۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵
کد خبر: ۲۶۰۸۲۲
کارشناس دینی مطرح کرد؛

ویژگی‌های امام کاظم در روایات

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی گفت: امام موسی بن جعفر(ع) وکلا و امنایی را اختیار کرد تا اموال ایشان را اداره کنند و همان وکلا که واقفیه نام دارند، شهادت ایشان را انکار کردند و گفتند که امام کاظم(ع) به آسمان رفته است.
حجت الاسلام سيد مهدي حبيبيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید مهدی حبیبیان، کارشناس دینی، چهار شنبه شب در مراسم عزاداری ستاد قالی شویان فین کاشان در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان، با اشاره به این که امام کاظم(ع) در شوال سال 148 هجری قمری در سن 20 سالگی به امامت رسید، گفت: ایشان در سال 183 هجری قمری در سن 55 سالگی به دست سِندی شاهِک و به دستور هارون الرشید به وسیله زهر به شهادت رسید و در کاظمین مدفون شد.

 

وی افزود: امام موسی بن جعفر(ع) در دوران امامت خود به شدت زیر نظر بود و ایشان از زبان مخالفین در زُهد، بندگی و تقوا بسیار از مقام والایی برخوردار بود، چرا که یکی از اطرافیان ایشان در زندان بیان می کند که امام موسی کاظم(ع) بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب به تعقیب نماز مشغول بود.

 

حجت الاسلام حبیبیان ادامه داد: امام کاظم(ع) را در مکانی زندانی کرده بودند که روشنایی روز و تاریکی شب را نمی دید، از این رو یک نفر را مأمور کرده بود تا رسیدن ظهر و وقت نماز را به ایشان اطلاع دهد.

 

این کارشناس دینی با اشاره به این که امام کاظم(ع) در زندان به صورت مستمر به عبادت مشغول بود، گفت: فضل ابن ربیع می گوید از طرف حاکم زمان دستور کشتن امام موسی بن جعفر(ع) را به من دادند، اما من از این دستور سر پیچی کردم تا سِندی شاهِک در 25 رجب با ظرف خرمای زهر آلود ایشان را به شهادت رسانید.

 

وی با اشاره به این که امام کاظم(ع) بسیار غریب و مظلوم بوده است، گفت: ایشان با 2 میلیون شیعه حدود 14 سال در زندان به سر می برد که این خود نشان از غربت آن بزرگوار است.

 

به گفته وی، شیعیان چهار کتاب منبع به نام های الکافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب الاحکام و الاستبصار فِیمَا اختُلف مِن الاخبار دارند که به عنوان کتب مادر و مستند محسوب می شود.

 

حجت الاسلام حبیبیان گفت: روایتی در کتاب اصول کافی شیخ کلینی آمده است که امام کاظم(ع) می فرماید اگر شیعیان ام را زیر و رو کنم جز ادعا چیز دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد در آورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هر هزار نفر جز یک نفر خالص و بی غش نباشد و اگر آنها را غربال کنم با من جز خواص و نزدیکان ام کسی نماند و فراوان هستند افرادی که بر پشتی ها تکیه می زنند و می گویند ما شیعه امام علی(ع) هستیم.

 

وی با اشاره به این که امام کاظم(ع) تصفیه شدگان شیعه را امتحان کرد و آنها مردود شدند، گفت: امام موسی بن جعفر(ع)، وکلا و امنایی را اختیار کرد تا اموال ایشان را اداره کنند و همان وکلا که واقفیه نام دارند، شهادت ایشان را انکار کردند و گفتند که امام کاظم(ع) به آسمان رفته است.

 

این کارشناس دینی با اشاره به این که برخی مواقع دشمنان اسلام مصیبت بار هستند و برخی مواقع خواص شیعه برای دین مشکل ایجاد می کنند، گفت: واقفیه منکر شهادت امام هفتم و امامت امام هشتم شدند و برای دین بسیار گرفتاری ایجاد کردند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات