۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۵۱۷۲۰
نادران:

دولت عزم جدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که مشکلات اقتصادی تنها در سایه اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های درونی نظام حل خواهد شد، گفت: اما دولت عزم و اراده جدی در این زمینه ندارد و تصور می‌کند با برداشته شدن تحریم‌ها، مشکل تولید و رکود حل می‌شود.
دکتر الياس نادران، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، الیاس نادران ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید با اشاره به این‌که مجلس از ابتدای جدید سعی بر همکاری و همراهی با آن را داشته است، اظهار داشت: پس از فشارهای ناشی از تحریم و مسائل مالی، به این جمع‌بندی رسیدم که باید به دولت کمک شود تا آرامش به فضای اقتصادی کشور باز گردد.

 

وی با اشاره به این‌که دولت سعی در کنترل نقدینگی موفق بوده است، گفت: اقدامات مثبتی در این زمینه صورت گرفت و در این مدت از نظر مدیریت قیمت‌ها موفقیت‌هایی به دست آمد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: این مسأله به حوزه تولید فشار وارد کرد؛ بنابراین دولت درسیاست‌های تکمیلی خود لازم بود بنگاه‌های تولیدی و مجموعه‌های صنعتی را مورد حمایت قرار دهد تا زمینه اشتغال فراهم شود اما دولت در این حوزه، تعلل کرد و حل این مسائل را به توافق هسته‌ای با غرب موکول کرد.

 

نادران خاطرنشان کرد: نگاه دولت این است که با برداشته شدن تحریم‌ها، مشکل تولید و رکود حل می‌شود؛ اختلاف اصلی ما با دولت بر سر همین موضوع است؛ کشورهای غربی فهمیده‌اند که دولت برای اثبات حرف خود به این توافق احتیاج دارد به همین دلیل هر روز به بهانه‌ای کار را عقب می‌اندازند و موجب تأخیر در به ثمر نشستن مذاکرات شده‌اند.

 

آمار بیکاران از آغاز کار دولت یک میلیون نفر افزایش داشته است/ بازار بورس دچار کورد شده است

وی در مقایسه‌ وضعیت اقتصادی کشور با گذشته، گفت: نسبت به آغاز کار دولت در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر از بازار کار خارج شده‌اند البته بخشی از اینها بازنشسته، برخی اخراج و عده‌ای هم به دلایل مختلف از کار کناره گیری کرده‌اند؛ هرچند دولت مشاغلی را ایجاد کرده اما در جمع بندی میزان ورودی و خروجی‌ها این تعداد از افراد از گردونه کار خارج شده‌اند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که وضعیت بورس در هر کشوری نشانه‌ای از رونق اقتصادی است، بیان داشت: از ابتدای کار دولت بورس رکود و سقوط جدی کرده و شاخص آن از 89 هزار واحد به 64 هزار واحد رسیده است.

 

اقتصاد مقاومتی دولت را مکلف می‌کند که تکیه بر ظرفیت‌های درونی داشته باشد

نادران در تحلیل علت تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: فرمایشات ایشان ناظر به این مطلب است که اقتصاد کشور نباید با مذاکرات گره بخورد و دولت نباید به توافق با غرب دل ‌خوش کند.

 

وی افزود: دولت در اقتصاد مقاومتی تکلیف دارد که از سرمایه‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فنی و مهندسی داخل استفاده کند؛ تحقق این مطلب هیچ ارتباطی به مذاکرات و مسأله هسته‌ای ندارد بلکه نیاز به اراده‌ قوی دارد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که دولت باید در عرصه اقتصاد مقاومتی پیش‌قدم باشد، گقت: انتظار این بود که دولت پیش از توصیه به مردم، صرفه‌جویی را از بدنه خود آغاز کند یعنی وزرا و مقامات دولتی باید هزینه‌های زائد را کم کنند و از سفرهای خارجی بکاهند.

 

نشانه‌ای از ساده‌زیستی و صرفه جویی در عملکرد مسؤولان دولتی مشاهده نمی‌شود

نادران ادامه داد: نگاه مردم به عملکرد مسؤولان است و از آنها الگو می‌گیرند؛ متأسفانه در شاکله دولت این مسائل را نمی‌بینیم و از سوی مسؤولان دولتی، نشانه مثبتی برای ترویج ساده‌زیستی و جدی گرفتن صرفه‌جویی مشاهده نمی‌شود.

 

دولت برای قطع یارانه افراد بی‌نیاز جسارت لازم را به خرج نمی‌دهد

وی با بیان این‌که دولت در برخی تصمیم‌گیری‌های کلان جسارت لازم را ندارد، گفت: در مجلس مصوب شد افرادی که نیاز مالی ندارند یارانه نگیرند و صرفه‌جویی حاصل از آن نیز در تولید مصرف شود اما دولت به دلایل سیاسی یا به دلیل عدم جسارت در تصمیم‌گیری‌های کلان وارد حوزه پالایش حساب‌های این افراد نمی‌شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مجموعه این مسائل موجب شده برخی به تحلیل بدبینانه‌ای روی آورند و بگویند عده‌ای در دولت بر این باورند که اقتصاد کشور درست نمی‌شود مگر با رسیدن به توافق با غرب، از سوی دیگر برخی نیز می‌گویند دولت ظرفیت و توانمندی لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی را ندارد.

 

چرا دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی نمی‌کند/ اگر چرخ اقتصاد بچرخد دشمن کوتاه می‌آید

نادران با بیان این‌که دوست نداریم چنین نگاه‌هایی نسبت به دولت وجود داشته باشد، گفت: گلایه ما از دولت این است که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب چاره کار برای حل این مسائل، اقتصاد مقاومتی است؛ چرا این مسأله مهم را اجرایی نمی‌کنند.

 

وی با تأکید بر این‌که اگر چرخ اقتصاد ما بچرخد دشمن کوتاه می‌آید، بیان داشت: وقتی از ظرفیت‌های فراوانی که وجود دارد استفاده شود و مردم را وارد عرصه اقتصادی کنیم آنگاه دشمن هم درمی‌یابد که تحریم‌ها تاثیری ندارند و کوتاه می‌آیند.

 

گویا برخی می‌خواهد به دشمن علامت دهد که ما از مسائل هسته‌ای خسته شده‌ایم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت در این زمینه نه تنها کاری نکرده بلکه عکس آن عمل کرده است؛ نسبت به مراکزی که دشمن به آنها نظر دارد تنگ گرفتند، بودجه صنایع فضایی قطع شد، صنایع نظامی خاص را به لحاظ مالی در تنگنا قرار دادند.

 

نادران افزود: حتی نماد هسته‌ای کشور را از طرح پول ملی حذف کردند و حدیث پیامبر(ص) را نیز برداشتند و به جای آنها نماد دانشگاه را گذاشتند؛ اینها به چه کسی می‌خواهند علامت بدهند که ما از مسائل هسته‌ای خسته شده‌ایم؟

 

وی با بیان این‌که دولت دچار خطای استراتژیک شده است، گفت: مسأله ما با این دوستان این است که دشمن کل نظام ما را نمی خواهند و حتی نمی‌خواهند که آقای روحانی رییس جمهوری باشد؛ اعتقاد داریم ظرفیت‌های داخلی کشور این امکان را به ما می‌دهد که اقتصاد را به رونق برسانیم اما دولت عزم و اراده‌ای در این زمینه ندارد./928/پ201/ش

ارسال نظرات