۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۲۵۷۹۰۵
حجت الاسلام جوادی:

طواف حجاج گرد زادگاه امیرالمؤمنین یعنی توحید بدون ولایت بی‌فایده‌ای است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به این که همه حجاج خواسته یا ناخواسته گرد زادگاه امیرالمؤمنین(ع) می گردند، گفت: این عمل یعنی که توحید بی‌ولایت هیچ فایده‌ای ندارد.
حجت الاسلام عليرضا جوادي،رييس مرکز آموزش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا جوادی رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری شب گذشته در جلسه هفتگی هیأت فاطمیون به توضیح شأن نزول آیاتی از سوره دهر پرداخت و اظهار داشت: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیماری سختی گرفتند به قدری که امیرالمؤمنین نگران شدند و نذر کردند که سه روز روزه بگیرند تا بچه ها خوب شوند.

وی با اشاره به آیه«إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا» گفت: ابرار یعنی شیعیان از ظرفی می نوشند که مزاج آن کافور است؛ مثل نوشیدینی ای که به آن گلاب و حل می زنند تا عطر و طعم خوبی بگیرد«عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا»چشمه ای است که عباد الله از آن می خورند و چشمه به دست آنها جوشیده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در توضیح«یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا»ابراز داشت: خداوند می فرماید آنها وفای به نذر می کنند و می ترسند از روزی که شرش سیطره دارد و همه را فرامی گیرد.

حجت الاسلام جوادی افزود: «یخافون» فعل مضارع است که دلالت بر استمرار دارد؛ خوف اهل بیت(ع) دفعی نیست بلکه این صفت و ملکه آنها است؛ خوف آنها از قیامت است دائمی خواهد بود؛ در روایت داریم که منظور از «یوم» قیامت است.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان آیه«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» گفت: «یطعمون» صفت دائمی آنها است؛ ذات، ملکه و خصلت آنها این چنین است.

وی در توضیح پیغام این آیه، اظهار داشت: خداوند این کار امیرالمؤمنین(ع) و خانواده اش را برای همه مؤمنان تابلو قرار داده است تا اگر روزی گرفتاری و مشکلی برای آنها پیش آمد، به تأسی از آن بزرگواران نذر کنند و سه روز روزه بگیرند؛ این نسخه ای است که خدا پیچیده و بی شک حلال مشکلات است.

حجت الاسلام جوادی بر اساس روایات میزان افطار اهل بیت(ع) را یک نان جو برای هر نفر دانست و گفت: در روایت داریم که امیرالمؤمنین(ع) لب به نان گندم نزد؛ آنها سهم افطار هر سه شب خود را به مسکین و یتیم و اسیر دادند؛ به لحاظ قیمت این افطاری ها ارزش چندانی ندارد اما خدا به کمیت کار شما نگاه نمی کند به درصد خلوص و کیفیت کار شما نگاه می کند.

وی ارزش مالی افطار سه روز را براساس قیمت کنونی نان جو، تقریبا معادل 12 هزار تومان خواند و تصریح کرد: آنقدر اخلاص حضرت علی(ع) و خانواده اش زیاد بود که خداوند این مسأله را در قرآن می آورد که تا روز قیامت همه بدانند این خانواده چه کاری کرده است؛ معلوم می شود اگر کاری را با خلوص انجام دهیم خداوند خودش به دیگران آن را نشان می دهد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پس از قرائت آیه«إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا» گفت: آنها اصلا دنبال این نبودند که از ایشان تشکر کنند؛ متأسفانه ما واقعا این گونه نیستیم، اگر برای کسی کاری کنیم و او به زبان تشکر نکند حداقل در دل خود ناراحت می شویم.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: «إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا» می فرماید ما می ترسیم از روزی که رنجش خیلی زیاد است و همه نگران و خائف هستند«فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا» وقتی اهل بیت این کار را کرند خدا نیز آنان را از آسیب آن روز حفظ کرد و سرور و شادمانی به آنها اعطا فرمود.

حجت الاسلام جوادی با بیان این که از این آیات می توان برداشت و تفسیر دیگری نیز داشت، گفت: «یَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا» می فرماید اینها می ترسند از روزی که شرش همه را می گیرد؛ آیا علی(ع) و دختر پیامبر از قیامت می ترسند؛ علی(ع) که صاحب و همه کاره قیامت است«أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ» مگر علی جزو اولیاء الله نیست؟!

وی افزود:«إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ» می فرمایند ما شما را اطعام می کنیم برای وجه الله؛ تمام روایات می گویند«وجه الله» یعنی امام؛ امام باقر(ع) فرمود هرکجا وجه الله دیدید یعنی ما اهل بیت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: به قرینه «وجه الله» در این آیه مشخص می شود که آن روزی که حضرت علی(ع) و فاطمه(س) از آن می ترسند روزی است که زمین بدون حجت خدا بماند؛ آن وقت است که«کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا» شرش همه را و کل عالم را فرا می گیرد.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به آیه« کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَیَبْقَى وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ» گفت: همه آنچه در عالم است فانی می شود مگر امام که وجه خداوند است؛ حضرت علی(ع) بخاطر وجه الله، مسکین، یتیم و اسیر را اطعام فرمود؛ از این رهگذر می شود فهمید که اگر کاری را برای خداوند یا اهل بیت(ع) انجام دهید فرقی نمی کند.

حجت الاسلام جوادی افزود: تصور زمین بی حسن(ع) و حسین(ع) این مشکل را درست می کند چراکه همه کاره عالم امام است و علی(ع) از آن روز می ترسد؛«فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا» خدا با سلامتی حسنین سرور و شادمانی را به امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) بازگرداند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در توضیح آیه«هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» گفت: حضرت علی(ع) فرمود اول، آخر، ظاهر و باطن من هستم، در زیارت جامعه نیز می خوانیم«بکم فتح اللَّه و بکم یختم» این همان «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» است.

وی در بیان عظمت امیرالمؤمنین(ع) تصریح کرد: همه انسان هایی که حج به جا می آورند چه بدانند و چه ندانند گرد زادگاه امیرالمؤمنین(ع) می گردند معنای طواف این است که توحید بدون ولایت بی فایده است؛ در همه آیات و روایات این وحدت سیاق را می بینید«کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی».

حجت الاسلام جوادی به حدیث معراج اشاره کرد و گقت: وقتی پیامبر(ص) رسید به جایی که بین خدا و ایشان هیچ حائلی نبود می فرماید دیدم صدای علی(ع) می آید، از خداوند علت آن را پرسیدم فرمود دیدم هیچ موجودی نزد من و تو محبوب تر از علی نیست بنابراین با صدای او با تو سخن می گویم.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: خداحافظی پیامبر(ص) از خداوند با لفظ «یاعلی» بود؛ در روایت دیگر داریم اگر همه عالم بر حب علی(ع) اجتماع می کردند خداوند جهنم را خلق نمی کرد./928/پ201/ف

ارسال نظرات