۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۵۶۶۸۹
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

دنیا همچون آب دریاست که انسان هر چه از آن بنوشد تشنه‌تر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، گفت: دنیا مانند آب دریاست که هر چه انسان از آن بنوشد تشنه‌تر خواهد شد زیرا شور است، منحرفان هر چه تلاش کنند در اثر اشتباه به سراب می‌رسند.
حجت الاسلام و المسلمين محمد محمدي ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، شامگاه پنج‌شنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره حمد که در مصلی شهرری برگزار شد، گفت: بحث ما بر تفسیر جمله نورانی غیر المغضوب علیهم است تا کنون به 8 مورد اشاره شده که و آخرین مورد از این آیه گمراهی است.

 

مردم شامل سه گروه نعمت‌یافتگان، مغضوبان و گمراهان هستند

 

وی افزود: قرآن در آیه آخر سوره حمد مردم را به سه دسته نعمت یافتگان، مورد غضب واقع شدگان و گمراهان تقسیم کرده است دو دسته اول در جلسات پیش مورد بحث واقع شد در این جلسه به گمراهان خواهیم پرداخت.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با اشاره به گروه گمراهان، عنوان کرد: در گروه گمراهان بحث در معنا، انواع، عوامل، موانع، مراتب و شیوه‌های ضلالت وجود دارد که مسائل بسیار مهمی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری با اشاره به بحث اول اظهار داشت: در قرآن کریم واژه ضلالت 189 بار تکرار شده که از نظر لغوی به معنای انحراف از راه راست است، راهی که در زندگی انسان را به سعادت می‌رساند و اگر گمراه شود در دنیا و آخرت ذلیل می‌شود.

 

انسان بیهوده خلق نشده است

 

وی افزود: کسانی که از راه راست گمراه می‌شوند خلقت خود بیهوده انگاشته و از خود می‌پرسند ما برای چه به این دنیا آمده‌ایم و به کجا خواهیم رفت، خداوند در قرآن می‌فرماید انسان تصور می‌کند بی‌هدف زاده شده و به این دنیا آمده‌اند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، در ادامه گفت: برخی از کسانی تصور می‌کنند بیهوده خلق شدند چون به پوچی گرایش پیدا کردند از هستی خود نیز فرار کرده و در آخر نیز دست به خودکشی می‌زنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری، با اشاره به گروه دیگری از منحرفان از راه راست، ابراز کرد: برخی دیگر از منحرفان کسانی هستند که هدف را اشتباه تلقی کرده و فکر می‌کنند به این دنیا آمدند تا به مقام یا ثروت دست یابند و اگر چنین نشود احساس پوچی می‌کنند.

 

وی افزود: کسانی که منحرف شده و با خدا ارتباط ندارند همچون کسانی هستند که به دنبال سراب می‌روند دنیا این‌گونه است انسان خیال می‌کند به آب رسیده اما سرابی بیش نیست.

 

دنیا چون آب دریاست که انسان هر چه از آن بنوشد تشنه‌تر خواهد شد

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، در ادامه گفت: امیرمومنان(ع) در این رابطه می‌فرمایند: کسی که دنبال سراب می‌رود زحمت کشیده و خسته می‌شود اما وقتی به آن می‌رسد تشنه‌تر می‌شود، دنیا مانند آب دریاست که هر چه انسان از آن بنوشد تشنه‌تر خواهد شد زیرا شور است، منحرفان هر چه تلاش کنند در اثر اشتباه به سراب می‌رسند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری با اشاره به گروه دیگری از گمراهان، عنوان کرد: گروه دیگر کسانی هستند که هدف را درست تشخیص داده اما از حرکت به سمت آن دریغ می‌کنند این گروه بدتر از همه انسانها هستند زیرا با اینکه می‌دانند هدف آنها چیست راه را نرفته و عمل نمی‌کنند همچون عالم بی‌عمل که راه را بلد است اما برعکس می‌رود و این گروه چه مثالی هستند.

 

وی با اشاره به داستانی از عمار یاسر ابراز کرد: روزی پیامبر(ص) به عمار یاسر ماموریت داد که قوم قیس را به راه راست هدایت کند اما نتوانست زیرا آنها را همچون شتران وحشی یافت که صرفا به فکر زندگی دنیایی خود هستند، نزد پیامبر(ص) آمده توضیح داد پیامبر(ص) فرمودند: آیا از آنها تعجب کردی اما انسان‌هایی که می‌دانند و عمل نمی‌کنند از این قوم گمراه‌تر هستند.

 

آمریکا و اسرائیل بر خلاف فهم خود به دیگران ظلم می‌کنند

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، اظهار کرد: آیا بسیاری از کشورها چون آمریکا، اسرائیل و دیگر دولت‌های ظالم جهان نمی‌دانند چه خطا و ظلم‌هایی را مرتکب می‌شوند بلکه آنها می‌دانند اما بر خلاف فهم خود عمل می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایش امام راحل ممکن است فردی درس اخلاق دهد اما خود اهل جهنم باشد، امیرمومنان(ع) می‌فرماید: علم خود را جهل قرار ندهید و از آنچه دارید در راه رستگاری به کار گیرید و بدانید از دنیا چیزی جز بدی و خوبی باقی نخواهد ماند./807/پ201/ب4

ارسال نظرات