ولایت فقیه نعمت باطنی است/ نبود ولایت فقیه در کشورهای منطقه سبب شکست مسلمانان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در ادامه سلسله جلسات صحیفه سجادیه، با قرائت بخشی از دعای ششم صحیفه سجادیه، گفت: گاهی کسی در حق کسی لطفی می کند، بی آن که قبلاً چیزی از او گرفته باشد یا کاری برایش انجام داده باشد که این لطف را لطف ابتدایی می گوییم.
وی در ادامه اظهار داشت: لطف خداوند در حق بندگان لطف ابتدایی است و ما باید شاکر نعمت های خداوند باشیم و کسانی که اهل تشکر نیستند بر خلاف عقل عمل می کنند و تشکر می تواند از طریق جبران همان عمل یا برابر آن برای آن شخص باشد و یا حتی می توان برای کمک کننده دعا و طلب آمرزش کرد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: ما دو نوع نعمت داریم، نعمت معنوی و نعمت مادی و یا نعمت ظاهری و نعمت باطنی، و نعمت های باطنی نعمت هایی هستند که در ظاهر روبرو و با چشم قابل مشاهده نیستند و نعمت ولایت خداوند بالاترین نعمت باطنی است.
آیت الله مهدوی اظهار داشت: همچنین نعمت ولایت 14 معصوم را از نعمت های باطنی دانسته و اظهار داشت: نعمت ولایت امام دوازدهم و امام غایب نعمتی است که بار باطنی بودن آن از نعمت ولایت 13 معصوم قیبلی بیشتر است چرا که حضرت مهدی(عج) از نظرها پنهان است.
وی ابراز داشت: نعمت ولایت فقیه نعمتی باطنی است که باید قدر آن را بدانیم و نبود ولایت فقیه در کشورهای منطقه باعث شکست مسلمانان در برابر حیله ها و هجوم همه جانبه دشمنان است.
آیت الله مهدوی بیان داشت: مثلاً در کشور عراق با این که ولایت فقیه هم دارند و در بسیاری از موارد هم نجات دهنده کشور از نفوذ بیگانگان بوده اما چون قدر آن را نمی دانند و در قانون اساسی آن ها لحاظ نشده است، کارآیی لازم را ندارد و مسؤولان در حد اضطرار به مراجع مراجعه می کنند.
نماینده مجلس خبرگان افزود: در سایر کشورهای منطقه هم که انقلاب هایی صورت گرفت به دلیل نبود ولایت فقیه و رهبری واحد، انقلاب شکست خورد و کفار دوباره بر آن ها مسلط شدند.
وی در ادامه با اشاره به فراز «...والتباع السنن..» ادامه داد: منظور از سنت در اینجا، سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است و نباید در بعضی کتاب ها عبارت سنت اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) را از آن حذف کنیم بلکه منظور شیعه از سنت همان قول، فعل و تقریر معصوم است و حجیت و اثبات شرعیت هیچ یک از 14 معصوم برای ما تفاوتی نمی کند.
آیت الله مهدوی ابراز داشت: منابع روایی اهل سنت اندک است و به 23 سال دعوت پیامبر محدود می شود که 13 سال آن در مکه و در اوج خفقان و احاطه دشمنان بوده و چیز زیادی از آن به دست ما نرسیده و تقریباً تنها 10 سال تشکیل حکومت در مدینه قابل استفاده است.
با دفاع از ولایت فقیه در برابر منکران نهی از منکر کنیم
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به فراز «... و مجانبه البدع...» اظهار داشت: بدعت به معنای آن است که انسان چیزی را در دین داخل کند که در دین نباشد و یا چیزی را خارج کند که در دین بوده است و البته این کار او همراه با آگاهی و از روی عمد باشد و باید از خداوند بخواهیم که در تمام مدت عمر از بدعتها دور باشیم.
وی ادامه داد: حضرت سجاد(ع) از خداوند می خواهد که او را از آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد و معروف به هر کار پسندیده عقلی و شرعی گوییم و گاهی اوقات عقل متوجه نمی شود که در آن صورت باید به شرع مراجعه کرد.
آیت الله مهدوی افزود: مثلاً واجب بودن بلند خواندن حمد و سوره در نماز صبح برای مردان را از راه عقل نمی فهمیم و باید به شرع مراجعه کنیم و بالاترین منکر، شرک است و درباره منکرهای عقیدتی مانند نفی ولایت فقیه، باید با دفاع از ولایت فقیه، نهی از منکر کنیم.
نماینده مجلس خبرگان در ادامه گفت: دو نوع اسلام داریم، اسلام تکوینی و اسلام تشریعی، منظور از «حیاطه الاسلام» در دعا، اسلام تشریعی است و اسلام تکوینی تسلیم شدن اجباری است و مانند دانه ی گیاه خیار که مجبور است خیار شود ما هم در خلقتمان اختیاری از خود نداشتیم.
وی با اشاره به آیات 19 و 20 سوره آل عمران درباره اسلام بودن دین، ادامه داد: اسلام تشریعی همان دین است که ما مختاریم آن را بپذیریم یا نپذیریم و نقش ما در آن با ارزش است، حال آن که در اسلام تکوینی نقش خالق با ارزش است و ما نقشی نداریم.
در سیره ائمه تحقیر و مسخره کردن در رد باطل مردود است
آیت الله مهدوی با قرائت فراز «وانتقاص الباطل و اذلاله»، گفت: توفیق ناقص کردن باطل به معنای آوردن استدلالهای محکم و عقل پسند در رد کردن باطل است و مسخره و تحقیر کردن در ناقص کردن باطل در سیره ائمه اطهار(ع) مردود است.
امام جمعه موقت اصفهان بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی را کار فرهنگی دانست و اظهار داشت: در بحث اثبات چادر به عنوان پوشش اسلامی صحیح نباید دعوا و جار و جنجال راه بیندازیم و باید با استدلال محکم و عقل پشسند آن را تبیین کنیم و پاسخ دهیم، هر چند در غرب بدون دلیل و برهان و با زور چادر را از سر دانشجویان محجبه بر می دارند.
وی با اشاره به فراز «... و ارشاد الضال...»، ضالین را کسانی دانست که جاهل غافل هستند و از روی عمد راه را گم نکرده اند و گاهی آن ها را گمراهان عوام مینامند و مصداق «مغضوب علیهم» را کسانی دانست که عالمند اما از روی عمد راه گمراهی را انتخاب می کنند و عناد می ورزند و آن ها را گمراهان از خواص می نامند.
آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به قسمت هایی از زیارت جامعه کبیره درباره ضالین و مغضوبین، تصریح کرد: در زیارت جامعه کسانی که صریحا ولایت را رد میکنند مغضوب نامیده شده اند و کسانی که از ولایت دور شدند را ضالین مینامد که می توان آن ها را بیدار کرد و صراط مستقیم در قرآن آن است که نه جزو ضالین باشیم و نه در زمره مغضوب علیهم قرار بگیریم./939/پ201/ح