۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۲۵۹۲۲۷
نماینده بجنورد در مجلس:

احیای امر به معروف و نهی از منکر در گرو نقش آفرینی مردم است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: احیا و اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه در گرو نقش آفرینی مردم است چرا که تنها فعالیت دستگاه های حاکمه و اجرایی در این زمینه کارساز نیست.
قاسم جعفري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، قاسم جعفری، نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشست شورای سیاست گذاری ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان شمالی، نقش مردم در احیا، اجرا و فراگیری فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را بسیار مهم دانست.

 

وی اضافه کرد: گسترش فرهنگ اجرای این فرایض الهی در جامعه نیز نیازمند مشارکت و احساس مسؤولیت مردمی بوده چرا که ذات امر به معروف و نهی از منکر با نقش آفرینی مردم گره خورده است.

 

این دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، تصریح کرد: در واقع احیا و اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه در گرو نقش آفرینی مردم بوده و تنها فعالیت دستگاه های حاکمه و اجرایی در این زمینه کارساز نیست.

 

جعفری تصریح کرد: برنامه ریزان و تصمیم گیران جامعه نباید انتظار داشته باشند که تنها با فعالیت نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و به طور کلی اقدامات سلبی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر به مؤفقیت رسید بلکه باید خود مردم به عنوان میدان دار وارد این عرصه شوند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس امر به معروف و نهی از منکر به عنوان پرشمول ترین فرایض دینی، نیازمند مشارکت فعال مردم بوده و همه افراد جامعه برای اجرا و احیای آن وظیفه دارند.

 

مسلم محمدیاران، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در این نشست از تشکیل شعبه وی‍ژه امر به معروف و نهی از منکر در محاکم قضایی خبر داد و افزود: یکی از نوآوری هایی که در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب مجلس شورای اسلامی آمده، تشکیل شعبه ویژه این موضوع در دستگاه قضایی است.

 

وی اضافه کرد: همچنین حمایت های قضایی مناسب و ضمانت های اجرایی مهمی که در این قانون برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در نظر گرفته شده است، بسیاری از کاستی ها و نواقص گذشته رسیدگی قضایی به این موضوعات را برطرف کرده است.

 

محمدیاران تصریح کرد: موارد مطرح شده در این قانون شامل حمایت های ویژه از عاملان این فریضه الهی بوده و زمینه را برای ادای وظیفه از سوی افرادی که قصد امر به معروف و نهی از منکر دارند، به خوبی فراهم کرده است.

 

گفتنی است، در این نشست هر کدام از اعضای شورای سیاست گذاری ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان شمالی، نکات و مطالبی را پیرامون راهکارهای اجرایی کردن قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در استان مطرح کردند.

 

شایان ذکر است، تابستان پارسال طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بر مبنای اصل هشتم قانون اساسی از سوی شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه و پس از بررسی مواد مختلف تصویب شد.

 

اصل هشتم قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر را به‌عنوان یک تکلیف همگانی مقرر کرده و شهروندان را در مقابل رفتار یکدیگر مسؤول و ناظر قرار داده است. بدون شک این تکلیف مستلزم پیش‌بینی حمایت‌های قانونی لازم از افرادی است که مبادرت به انجام این وظیفه قانونی و شرعی می کنند، به‌عبارت دیگر چنانچه اجتماع از منافع و کارکردهای مثبت این نهاد بهره‌مند می‌شود، علی القاعده باید حمایت‌ها و تدابیر قانونی لازم را نسبت به کسانی که آسیب‌ها و مخاطرات انجام این وظیفه سنگین را متحمل می‌شوند نیز به عمل بیاورد.

 

در اصل هشتم قانون اساسی آمده است: دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ ازمنکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏ که شرایط، حدود و کیفیت‏ آن‏ را قانون‏معین‏ می‏ کند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات