۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۲۵۰۱۷۰
کارشناس شبکه جهانی ولایت؛

حضرت زهرا حجّت کبرای خداوند است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی شبکه جهانی ولایت گفت: زهرای مرضیه(س) در نظام هستی و ارزشی، حجّت الله کبری است که اگر زنان و مردان ما اگر زندگی خود را زندگی با ایشان تنظیم کنند، موفق و سعادتمند می شوند.
حضرت زهرا حجّت کبرای خداوند است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، کارشناس مذهبی شبکه جهانی ولایت، شب گذشته همزمان با شهادت حضرت زهرا(س) بنا به روایت 75 روز پس از رحلت پدر پزرگوارشان در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایشان در نظام هستی و ارزشی «حجّت خدا» است همان طور که در دعای توسل خطاب می کنیم یا حجةالله علی خلقه.

 

 اثر تربیتی حجّت خدا
وی با بیان این که با روشن شدن جایگاه حجّت اثر تربیتی آن نیز روشن می شود، تصریح کرد: تمام موجودات در سیر به سوی خدا هستند و هیچ موجودی متوقف نبوده و در سراشیبی سقوط قرار ندارد؛ صیروریت هستی به سوی خدا است؛ سیر حرکت در مکان است اما صیروریت حرکت در وجود و در کمال خود متحول شدن است.


استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در همه موجودات این سیر نهادینه شده است  و زیر پوشش نام «هادی» از صفات حق تعالی  قرار دارند همان طور که زیر پوشش نام «خالق» و «رازق» هستند یعنی همه موجودت مخلوق، تحت هدایت و روزی خوار خداوند هستند.


وی افزود: در عالم هستی هیچ موجودی راه خود را گم نکرده است. گیاهان، حیوانات، جمادات، نباتات، ذرات ریز و کهکشان ها همه در مدار خود سیر می کنند؛ سیر موجودات در مسیر خدا تخلّف و تخالف ندارد؛ این سنّت جاری خداوند در هستی است که تبدیل، جابه جایی و تعطیلی ندارد و سراسر عالم بر آن نیز استوار است.


حجت الاسلام رضایی تهرانی اظهار کرد: هیچ موجودی قدرت عصیان و تخلّف ندارد این قدرت فقط به آدم داده شده است از کوچکترین ذرّه روی زمین تا آسمان همه تسلیم خدا هستند؛ گیاهان، جمادات تا عرشیان و ملکوتیان همه تسلیم خدا هستند.


تفاوت هدایت انسان با سایر موجودات
وی با بیان این که انسان در برابر هدایت الهی با سایر موجودات متفاوت است، گفت: موجودات دیگر در مسیر الهی یک طرفه حرکت می کنند و در برابر هدایت بدون انحراف مسیر را طی می کنند، اما انسان در دو مسیر می تواند حرکت کند که در قرآن کریم آمده است؛ ما راه را به انسان نشان دادیم یا شاکر یا کافر می شود.

 

کارشناس مذهبی شبکه جهانی ولایت بیان کرد: سایر موجودات تسلیم و شاکر الهی هستند به طوری که در نظام هستی یک حیوان کافر پیدا نمی کنیم یا خورشید و ماه نمی توانند از مسیر خود تحّدی پیدا کنند.


وی بیان کرد: هدایت در سخت افزار وجودی انسان نیست بلکه در نرم افزار وجودش است خدا به انسان دو سرمایه تقوا و فجور داده که می تواند در برابر این سرمایه از خدا اطاعت یا عصیان کند.


استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هیچ یک از موجودات جز انسان پیامبر ندارند زیرا تکلیف ندارند؛ قدرت انتخاب ندارند؛ در مقابلشان راه و چاه نیست و فقط راه مقابل را می روند، در حالی راه در برابر انسان او را به سوی بهشت و چاه او را به سوی جهنم برد.


حجت الاسلام رضایی تهرانی ادامه داد: انبیاء آمده اند تا در این کشاکش انسان به بیراهه نرود و به چاه نیفتد اما قصد شیطان به چاه کشاندن او است؛ شیطان وقتش را صرف نفوذ در حیوان نمی کند زیرا نفوذی در آن ها ندارد بلکه در انسان نفوذ می کند تا او را به حیوانیت برساند.

 


وی با اشاره به قرآن و عترت به عنوان هدایت گران انسان، افزود: عنصر ملموس، نوشتاری و گفتاری به نام «قانون» و عنصر محسوس و قابل رویتی به نام «حجّت» می تواند ما را در مسیر واقعی قرار دهد؛ قرآن حجّت مکتوب و گفتاری تدوین شده «قانون» و امیرمؤمنان، حجّت محسوس این قانون الهی است.


قرآن؛ حجّت صامت
کارشناس مذهبی شبکه جهانی ولایت تصریح کرد: قرآن مختص انسان است نه حیوانات و ملائکه، حیوانات در مسیر غرایض و ملائک در مسیر عقل ثابت هستند و انسان ترکیبی از حیوان و ملکوت است که می تواند حیوانی یا جبرئیلی عمل کند.


وی با بیان این که حجّت صامت «قرآن» و حجّت ناطق «حجّت خدا» است، اظهار کرد: اولویت با حجّت ناطق است زیرا برای حجّت صامت نیاز به حجّت ناطق است و انسان در مسیر حرکت به سوی خدا وقتی مؤفق است که خود را با حجّت گفتاری و رفتاری تنظیم کند.


حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که زهرای مرضیه(س) حجّت الله کبری است، خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری در این باره فرموده اند: «ما حجّت خدا برشما هستیم و مادرمان فاطمه سلام الله علیها حجّت خدا بر ما است» و زنان و مردان ما اگر زندگی خود را با زندگی حضرت زهرا(س) تنظیم کنند مؤفق می شوند که یکی از ویژگی های بارز حضرت ولایت مداری و دفاع از ولی خدا است که در جلسه آتی تبیین می شود./1308/پ202/ب5

ارسال نظرات