حوزههای علمیه به علوم و معارف حدیثی بازگردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجتالاسلام علی نصیری، عضو هیأتعلمی دانشگاه علم و صنعت شب گذشته در پنجمین همایش «عرصهها و روشهای حدیث پژوهی» که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد به بحث پیرامون موضوع «نقش مبانی فقه الحدیثی در استنباط فقهی» پرداخت.
وی بابیان اینکه جایگاه اصلی حدیث در حوزههای علمیه موردبحث قرار نمیگیرد، گفت: آنچه بهطور اساسی باید در ذیل این بحث مطرح شود این است که با توجه به نقش بسیار اصلی و اساسی که معارف حدیثی اهلبیت(ع) در حوزههای گوناگونی همچون حوزههای علمی، اخلاقی و تاریخی دارند، آنچه در حوزههای ما اتفاق میافتد این است که جایگاه اصلی حدیث موردبحث قرار نمیگیرد.
حوزههای علمیه باید به علوم و معارف حدیثی بازگردد
حجتالاسلام علی نصیری با تأکید بر اینکه باید در حوزههای علمیه بازگشتی به علوم معارف حدیثی اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: اهلبیت (ع) اهتمام زیادی به حدیث داشتند و تأکید کردند از معارف ما بهره بگیرید، وقتی نگاه میکنیم میبینیم که فقه حوزههای ما به فعل اصغر معطوف شده تا فعل اکبر، احادیث تاریخی و سیره احادیث علمی تا حدودی مغفول است و در بخش احادیث فقهی نیز طبق برآیند انجامشده، از میان 35 هزار روایت فقهی، تنها حدود 5 هزار روایت حضور جدی در افعال ما دارد.
وی با طرح این سؤال که آیا با توجه به جایگاه و ارزشی که اهلبیت(ع) برای احادیث خود قائل بودهاند و ما را به آن توصیه کردهاند، در رفتار ما نیز اینچنین است، ادامه داد: قرآن که باید بهعنوان اصلیترین منبع دریافت معارف ما مطرح باشد، آیاتی که از آن بتوان گزارههای فقهی را استخراج کرد، چه میزان است؟ آنچه سرمایه اصلی ما در فقه به شمار میرود، احادیث ائمه(ع) است.
بازگشت به معارف حدیثی، راه بهبود فرهنگ و سهولت در اداره کشور است
مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد با بین اینکه اهلبیت(ع) مسأله فقه و فقاهت را با روایت و داریت احادیث گره زدهاند، یادآور شد: ما در 35 سال بعد از انقلاب، با دشواریهای زیادی در اداره و وضعیت فرهنگ عمومی کشور مواجه هستیم، اگر بیش از گذشته به سرمایههای الهی بازمیگشتیم، رویه اداره کشور و آنچه در بطن جامعه وجود دارد، بهبود مییابد.
وی با بیان داستانی از تقیّد پیامبر(ص) در انجام کارها بهطور کامل و بدون نقص، اظهار کرد: وقتی میشنویم یک ایراد در اتومبیلهای فلان کمپانی پیدا میشود، تمام اتومبیلهای خود را برگشت میزند تا رفع عیب کند و از این کار میلیونها دلار ضرر میکند، یعنی همان کاری که پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) به ما توصیه کردهاند.
باوجود آموزههای دینی، مکارم اخلاقی اجرا نمیشود
حجتالاسلام نصیری اضافه کرد: سه کشور، چین، هندوستان و آفریقا، سه معلم اخلاقی و مصلح اخلاقی دارند که تمام آموزههای اخلاقی آنان شاید به 20 صفحه نیز نرسد اما این مقدار سه کشور را متحول میکند اما چرا ما درس نمیگیریم؟ در بحث سبک زندگی بالاترین درسها را به ما دادهاند، مکارم اخلاقی و راه و روش زندگی را با جزئیات به ما آموختهاند اما چرا ما از این آموزههای دینی استفاده نمیکنیم؟.
وی به لطافت حاکم بر رفتار پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: روزی پیامبر(ص) بعد از نماز صبح در مسجد نشسته بودند، دو نفر در مسجد ماندند، یکی از آنان انصار و یکی نیز فردی ثقفی بود؛ ایشان میگویند «ای تو فرد انصاری، تو جزء کسانی هستی که قرآن از شما ستایش کرده و از همشهریان ما هستی اما این فرد ثقفی از راه دور آمده، اجازه دهید من این مرد را در پاسخ بر شما مقدم دهم»؛ این لطافتی است که پیامبر در رفتار نسبت به کسی که از راهی دورتر به دیدار ایشان آمده از خود نشان میدهند، آیا ما که بر سر این معارف مینشینیم، چنین لطافت رفتاری را در عمل ارائه کردهایم؟.
عضو هیأتعلمی دانشگاه علم و صنعت به تبلیغات گسترده در شبکههای اجتماعی علیه اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: این حجم تبلیغ در شبکههای اجتماعی اتفاق میافتد که ایران را در برابر اسلام قرار میدهند، تلاشهای دوره پهلوی را آغاز کردهاند و میگویند اعراب با قتل و خونریزی ایران را فتح کردهاند و از ایندست حرفها، ما در برابر این حرکتها چه میزان سیره پیامبر و آموزهها را بیان کردهایم؟.
شیعه پاسخگوی کشورگشاییهای خلاف سیره ائمه(ع) نیست
وی با زیر سؤال بردن کشورگشاییهایی که به اسم اسلام انجامشده، تصریح کرد: در باب جهاد خطاب به کسانی که با جنگ، کشورها را فتح کردهاند، از کلام معصوم آمده است: «شما چه حقی داشتهاید که به این شکل وارد دیگر کشورها شدید؟»؛ چرا شیعه باید پاسخگو چنین رفتارهایی باشد که با کلام معصوم مخالف است؟ اهلبیت(ع) در هیچ جنگی که حقوق دیگران در آن ضایع و ظلمی شده باشد حضور نداشته و آن را بههیچعنوان تأیید نکردهاند.
حجتالاسلام نصیری با یادآور این نکته که در احادیث اسرار بسیاری است که ما به آن عملنکردهایم، اضافه کرد: طلبهای موفق است که یک ساعت برای تفسیر و یک ساعت برای حدیث وقت بگذارد، هرکسی که در حوزه دین فعالیت میکند اگر بر قرآن و حدیث احاطه نداشته باشد بهطورقطع حرکتی ناقص خواهد داشت./9315/پ202/ب5