سازمانهای بینالمللی در پی تحمیل شاخصهای خود در مورد وضعیت زنان هستند
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، فریبا علاسوند در سفری به اندونزی به دعوت دانشگاه حسنالدین ماکاسار در نشست علمی «زن، جامعه و سیاست بینالملل» که با همکاری مؤسسه دفاع از حقوق بشر و با حضور معاون شهردار ماکاسار، رئیس دانشگاه ساوِری گادینگ و اساتید دانشگاه و دانشجویان، برگزار گردید، شرکت کرد.
وی به بیان دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران درباره زنان با الهام از فرهنگ فاطمی پرداخت و گفت: باید بدانیم سازمانهای بینالمللی همواره در پی تحمیل شاخصهای خود به سایر دولتها و ملتها جهت ارزیابی میزان توسعهیافتگی وضعیت زنان هستند. بنابراین همواره این ارزشهای صاحبان قدرت در نهادهای بینالمللی است که به سایر کشورها منتقل میشود، نه بالعکس. حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه میفرماید کفار همواره شما را با واحد (و استاندارهای) خود اندازهگیری میکنند. این در حالی است که انتقادهای جدی به این رفتار نهادهای بینالمللی وارد است مثل کمّی بودن شاخصهای توسعه مورد نظر سازمان و جامعه بینالملل، بیتوجهی یا کمتوجهی به شاخصهای کیفی در زندگی زنان مانند آرامش حاصل از حمایت خانواده، تحمیل تحلیلها، تبیینها و راهبردهای غربی به سایر ملل بهویژه ملل مسلمان و نادیده گرفتن مزایای احکام اسلامی برای زنان و خانواده و نیز معرفی مذهب به عنوان نماد تبعیض و عقبماندگی.
علاسوند در تشریح وضعیت زنان پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران همزمان با تقویت نهاد خانواده به عنوان بخش محوری در برنامه پیشرفت، ارتقای وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان و دختران را در برنامهریزی، قانونگذاری و سیاستگذاریهای ملی مورد توجه قرار داده است و تلاشهای مستمر همه دولتها بر جریانسازی موضوعات زنان در چارچوب چشماندازها و برنامههای درازمدت قرار دارد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در ادامه افزود: اگرچه شاخصهای توسعه مدنظر سازمان ملل متحد از نظر ما دچار نواقصی است، اما بر پایه همان شاخصها، زنان و دختران ایرانی پیشرفت برجستهای در حوزههای آموزش، پژوهش، علم، کارآفرینی، اشتغال و بهداشت داشتهاند که علیرغم تحریمهای یکجانبه شدید و بیسابقه علیه کشورمان، شاخص توسعه انسانی زنان ایرانی به صورت مستمری ارتقا یافته و زنان ایرانی به حرکت خود به سوی اهداف از پیش تعیینشده، ادامه دادهاند.
وی با برشمردن برخی دستاوردها گفت: تلاش برای ریشهکنی بیسوادی زنان و دختران و افزایش نرخ باسوادی آنها، افزایش نرخ تحصیلات آموزش عالی دختران نسبت به پسران، ارتقای شاخص امید زندگی زنان، کاهش مرگ مادران ناشی از بارداری و زایمان، از جمله اتفاقات مثبتی است که پس از انقلاب اسلامی رخ داده است.
علاسوند به توضیح الگوی اصلی در پیشرفت زنان ایرانی اشاره کرد و گفت: الگوی اصلی در این باره با توجه به آنچه در کلمات رهبران انقلاب اسلامی همواره تبیین شده است؛ قرآن کریم، سنت پاک پیامبر(ص) و رفتار دختر بزرگوار ایشان حضرت فاطمه زهرا(س) است. به فعلیت رساندن تمام تواناییهای انسانی و زنانه در کنار هم از زندگی حضرت زهرا(س)، روشنترین نقطه اندیشه اسلامی را ساخته است که برای همه به ویژه زنان قابل تأسی است. جامعیت حضرت در ابراز نقشهای متعدد و متنوعی که از یک انسان و یک بانو انتظار میرود، حضور مؤثر در هر یک از نقشها و ایفای آن در بهترین شکل ممکن، با رضایتمندی از تقسیم طبیعی و حقوقی نقشها، تسلیم در مقابل خلقت و اراده تکوینی خداوند درباره داشتهها و نداشتهها که امکان تمرکز بر ویژگیهای انسانی و زنانه را فراهم آورده است و همراهی و گردنسپاری به خواست حضرت امیر(ع) به ویژه آنجا که پای رضایت خدا در میان بود، از جمله ویژگیهای آن حضرت برای الگوبرداری همه انسانهاست.
عمل به ارزشهایی که ویژگی امت اسلامی هستند، بهترین راه وحدتبخش برای مقابله با فرهنگ و سنت و سلطه غربی است.
وی همچنین در نشست علمی «زن، وحدت و نگاه به آینده» که در دانشگاه علاءالدین ماکاسار، توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری این دانشگاه برگزار شد با ارائه مقالهای در خصوص سبک زندگی اسلامی، با نگاهی به اصول حاکم بر زندگی زنان به تبیین پیشرفتهای زنان ایرانی در علوم دینی و قرآنی پرداخت.
وی یکی از استراتژیهای مهم برای ایجاد وحدت را اتخاذ ارزشهای اسلامی در رفتار جزیی و کلی مسلمانان در دنیا دانست و گفت: در واقع مسلمانان با عمل به این ارزشها به سبک روشن و متمایزی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دست مییابند که آنها را به وحدت رویه میرساند. متأسفانه ما به ابعاد عملی وحدتساز و بعد هنجاری سبک زندگی اسلامی کمتر توجه کرده و تنها به بحث پیرامون مسایل اعتقادی اکتفا کردهایم. این در حالی است که عمل به ارزشهایی که ویژگی امت اسلامی هستند، بهترین راه وحدتبخش برای مقابله با فرهنگ و سنت و سلطه غربی است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در پایان به سه اصل قناعت، پرهیز از مسیر لهوی در زندگی و باور داشتن به نظام حق و باطل اشاره کرد و افزود: نقطه کانونی در بازتولید سبکها، خانواده است که اساسیترین و اولین نهادههای ذهنی در محیط آن پدید میآیند و رفتارها درونی میشوند. باید بپذیریم که نقش همسری و مادری از اولویتهای مهم زندگی زنان است. زنان با ایفای نقش خود میتواند این سه اصل را در زندگی نهادینه کنند.
تربیت در خانواده یعنی ایجاد زیرساختهای اصلی؛ اعتماد به نفس، شخصیت اخلاقی و کمالگرا، اقتدار و عاملیت نفس و ... همچنین علاسوند با جمعی از بانوان نخبه زن اهل تشیع جاکارتا در دفتر سازمان اهل بیت اندونزی دیدار و گفتوگو کرد.
وی شناخت جایگاه زن در بحث سبک زندگی را به اصولی وابسته دانست و گفت: زن دارای شخصیت مستقل است و به عنوان یک فرد در وهله اول باید جوابگوی خداوند باشد و نیز باید بدانیم جایگاه زن در خانه و خانواده منحصربه فرد است.
وی مدیریت خانواده، معیشت آن و تربیت در خانواده را از شؤون خانواده برشمرد و گفت: مدیریت خانواده اداره، کنترل و راهبری آن در جهات مادی و معنوی است. اعضای خانواده بخشی از عینیت خانواده هستند که مسائل به هم پیوستهای دارند. مسئولیت و سرپرستی خانواده که در واژههای فقهی قوامیت، ولایت و حضانت جمع شدهاند با دستورالعمل خاص و استثنائات آنها بر عهده مردان (شوهران، پدران) قرار داده شده است. به طور طبیعی و غریزی والدین نسبت به آموزش و تربیت فرزند دارای انگیزهاند و از ابتدا به این دو امر مهم به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم میپردازند. مادران با نگاه جزیینگر به تربیت فرزند توجه دارند و پدران با نگاه کلان و ناظر به آینده.
وی افزود: معیشت خانواده دو سو دارد: تولید ثروت و تأمین سرمایه زندگی و مصرف ثروت. مسئولیت مردان عبارت است از: کیاست اقتصادی، تلاش زیاد، حلالخواری و مسؤولیت زنان نیز شامل تنظیم سبد خرید خانواده، اصلاح الگوی مصرف در راستای آسایش، قناعت و خودداری از اسراف و تبذیر، تقسیم اقلام خرید در هر ماه. تربیت در خانواده یعنی ایجاد زیرساختهای اصلی؛ اعتماد به نفس، شخصیت اخلاقی و کمالگرا، اقتدار و عاملیت نفس و ...
علاسوند در پایان به فعالیتهای زنان ایرانی پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به طور کلی و در همه زمینهها، فعالیت زنان ایرانی بیش از زنان کشورهای عربی، هندوستان، پاکستان بوده و هست. فرمایشات امام و رهبر درباره زنان بسیار است و اندیشه ایشان که متأثر از قرآن و سنت و سیره اهل بیت است مبنای سیاستگذاری، قانونگذاری و برنامهریزی در کشور ماست. فعالیتهای اقتصادی زن نیز در ایران با رعایت شرایط خود ممانعت ندارد.
دو اصل مهم زندگی این دو معصوم که خانوادههای مسلمان سخت به آن احتیاج دارند، احترام متقابل و ابراز محبت به همدیگر است.
ایشان در دیداری دیگر که با بانوان نخبه اهل تشیع استان سولاویسی جنوبی اندونزی بود، به توضیح درباره خانواده حصرت زهرا(س) پرداخت و گفت: در میان ادیان و مذاهب، هرگز خانوادهای پیدا نمیکنیم که مانند خانواده امام علی(ع) و زهرا(س) باشد و هر دو معصوم باشند و این یعنی ما خانوادهای معصوم داریم که در آن همه برخوردها، روابط (مانند رابطه بین همسر و شوهر، بین برادر و خواهر، بین مادر و فرزند، پدر و فرزند، پدربزرگ با نوه)، بر اساس رفتار معصومانه شکل گرفتهاند.
وی در ادامه با قرائت این آیات الهی «مَرَجَ الْبَحْرَینِ یلْتَقِیانِ، بَینَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یبْغِیانِ؛ دو دریای شور و شیرین را به گونهاى روان کرد که با هم برخورد کنند میان آن دو حد فاصلى است که به هم تجاوز نمىکنند» تصریح کرد: برخی از تفاسیر، بحرین را به امام علی(ع) و فاطمه(س) تفسیر کردهاند و با اینکه هر دو از ویژگیهای خاص خود برخوردارند، به یکدیگر تعدی نمیکنند و آثار آن در تربیت فرزندان مشاهده میشود. اعتدال قوا و عصمت این دو بزرگوار باعث شده بود به یکدیگر تعدی و ستم نکنند. اگرچه ما نمیتوانیم مانند آنها عمل کنیم، اما با رعایت عدالت میتوانیم حتیالامکان از ظلم به اعضای خانواده خودداری کنیم.
وی افزود: دو اصل مهم که در خانواده فاطمه سلامالله علیها رعایت میشد که خانوادههای مسلمان سخت به آن دو احتیاج دارند، احترام متقابل و ابراز محبت به همدیگر است. امام علی علیهالسلام خود را رئیس خانواده دانست و رئیس خانواده مانند رئیسالقوم باید «خادمهم و شاورهم فی الامر» باشد و اگر چنین نباشد، خانواده به استبداد کشیده میشود و نشاطی در آن ایجاد نمیگردد.
علاسوند در پایان برخی از نقشها و ویژگیهای حضرت زهرا(س) را برشمرد و گفت: عبودیت در کنار سایر فعالیتهای سنگین خانهداری، همسری و مادری و نیز فعالیتهای اجتماعی مثل دفاع از ولایت از طریق ارائه خطبهها، از مهمترین نقشهای حضرت به شمار میرود./978/د101/ف