۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۲۶۷۴۰۰
با حضور جمعی از پژوهشگران قرآنی؛

نشست «تحلیل شیعه شناسی غرب درباره اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «تحلیل شیعه شناسی غرب درباره اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
شيعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مریم صانعی پور محقق و شیعه شناس در نشست «تحلیل شیعه شناسی غرب درباره اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی» که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با معرفی سیزده شیعه شناس غربی و افکار و اندیشه های آنها گفت: باید به شبهات مکتوب و دیجیتالی پاسخ داده شود و این رویکرد برای پاسخ گویی به شبهات ضرورت دارد.

 

وی افزود: بحث فقهی در شیعه مهم است و نباید به اصول و اعتقادات جفا شود چرا که اعتقادات زمینه را برای انجام فروعات بارور می کند.

 

این استاد دانشگاه، مخاطب شناسی حدیث را امر مهمی دانست و اظهار داشت: به روز سازی آموزه اسلامی دینی و شیعه امری ضروری است و باید شرایط صدور حدیث و بیان آن در جامعه را بشناسیم، شیعه صرف جامعه امامی ما نیست و باید هر چه مطرح می شود به صورت جهانی هم مطرح شود و شرایط جهانی را هم برای این رویکرد دینی و قرآنی سنجید.

 

صانعی پور با بیان اینکه برخی احادیث را باید با قرآن کریم محک زد تا جعلی نباشد، در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ حدیثی در تقابل با قرآن کریم و پیامبر نیست و در واقع عینیت بخش آموزه های قرآن و نبوت است.

 

این شیعه شناس، امامان را مفسر قرآن و حضرت رسول(ص) دانست و بیان کرد: قرار دادن امامان یا پیامبر در عرض با خداوند مصداق غلو است و ولایت تکوینی می تواند به وسیله دعا و شرط مشیت الهی محقق شود و امامان اسباب هستند و مسبب السباب واقعی خداوند است.

 

صانعی پور عنوان کرد: بر اساس آموزه قرآنی سخن حق از هر شخصی پذیرفتنی است و هر فردی راهی به سوی معرفت دارد، فروع مبتنی بر اصول شکوفا و به غنای شیعه و جامعه شیعی می افزاید.

 

استاد دانشگاه با بیان اینکه باید قرآن کریم را همراه با عمل بخوانیم، خاطرنشان کرد: وقتی این گونه باشد و در کنار آن نهج البلاغه را هم قرار دهیم نگاه ما تکمیل می شود.

 

وی با انتقاد از اینکه رویکرد ما در برخی موارد از جمله بارش باران جبر گرایانه است، گفت: پیامبر(ص) و امام معصوم (س) خلیفه در حد اعلا هستند و باید صفات خدا را بر روی زمین به عنوان جانشین او اجرا کرد و نباید هر اتفاقی که صورت می گیرد را به خدا نسبت داد و جبر گرایانه به این مساله نگاه کرد.

 

صانعی پور در ادامه عنوان کرد: برخی احادیث منطبق با آیات قرآنی نیست و ساخته جاعلان حدیث در دوره اموی و عباسی برای حفظ حکومت است و باید بتوانیم رویکرد یک پارچه ای ارائه دهیم و زمینه برقراری تعاملات فکری وظیفه جوامع شیعی است.

 

وی امام زمان (عج) را متعلق به این عصر دانست و خاطر نشان کرد: حضرت مهدی (عج) هم با این مسائل مواجه هستند و باید همانگونه که کرامر اسلام شناس غرب می گوید باب اندیشه را  باید باز نگه داشت و این تعبیر زیبایی از کرامر است.

 

وی با بیان اینکه حضرت مهدی (عج) نیازمند به انس دائمی با قرآن هستند، عنوان کرد: حضرت مهدی (عج) نیاز به معرفت جویی از قرآن کریم دارند و برخلاف ادعای برخی اسلام شناسان غربی ایشان فوق قرآن کریم نیستند./818/پ202/ب4

ارسال نظرات