۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۲۵۲۴۷۹

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ آمادگی خدمت رسانی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به پژوهشگران و زائران نوروزی، برگزاری 470جلسه نگرش سیستمی به دین، برگزاری بیش از 9 هزار و 500حلقه معرفت و 547 عنوان مسابقه قرآنی در حرم مطهر رضوی طی سال جاری، از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
استان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، امسال 470 جلسه کارگاه های نگرش سیستمی به دین با موضوعات حجاب، مهدویت و زیارت ویژه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی برگزار شد.


معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: کارگاه‌های نگرش سیستمی به دین از جمله کارگاه‌ها و همایشهای تخصصی است که اداره‌ی امور فرهنگی آستان قدس رضوی طی سال و به‌صورت ویژه در مناسبت‌های گوناگون مذهبی اقدام به برگزاری آن می‌کند.


حجت الاسلام سید جلال حسینی تاکید کرد: جلسات نگرش سیستمی به دین که پرسش و پاسخ یکی از ارکان آن است، برای عموم مخاطبان در رده‌های سنی مختلف نوجوان، جوان و بزرگ‌سال با موضوع حجاب، مهدویت و زیارت برگزار می‌شود.


این گزارش حاکی از آن است در سال جاری کارگاه زیارت با 225 جلسه، کارگاه مهدویت 99 جلسه و کارگاه حجاب با 144 جلسه و با حضور بیش از 210 هزار نفر در پایگاههایی هم‌چون مسجد صدیقی‌ها، سرزمین نور واقع در ورودی سردرب غربی صحن جامع رضوی و رواق دارالهدایه برگزار شده است.


وی مدت زمان هر یک از کارگاه‌ها را 90 دقیقه ذکر کرد و گفت: در سال 93 این کارگاه ها بیش از یک هزار و 300 ساعت برگزار و به شبهات مطرح شده از سوی شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.


این کارگاه‌ها به روش تفکر فعال و مسئله محور، ویژه عموم زائران، مجاوران و فرهیختگان برگزار می‌شود و هدف از آن پاسخ‌گویی به شبهات و ایجاد نگاهی جدید بر موضوعات مطرح شده است.


معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با توجه به حضور خیل عظیم زائران و مجاوران در اعیاد، دهه کرامت، دهه آخر صفر و مراسمات مختلف در حرم مطهر رضوی، به منظور ارتقاء سطح کیفیت زندگی و پیشرفت افراد از سطح فهم حافظه‌ای و شنونده بودن به سمت سطح فهم کاربردی در صحنه زندگی و عمل، کارگاه‌های نگرشی سیستمی به دین برگزار می‌شود.

 

کتابخانه مرکزی آماده ارائه خدمات به پژوهشگران و زائران نوروزی
کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس‌رضوی آماده ارائه خدمات به پژوهشگران و زائران نوروزی بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی با 19بخش، تالار و کتابخانه تخصصی در ایام تعطیلات نوروز نیز همچون دیگر ایام سال، با حجم عظیمی از منابع اطلاعاتی و امکانات پژوهشی، فضای علمی آرامی را در اختیار پژوهشگران، زائران نوروزی و مجاوران حریم رضوی قرار می‌دهد.


رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی،با بیان این‌که کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی، در ایام تعطیلات نوروز نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اعلام کرد: «این کتابخانه به جز روزهای اول و سیزدهم فروردین، در سایر روزها به ارائه خدمات خود به پژوهشگران و اهل علم، مشغول خواهد بود.».

 

محمدهادی زاهدی، در خصوص برنامه این کتابخانه در تعطیلات رسمی دوم تاچهارم فروردین، اظهار داشت: «کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی، در این سه روز نیز در تالار محققان و تالارهای قفسه‌باز آقایان و بانوان، از ساعت 8:15 تا 18:45، و در کتابخانه تخصصی اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز به صورت شبانه‌روزی پذیرای دانش‌پژوهان است.».

 

وی افزود: «از تاریخ پنجم فروردین، تمامی بخش‌ها، تالارها و کتابخانه‌های تخصصی این مرکز، همچون گذشته، به فعالیت عادی خود ادامه خواهند داد.»
زاهدی، با اشاره به وجود بیش از 97 هزار نسخه خطی(دست‌نوشته‌های کهن) اعم از قرآن‌ و جزوات قرآنی، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، نسخ علمی با موضوعاتی همچون پزشکی، نجوم و ... در این مرکز، این کتابخانه را یکی از قطب‌های منطقه و جهان اسلام در حوزه نسخ خطی دانست  و این را در حالی ذکر کرد که این مرکز از جهت تعداد عناوین کتب خطی رتبه اول را در کشور از آن خود کرده است.

 

وی با بیان اینکه این کتابخانه با ده کتابخانه تخصصی در زمینه‌های گوناگون، همواره سعی در برآورده کردن نیاز متخصصان هر رشته را دارد، در رابطه با کتابخانه تخصصی مخطوطات گفت: «در این بخش علاوه بر امکان بهره‌مندی محققان از کتب تخصصی در موضوعات فهرست‌نگاری، نسخه‌شناسی، کتاب‌شناسی، رجال‌شناسی و .... به صورت قفسه باز، تصویر نسخ خطی مورد نیاز محققان نیز جهت تحقیق و تصحیح، دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.».


وی در ارتباط با کتابخانه تخصصی اهل‌بیت اظهار داشت: «کتابخانه تخصصی اهل‌بیت علیهم‌السلام، واقع در مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی، در سال 1390 با مساحت 1200 متر مربع، ویژه آقایان افتتاح شد و هم‌اکنون با حدود 590 هزار منبع مطالعاتی که بیش از 3 هزار و 900 جلد نسخه خطی را نیز شامل می‌شود، حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز به‌صورت شبانه‌روزی، پذیرای زائران و مجاوران بارگاه امام رضا علیه‌السلام می‌باشد.».


زاهدی، همچنین از کتابخانه تخصصی ادبیات نام برد و تصریح کرد:‌ «در این کتابخانه، علاوه بر امکان دسترسی به نرم‌افزارهای تخصصی، سایت‌های پژ‍وهشی و مقالات علمی، همچنین حجم قابل ملاحظه‌ای از کتاب، نشریه، پایان‌نامه، منابع الکترونیکی، و دیداری شنیداری، در موضوعات گوناگونی چون کتاب‌شناسی‌های مربوط به ادبیات، کتب مرجع ادبیات، تذکره شعرا، نقدهای ادبی، متون ادبی کهن، زبان‌شناسی، فرهنگ‌های فارسی و عربی، واژه‌نامه‌های ادبیات زبان‌های گوناگونی چون فارسی، عربی، فرانسه، روسی و...، طنز و فکاهیات، داستان‌های فارسی و نقد آن‌ها، تاریخ ادبیات ایران و جهان و... به دو زبان فارسی و عربی جمع‌آوری شده است.».


وی در ادامه، با اشاره به کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث، اظهار داشت: در این کتابخانه که در طبقه منهای یک کتابخانه مرکزی واقع شده است، منابع چاپی و غیر چاپی در موضوع علوم قرآنی و حدیث با تنوعی قابل توجه گردآوری شده و با در دسترس قرار دادن منابع معتبر اسلامی، فضایی مطلوب را برای پ‍ژوهشگران این حوزه فراهم نموده است.» رئیس این سازمان، همچنین از کتابخانه تخصصی اقتصاد اسلامی یاد کرد و گفت: «در این کتابخانه بیش از 19 هزار کتاب، نشریه، پایان‌نامه و منابع دیداری شنیداری جمع‌آوری و در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد.» وی از دو کتابخانه تخصصی تاریخ و مطبوعات نام برد و اظهار داشت:‌ «این دو کتابخانه تخصصی در ساختمان بنیاد پ‍‍ژوهش های اسلامی واقع شده است.».


زاهدی، کتابخانه تخصصی هنر و موزه‌داری را از جمله کتابخانه‌های تخصصی این مرکز دانست و با بیان اینکه این کتابخانه در ساختمان موزه مرکزی واقع شده است، تصریح کرد:‌ «کتابخانه تخصصی هنر و موزه داری، با بیش از 11 هزار منبع مطالعاتی فارسی و لاتین شامل کتاب، نشریه و لوح فشرده در موضوعات مرتبط با هنر و علم موزه‌داری همچون؛ تاریخ هنر، موزه‌داری، معماری، فرش و گلیم، خوشنویسی، مردم‌شناسی، سلاح، پرندگان، زیبایی‌شناسی، ادیان، اساطیر و نمادها، زبان‌های باستانی و... در خدمت علاقه‌مندان به این حوزه می‌باشد». وی همچنین، کتابخانه تخصصی جغرافی، واقع در کتابخانه مرکزی را از دیگر کتابخانه‌های تخصصی این مرکز برشمرد.


رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در بخشی دیگر از سخنان خود تالار محققان را از امکانات شاخص این مرکز دانست و با بیان این‌که تالار محققان همه روزه حتی روزهای جمعه و تعطیل رسمی، از ساعت 7:15 تا 22 در خدمت پژوهشگران است، اظهار داشت: « تالار محققان با فراهم نمودن امکاناتی نظیر سیستم اینترنت بی‌سیم، پایگاه مقالات، دسترسی آسان به تمام منابع کتابخانه از جمله پایان‌نامه‌ها، کتاب‌های مخزن، و همچنین کتاب‌های نفیس و کتب عطف زرد و ارائه خدمات مشاوره پژوهشی و مشاوره اطلاعاتی، بستری مناسب را برای پژوهشگران به وجود آوره است. وی از دیگر امتیازات این مرکز را داشتن میز اختصاصی برای پژوهشگران عنوان کرد و گفت: هریک از پژوهشگران می‌توانند 30 تا 40 جلد کتاب را در آن واحد تا هر زمان که طرح آن‌ها به طول بیانجامد از 3 ماه تا یک سال، در اختیار داشته باشند.


زاهدی همچنین از تالار کتاب‌های خارجی نام برد و تصریح کرد:‌ »در این تالار، بیش از  108 هزار جلد کتاب به 90 زبان زنده دنیا چون آلمانی، روسی، ایتالیایی، ارمنی، عبری، اسپانیولی، تاجیکی و ... گردآوری شده است.» وی قرآن‌های مترجَم موجود در این تالار را به 73 زبان دانست و اظهار داشت:‌ «ترجمه‌ای از قاموس کتاب مقدس انجیل، به خط و زبان لاتین که تاریخ چاپ آن، سال 1473 میلادی و همزمان با اختراع صنعت چاپ است، قدیمی‌ترین کتاب چاپی موجود در این تالار است».

 

گفتنی است سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با 28 هزار و 800 متر مربع فضای مطالعاتی و پژوهشی و با ایجاد 51 کتابخانه وابسته و تخصصی در سراسر کشور و یک کتابخانه در کشور هندوستان از قطب‌های فرهنگ مکتوب در ایران و جهان به شمار می‌آید و نام این کتابخانه در رتبه هفتم کتابخانه‌هایی که جهان را تغییر دادند، به ثبت رسیده است.


 برگزاری بیش از 9 هزار و 500حلقه معرفت
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: طی سال جاری بیش از 9 هزار و 500 حلقه معرفت ویژه خواهران و برادران برگزار شده است.
حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی با بیان این خبر افزود: این حلقه‌های معرفت برای عموم زائران بارگاه منور رضوی و با طرح موضوعات مختلفی در ارتباط با احکام، عقاید، تربیت دینی، سبک زندگی اسلامی، امام شناسی، ولایتمداری، ... برگزار می‌شود.


حسینی تعداد شرکت کنندگان در حلقه های معرفت را یک میلیون و 800 هزار نفر اعلام کرد و افزود: این حلقه‌ها همه روزه در مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی و رواق‌های دارالحجه، امام خمینی(ره) و دارالاجابه برگزار می شود.


وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 200 حلقه ویژه خواهران برگزار شده است، گفت: حجج اسلام علی محمدی خراسانی، صادق گل‌زاده، محمدرسول آهنگران، سید مهدی حسینی مطلق، سیدمجتبی سیدسلیمانی و خانم‌ها فروغ نیلچی‌زاده و مریم رحمتی برخی از اساتید حلقه‌های «معارف رضوی» هستند.


به گفته وی مجموع مدت زمانی حلقه های معرفت برگزار شده در سال جاری به 15هزار و 500 ساعت می رسد که 3 هزار و 600 ساعت آن اختصاص به حلقه های معرفت ویژه خواهران دارد.


وی مهم‌ترین اهداف اداره پاسخ‌گویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی را ایجاد فضای مناسب برای پرسش و پاسخ ذکر کرد و ابراز داشت: پرسشگری یکی از شاخص‌‌های حیاتی در رشد و تعالی فکر و اندیشه است که با برگزاری اینچنین جلسات پرسش و پاسخ در قالب حلقه‌های «معارف رضوی » این مهم صورت می‌گیرد.


معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در ارتباط با نحوه برگزاری جلسات حلقه «معارف رضوی» در حرم مطهر رضوی گفت: در آغاز هر جلسه، هر یک از اساتید مدعو که محققان و کارشناسان دانشگاه و حوزه می باشند، به مدت 20 دقیقه در مورد موضوع جلسه سخنرانی کرده و در ادامه به پرسش های زائران حاضر در نشست به صورت حضوری پاسخ می دهند.

 

برگزاری 574 عنوان مسابقه قرآنی
مهدی لسانی،  رییس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی از برگزاری 574 مسابقه قرآنی طی سال جاری در بارگاه منور رضوی خبر داد.


وی با بیان این‌که بیش از 132 هزار نفر علاقمندان به قرآن در این مسابقات شرکت کردند، عنوان کرد: هدف از برگزاری این مسابقات قرآنی آموزش و آشنایی بیشتر زائران و مجاوران حرم ثامن الحجج(ع) با مفاهیم و سوره‌های قرآن، احادیث و روایات معصومین(ع) و فراهم کردن زمینه رشد، تعالی و انس همگان با قرآن کریم بوده است. 


لسانی ادامه داد: اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی با تمسک به سفارش رسول وحی، حضرت محمد(ص) و در راستای سند چشم انداز آستان قدس رضوی، همواره ارتقای دانش و بینش قرآنی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را دنبال کرده است.


وی با اشاره به عنوان این مسابقات قرآنی افزود: مسابقات فرشتگان آسمانی پنج‌شنبه شب‌ها ویژه کودکان و نوجوانان، فرقان ویژه محافل قرآنی بانوان، «آفتاب طوس» ویژه جلسات آموزشی مسجد سازمان مرکزی و چراغ هدایت و در محضر قرآن 8 ویژه عموم زائران و مجاوران از جمله مسابقاتی است که همواره در طول سال به‌طور ثابت برای علاقمندان برگزار شده است./1308/پ203/ب5

 

ارسال نظرات