۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۶۶۳۲۰
در بنیاد ادبیات داستانی ایران؛

نشست «دستاوردهای حضور نویسندگان و شاعران در عتبات عالیات» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشستی با موضوع دستاوردهای حضور نویسندگان و شاعران در عتبات عالیات در بنیاد ادبیات داستانی ایران برگزار شد.
عتبات عاليات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زاهدی رییس بنیاد ادبیات داستانی در نشست پرسش و پاسخی با موضوع حضور نویسندگان و شاعران در عتبات عالیات که پیش از ظهر امروز 20 خرداد ماه در بنیاد ادبیات داستانی ایران برگزار شد، گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات خواستار نمایش بازسازی عتبات عالیات از سوی نویسندگان و شاعران شد و گروهی از شاعران و نویسندگان به این سفر رفتند.

 

وی اظهار داشت: در حوزه های دیگر نیز ما از این موضوع استقبال کردیم و در این زمینه زحمات زیادی صورت گرفته است.

 

ریس بنیاد ادبیات داستانی با بیان اینکه آثار هنری بسیاری از دوران صفویه در عتبات عالیات است که متعلق به ما ایرانی ها است، خاطرنشان کرد:  به همراه هنرمندانی که در ستاد عتبات عالیات حضور داشتیم، احساس نمی کردیم که به یک کشور دیگر سفر کرده اند و مثل این است که به قم و مشهد مقدس سفر کرده ایم.

 

زاهدی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: باید این زحمات مکتوب و به مردم و تاریخ انتقال داده شود.

 

غزلی سخنگوی بنیاد ادبیات داستانی در ادامه نشست خاطر نشان کرد: در بنیاد ادبیات داستانی ما توانستیم عده ای را به عتبات بفرستیم و موضوع ادبیات کاربردی را زنده کنیم و اینکه نویسنده به اوضاع کارش و آثاری را برقرار می کند.

 

وی با اشاره به مشکلات ادبیات داستانی و اینکه نویسندگان پشت میز حضور دارند، عنوان کرد: گاهی لازم است که اوضاع و احوال مردم هم نمایش داده شود و نویسنده در میان مردم حضور پیدا کند و الزام رفتن به سفر نیست.

 

سخنگوی بنیاد ادبیات داستانی گفت: بنیاد بدون هزینه توانست گزارش خوبی از عتبات عالیات داشته باشند و ستاد عتبات پیشقدم شد و مثلا سازمان های دیگر سازمان انرژی هسته ای و دیگر سازمان ها آمادگی اعلام کنند ما این کار را خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به بازدید نویسندگان از خارک گفت: در بازدید از پایانه نفتی بعد از جنگ هم بود خیلی ها باور داشتند که می توان این کار را کرد و نباید رها شود.

 

غزلی عنوان کرد: اعضای تیم هسته ای شعرا و نویسندگان ما مثل رسانه هستند و به دنبال دیدار تیم مذاکره کننده با شعرا و نویسندگان هستیم.

 

مصطفی محدثی خراسانی در ادامه نشست گفت: مردم اصلی ترین مخاطبان هستند که در دل مردم ما عتبات عالیات ریشه دارد و این سفر برای ما گشوده شدن افق هایی بود که نمی شد با شنیده هایی که داشتیم تجربه کرد.

 

این شاعر ایرانی اظهار داشت: در طول تاریخ از ایران افراد بسیاری برای بازسازی عتبات عالیات سفر کرده اند و یک وجه تمایز وجود دارد این است که همه مردم ایران در آنجا حضور دارند و در واقع متولیان بازسازی عصاره یک ملت هستند که در آنجا کار می کنند و سنگ هایی که چیده می شود عشق و اردات مردم نسبت به اهل بیت (ع) را می رساند.

 

محدثی خراسانی در ادامه صحبت های خود گفت: اگر این عظمت را در قالب شعر و برای ایجاد انگیزه بیشتر داشته باشد و نقش رسانه ای خود را انجام دهد، به شکرانه این سفر این کار را انجام می دهم.

 

مجید قیصری نویسنده در ادامه این نشست، با اشاره به فضای تزئینات فضای معماری، خاطرنشان کرد: در این مکان مقدس رنگ فیروزه ای در همه جا دیده می شود و حتی اگر شخصی تعلق قلبی به عتبات عالیات هم نداشته باشد این حس و غرور به شما منتقل می شود و تاثیرگذار است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که به زیارت سلمان فارسی رفتم احساس کردم که در مسجد شیخ لطف الله هستم و احساس معنوی به من دست داد.

 

این نویسنده با بیان اینکه زائران ایرانی که در عتبات حضور دارند احساس غریبی ندارند، گفت: این به دلیل  فضای معماری و فضاسازی است که تحت تاثیر فرهنگ کشور ما است.

 

حجت الاسلام حسین سیدی نویسنده و مترجم در ادامه نشست عنوان کرد: اوج هنر در تاریخ به مقدس ترین مکان ها و مساجد دیده می شود.

 

این نویسنده با اشاره به سفر معنوی گفت: یک بعد آن جنبه معنوی انسان است و گم شده انسان امروز آرامش او است و این آرامش در این فضا وجود دارد و این زیبایی ها از نظر رنگ و هارمونی به این آرامش کمک می کند.

 

وی با بیان این تفکر که اگر کاری را برای خدا انجام دهیم باید گمنام بماند، خاطر نشان کرد: این زحمت ها اگر بیان شود منافاتی ندارد و امام حسین(ع) بعد از رفتن به کربلا به همراه خود خبرنگار می برند تا حماسه کربلا فراموش نشود.

 

حجت الاسلام سیدی عنوان کرد: انگیزه کار ما باید برای خدا باشد و هنرمندانی که به این سفر می روند باید آثار خود را به خوبی انعکاس داده شود./818/پ202/ب4

ارسال نظرات