۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۵۹۳۵۱
مسؤول کانون الرضا:

مسؤولان فرهنگی به رفع موانع پیشرفت کانون‌های مساجد توجه کنند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کانون الرضا(ع) قم در تشریح موانع پیشرفت کانون‌های مساجد گفت: مسؤولان ما توجه ندارند که کانون­ها بیش از آن‌که به کمک­های مالی و حتی اجرایی نیاز داشته باشند، با موانع بسیاری مواجه هستند که خودشان از پس حل آن بر نمی­آید.
كانونهاي فرهنگي مساجد

روح الله توحیدنیا مسؤول کانون الرضا(ع) قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش مبلغ در کانون های مساجد گفت: به رغم حضور گسترده روحانیون، هنوز فضای کانون­ها به عنوان یک مکان تبلیغی در بین طلاب جا نیافتاده است.

 

مسؤول کانون الرضا(ع) اظهار داشت: باید واقع بین بود، گاهی شرایط اولیه نیز برای حضور یک روحانی در کانون وجود ندارد؛ در هر صورت یک مبلغ خوب به معنی واقعی کلمه یک مربی خوب است.

 

وی با اشاره به شرایط یک مبلغ خوب تصریح کرد: خودساخته بودن، آگاه بودن از مسائل روز، توان ارتباط گیری به موقع و موثر، ارتباط داشتن با دانش لازم در امر تربیت، دارای روحیه بسیجی و انقلابی و همساز شدن با مسؤولان کانون می تواند از مهمترین شرایط یک مبلغ در کانون­ باشد.

 

توحیدنیا درباره موانع پیشرفت کانون­ها گفت: مهمترین مساله همین است که کسی به دنبال موانع کارهای فرهنگی نیست؛ با دست خالی می شود کار کرد اما بدون دست نمی­شود؛ مسؤولان ما توجه ندارند که کانون­ها بیش از آن که به کمک­های مالی و حتی اجرایی نیاز داشته باشند، با موانع بسیاری مواجه هستند که خود کانون از پس حل آن بر نمی­آید.

 

مسؤول کانون الرضا(ع) با اشاره به چند مورد از موانع دیگر خاطرنشان کرد: بعضی از موانع داخلی است و به خود کانون بر می گردد؛ امروز در کانون­های کوچک، عدم هماهنگی مسؤولان، چند دستگی های درون مسجد، نداشتن سازماندهی و چارت معین، عدم هماهنگی هیأت امنا، فضای محدود فعالیت کانون­ها، اولویت قرار دادن مسائل بی­فایده یا کم فایده، راضی شدن مسؤولان حداقل ها و مسائلی از این دست جوانان مخلص را آزار می­دهد.

 

وی تصریح کرد: در کانون های بزرگ، فعالیت جزیره ای، عدم توجه به تربیت مدیران آینده و گاه ایجاد شدن فضای خمودگی و دلسردی باعث تضعیف کانون می­شود.

 

این مسؤول فعال مسجدی ابراز داشت: موانع بسیاری نیز به نهادهای مرتبط با کانون­ها برمی­گردد؛ کم توجهی به میزان تاثیرکانون­ها، عدم برخورد مناسب مسؤولان با جوانان خوش­فکر، بودجه بندی نامناسب و هم اندازه برای همه کانون­ها و یا مطابق برخی ضوابط محدود کننده، عدم توجه به ظرفیت های فکری و اجرایی کانون­ها نمونه هایی از این مانع است.

 

توحیدنیا در ادامه با پرداختن به موانع دیگر گفت: برگزاری برنامه های گزارش محور و عدم بازرسی مناسب مسؤولان از وضعیت کانون­ها، وجود چند دستگی بین نهادهای پرداخت کننده بودجه به کانون­ها، هزینه شدن بیشتر بودجه مساجد در چند مسجد مشخص، عدم توجه به نیاز های آموزشی، تفریحی و علمی اعضای یک کانون و بسیاری مسائل دیگر از جمله این مواردند.

 

وی افزود: چرا نباید کار کارشناسانه و علمی برای این مسائل انجام شود؛ گاهی سخن از یک مسجد است و گاه سخن است هزاران کانون و صدها هزار عضو؛ چرا نباید یک مجله به صورت علمی به این مسائل مهم کانون­ها تمرکز کند.

 

مسؤول کانون الرضا(ع) در پایان خاطرنشان کرد: مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب کار فرهنگی مهندسی لازم دارد، مهندسی در تجربه ها تمام نمی شود و مسؤولان باید هرچه سریع تر کار کارشناسانه و عالمانه ای را در این حوزه ها با کمک دکترین فرهنگی و تربیتی شروع کنند./1325/ت302/ف

ارسال نظرات