۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۲۵۱۵۸۵
با قرائت پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی؛

پنجمین همایش عرصه‌ها و روش‌های حدیث پژوهی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پنجمین همایش «عرصه‌ها و روش‌های حدیث پژوهی» با ارائه سخنرانی‌های مرتبط از سوی حدیث پژوهان در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
حديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پنجمین همایش «عرصه‌ها و روش‌های حدیث پژوهی» عصر امروز با ارائه مباحث مرتبط با حدیث پژوهی از سوی اساتید حدیث پژوه همچون حجت‌الاسلام نصیری و حجت‌الاسلام خدّامیان و حضور آیت‌الله سیدان، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مروارید و حجت‌الاسلام شهرستانی آغاز به کار کرد.

 

حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر، گفت: فقه استنباطی و احکام شریعت مبتنی بر مصادیق اجتهاد است که در رأس آن، قرآن کریم قرار دارد؛ در پی این امر کبیر در دومین موقعیت مصدریت اجتهاد، سنت نیی اکرم و اوصیای ایشان قرار دارد.

 

وی افزود: پی‌جویی از سببیت این تذکر حقیقتی است که در تاریخ فقه و فقاهت، ذهن عالمان را به خود مشغول کرده است و هریک به بیانی به تحلیل آن مشغول شده‌اند؛ آنان بر این امر تأکید داشته‌اند که قرآن، کتاب قانون است و این کتاب قانون نیاز به تفسیر و تطبیق دارد، این مهم تنها از صاحبان قانون و خبرگان به عمق آن برمی‌آید.

 

حجت‌الاسلام مسعودی اضافه کرد: در زمان حیات شارع مقدس مؤمنان به او مراجعه و بیان او را پاسخ سخنان خویش می‌دانستند و او نیز عطش آنان را از دل آیات مقدس تقریر می‌کردند؛ پس از ایشان، مردم به اوصیای ایشان مراجعه کرده و در دوران غیبت، عالمان دین و فقیهان عادل نیاز مردم را با مراجعه به قرآن کریم، سنت رسول خدا و اوصیای حضرت برطرف می‌کردند.

 

اجتهاد باید توان انعطاف داشته باشد

 

وی بابیان این‌که اگر قرآن اصل اول و برنامه هدایت انسان در تمامی زمان‌ها بوده است، راز جاودانگی و هدایت‌گری نیز از ناحیه پیامبر و اوصیا است، تصریح کرد: امروز در نظام جمهوری اسلامی افق‌های جدیدی بر کرانه‌های صدور تشریع گشوده است، فرض است که فقیهان و مجتهدان، اصول و اجتهاد را بر مبانی فقهی به‌ویژه سنت و احادیث به کار بگیرند.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر این‌که زمینه سنت و مبانی فقه می‌تواند در برابر سؤال‌های جدید پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: این مبانی می‌تواند از قوانین انعطاف‌ناپذیر به بسترهای استنباطی انعطاف‌پذیر روی آورد، همان‌طور که مصادیق زندگی استمرار دارد، اجتهاد نیز باید در مسیر استنباط توان انعطاف داشته باشد.

 

گفتنی است، این همایش با ارائه سخنرانی از سوی حجت‌الاسلام نصیری، حجت‌الاسلام خدامیان، حجت‌الاسلام مختاری و آیت‌الله اشرفی شاهرودی ادامه پیدا کرد./9315/پ202/ب4

ارسال نظرات