۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۶۳۱۸۴
صفار هرندی:

در حال دور شدن از یک توافق خوب هستیم/ ملت ایران برابر رفتار تحقیر آمیز غرب سکوت نخواهد کرد

خبرگزاری رسا ـ صفار هرندی با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: امروز آوازه سرافرازی‌ و همت بلند ملت ایران جهان‌گیر شده و ملت‌های دیگر را ترغیب به تاسی از آنها کرده معلوم است که تحقیر چنین ملتی بهره‌ای کلان برای آنها خواهد داشت و ملت ما نمی‌تواند افزون بر عدم رفع تحریم‌ها در کنار آن تحقیر را نیز بپذیرد.
صفار هرندي   وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسین صفار هرندی روزنامه‌نگار و سیاستمدار، پیش از ظهر امروز در نشست خبری چهره های سیاسی و رسانه ای با موضوع «مشق غیرت؛ بازرسی و بازجویی ممنوع» که در خبرگزاری مهر برگزار شد، گفت: من در بحث حقوقی و فنی مساله هسته‌ای تبحری ندارم شاید به همین اعتبار هیچ وقت در زمره کسانی که دغدغه فراوان داشتند وارد نشدم.

 

 وی افزود: اگر امروز هم به دلیلی دلواپس هستم به عنوان جمعی از مردم کشور که دغدغه‌هایی در موضوع هسته‌ای دارند وارد می‌شوم که از سیاق آنچه در محیط عمومی مردم به کار رفته و آنچه در گفتار مقامات آمریکایی و واکنش‌های نسبتا ضعیفی که در طرف خود مشاهده می‌کنیم نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

 

این روزنامه‌نگار، با اشاره به مباحث بین تیم‌های مذاکره‌کننده، عنوان کرد: اوائل ورود تیم مذاکره‌کننده ما به این مباحث جدید جمله‌ای از قول جان کری خطاب به تیم مذاکره ما نقل شده مبنی بر این‌که شما نگران نباشید و روی کلمات توقف نکنید آنچه بین ما است را قبول کنید تا توافق شود آن زمان خواهید دید که سیل سرمایه‌گزارانی که دوست دارند در جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری کنند به میزانی زیاد خواهد بود که شما کل هسته‌ای را از یاد خواهید برد.

 

این سیاستمدار، افزود: این تعبیر وسوسه کننده چه بسا امیدواری‌های فوق‌العاده برای حل موضوع هسته‌ای ایجاد کند برای دولتی که به مردم وعده داده بود که در 100 روز اول شکل‌گیری دولت اتفاقات جدی در زندگی مردم رخ خواهد داد و امروز با گذشت چند 100 روز هنوز نه تنها اتفاقاتی رخ نداده بلکه مشکلات جدیدی نیز عارض شده است.

 

حس نگرانی نسبت به مذاکرات افزایش یافته است

صفار هرندی، در دامه گفت: مساله دغدغه برانگیز این است که چرا مسیر مذاکرات که مرحله به مرحله پیموده می‌شود اما ما احساس نزدیکی به اتفاق خوب را نداریم و بیشتر احساس فاصله از نقطه مطلوب داریم و  این حس نگرانی از رسیدن به نقطه مطلوب به مراتب از یک سال پیش بیشتر است.

 

وی با اشاره به نظریه خود ابراز داشت: امروز ما در مسیری که با 5+1 و آمریکایی‌ها طی کردیم خیلی همراهی نشان دادیم اما هر چه گذشته امیدواری کمتر شده و این نشان می‌دهد که بین نحوه مراوده بین ما و آنها خللی است.

 

مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد

این روزنامه‌نگار با اشاره به دستور مقامات مبنی بر ادامه مذاکرات، عنوان کرد: همچنان دستور مقامات کشور است که مذاکرات ادامه پیدا کرده و تصمیمی مبنی به عقب گرد وجود ندارد ما به نمایندگان کشور خود در مذاکرات اعتماد داشته و آنها را فرزندان ملت می‌دانیم و تعابیر نادرسی که گاهی از زبان کسانی صادر می‌شود تا برچسب خیانت را به تیم حواله کنند قابل قبول نیست.

 

این سیاستمدار، افزود: بنابراین این کلیاتی که بنده عرض کردم مقدمه‌ای برای رسیدن به این نقطه است که آنچه تبدیل به دغدغه اساسی در میان مردم شده عدم اعتماد به طرف مقابل است.

 

صفار هرندی، در ادامه اظهار داشت: اخیرا صدا  و سیما طی نظر سنجی که از مردم داشته نشان می‌دهد که عدم اعتماد مردم به قول و وعده آمریکایی‌ها کاهش یافته یعنی اگر در گذشته 30 درصد بود درحال حاضر 10 درصد کمتر شده است و این دغدغه اختصاص به گروه خاص تشکیلات و حزب نداشته فراگیر و ملی است.

 

وی ابراز کرد: کسانی مانند من که به ابعاد فنی و تخصصی موضوع آگاهی نداریم احساس می‌کنیم که در حال دور شدن از یک توافق خوب هستیم و اگر بخواهد توافق بد شود ملت و مسئولان اداره کشور هستند آن را نخواهند پذیرفت و باید عزت و مصالح جاری مردم را در کنار مسائل دیگر دید.

 

اصلی‌ترین خواسته مردم در مذاکرات رفع تحریم‌ها است

این روزنامه‌نگار، گفت: اصلی‌ترین خواسته مردم در توافق با طرف مقابل رفع تحریم‌ها است اما امروز از رفع تحریم‌ها هیچ خبر خوشی منتقل نمی‌شود نه تیم مذاکره‌کننده ما اخباری را منعکس کرده و نه طرف مقابل به طریق اولی خبری از رفع تحریم داده است.

 

این تحلیل‌گر سیاسی، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده ما دل خوش کرده که بعد از توافق تحریم‌ها رفع خواهد شد این چیزی است که مردم را متقاعد کرده که به سوی مذاکره بروند اما طرف مقابل آن را قیچی می‌کند که این‌گونه نیست از این جا به نظر می‌رسد قرار نیست مشکل تحریم‌ها حل شود.

 

هدف طرف مقابل تحقیر ملت ما است

صفار هرندی، با اشاره به این‌که به گمان من هدف آنها کشف هیچ موضوعی نیست، عنوان کرد: سایت هسته‌ای ما در اختیار آنها قرار داده شده و چیز ندانسته ندارند و نداشتند که از خلال بازجویی دانشمندان به آن برسند آنچه آنها به دنبال آن هستند تحقیر ملت ما در کنار تحریم است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این‎‌که امروز آوازه سرافرازی‌ و همت بلند ملت ایران جهان‌گیر شده و ملت‌های دیگر را ترغیب به تاسی از آنها کرده معلوم است که تحقیر چنین ملتی بهره‌ای کلان برای آنها خواهد داشت و ملت ما نمی‌تواند افزون بر عدم رفع تحریم‌ها در کنار آن تحقیر را نیز بپذیرد./807/پ201/ش

 

 

 

ارسال نظرات