشینی ما در دفاع از نظام و انقلاب به همان میزان سبب جلو آمدن دشمن خواهد شد که هیچ گناهی به بزرگی این گناه نخواهد بود و می توان آن را به عنوان یک گناه اجتماعی قلمداد کرد./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات