۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۲۵۹۴۳۰
از سوی مسؤول کمیسیون آموزش حوزه علمیه؛

بایدها و نبایدهای تحول آموزشی حوزه تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کمیسیون آموزش حوزه علمیه استان قم به بررسی مشکلات و آسیب شناسی متون درسی موجود و ارائه راهکارهای اصلاحی پرداخت.
تحول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام تهرانی، مسؤول کمیسیون آموزش حوزه علمیه استان قم، امروز در اجلاس اساتید مدارس حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به بررسی مشکلات وآسیب شناسی متون درسی موجود و ارائه راهکارهای اصلاحی پرداخت.

 

مسؤول کمیسیون آموزش حوزه علمیه استان قم با بیان این که کمیسیون اموزش متشکل از جمعی از اساتید، معاون آموزش حوزه علمیه استان قم و مسؤول دفتر تدوین متون درسی است، گفت: در جلسات این کمیسیون محسنات و مشکلات متون آموزشی موجود در سطح یک بررسی شده و راهکارهایی ارائه می شود.

 

وی با بیان این که مزایایی در متون درسی موجود وجود دارد، به بررسی متون آموزشی سطح یک پرداخت و افزود: دقت و قوت، تناسب متون عمق و دقیق سلف با ایجاد نیاز و انگیزه برای مباحثه، تدوین متون به وسیله شخصیت های برجسته علمی، تکرار مطالب مفید در ضمن موضوعات گوناگون، لحاظ اخلاق و رعایت انصاف در نقدهای علمی و وجود هماهنگی و ارتباط نسبی بین متون در سطوح گوناگون از جمله مزایای متون درسی موجود است.

 

حجت الاسلام تهرانی با اشاره به اهم مشکلات متون درسی حاضر اظهار داشت: در برخی موارد پرداختن به مسائل غیر ضروری، عدم رعایت ترتیب منطقی، عدم ذکر تمام مراحل تفکر، عدم توجه به نیازهای واقعی طلاب، عدم تناسب محدوده متون با زمان آموزش، یکسان بودن متون برای همه طلاب با اهداف، سنین، مقاطع تحصیلی و توانایی های گوناگون و عدم استفاده از تکنیک های آموزشی مشاهده می شود که این نواقص را باید برطرف کنیم.

 

وی به بایدها و نبایدهای تغییر متون درسی اشاره کرد و ادامه داد: در تغییر متون درسی باید توجه داشت که از قطع ارتباط علمی نسل جدید با علمای سلف جلوگیری شود، همچنین باید به وجود سلایق گوناگون در حوزه علمیه برای تدوین متون استفاده کرد.

 

مسؤول کمیسیون آموزش حوزه علمیه استان قم ابراز داشت: پرهیز از شتابزدگی، ضرورت بررسی کامل متون موجود، لزوم تقسیم طرح های اصلاحی به کوتاه مدت و بلند مدت، اصلاح و تدوین متون توسط اساتید خبره،  لزوم توجه به تدریجی بودن تغییرات، فعال کردن گروه های علمی در راستای تدوین متون، توجه به سن و سابقه تحصیلی طلاب در تدوین، تدوین متون متعدد، تدوین متن روش تدریس متون درسی و ارزیابی مستمر روند تغییرات از نکات مهمی است که باید رعایت شود.

 

وی با اشاره به ویژگی های لازم برای تدوین متون جدید آموزشی عنوان کرد: از جمله ویژگی هایی که باید مد نظر قرار گیرد برخورداری متون از سبک های نوین آموزشی، رعایت تدریج در تعمیق مطالب، پرهیز از مطالب تکراری غیر مفید، توجه به آموزش های پژوهش محور، لحاظ مباحث اخلاقی در ضمن متون آموزشی مطرح شدن نیازهای جدید در متون و مطابقت محدوده متون با زمان آموزش است./1323/پ202/س

ارسال نظرات