۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۶۷۶۰۴

نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور برگزار شد.
قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور با حضور حجت الاسلام محمد‌رضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر معارف، رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، عباس سلیمی، دبیر همایش و جمعی از قرآن‌پژوهان و محققین علوم قرانی، صبح سه‌شنبه 26 خرداد‌ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه آغاز به‌کار کرد.



باید نگاه عمیق و کاربردی‌تر به قرآن داشته باشیم

در ابتدای این همایش عباس سلیمی با خیر مقدم به شرکت‌کنندگان در همایش، گفت: باید در زمینه تدبر و عمل به قرآن کریم، یک نگاه جدید داشته باشیم و با طراحی مسابقات تدبر و عمل به قرآن، کارهای جدیدی را انجام دهیم، ضمن اینکه با بها دادن به آراء و نظرات تمام صاحب‌نظران، از تجارب آنان نیز استفاده کنیم.



وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره اهمیت قرآن، خاطر‌نشان کرد: همان‌گونه که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند که قرآن کریم باید به عنوان قانون اساسی و کتاب انقلاب مد‌نظر قرار داده شود، ما نیز باید با نگاه عمیق و کاربردی به قرآن، شرایطی را پیش بیاوریم تا تمام سیاست‌گذاری‌ها مبتنی بر قرآن شود.



دبیر همایش با اشاره به لزوم حمایت رسانه ملی و خبرگزاری‌های قرآنی از فعالیت‌های قرآنی، خاطر‌نشان کرد: باید فضایی را فراهم کنیم که کارشناسان علوم قرآنی بتوانند با تشریح ایده‌های خود درباره قرآن، تحقیقات و اندیشه‌‎‌های خود را به عموم مردم انتقال دهند.



سلیمی با بیان این‌که این همایش به‌دور از هر‌گونه تجملی برگزار شده است، تصریح کرد: جمعی که به عنوان کارشناس و صاحب نظر قرآنی در این همایش شرکت کرده‌اند، از اندیشمندان و بزرگان علوم قرآنی هستند، این نیاز دیده می‌شود که در آینده نیز مراسم‌هایی مانند این همایش برگزار شود، ضمن این‌که تقارن این همایش با تشییع پیکر 275 شهید دفاع مقدس را می‌توان به عنوان بعد معنوی این همایش در نظر گرفت.



باید تلاش شود تا موضوعات قرآنی به بهترین شکل در برنامه ششم مطرح شود

در ادامه آیین افتتاحیه این همایش، حجت الاسلام محمد‌رضا حشمتی با بیان این‌که مقدمات این هم‌اندیشی از یک‌سال قبل تدارک دیده شده است، گفت: تصمیم بر این شد تا با برگزاری یک همایش در راه اعتلای فعالیت‌های قرآنی فرهنگ قرآنی قدم بر‌داشته شود، ضمن این‌که ما همچنان از تمامی صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران علوم قرآنی می‌خواهیم تا ما را در مسیر بهتر برگزار کردن همایش‌های این‌چنینی یاری رسانند.



وی افزود: مباحث مطرح شده در نشست‌های این همایش پی‌گیری و به چاپ خواهد رسید تا به عنوان یک سرمایه در اختیار حوزه‌های قرآنی و علاقه‌مندان به علوم قرآنی قرار گیرد.



معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درخواست از کارشناسان در خصوص نقد مبحث مطرح شده در نشست‌ها، تاکید کرد: نیاز به نظر و نقد کارشناسان کاملا دیده می‌شود، ضمن این‌که فعالیت‌هایی در دولت در حال شکل‌گیری است تا بتوانیم به توسعه علوم قرآنی در کشور کمک کنیم.



حجت الاسلام حشمتی با اشاره به وجود 3 کمیسیون در خصوص سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور قرآنی، گفت: کار‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است، در این کمیسیون‌ها ساعت‌ها بحث و بررسی شده است، ضمن این‌که تلاش باید شود تا رویکردی جدید ایجاد شود.



وی با اشاره به تولیدات رایانه‌ای و تصویری در خصوص علوم قرآنی، اضافه کرد: تلاش کرده‌ایم تا با ورود به فضا‌های هنری و رسانه‌ای، فعالیت‌های قرآنی را در حوزه‌های جدید معرفی کنیم.



معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: در وزارت‌ خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و آموزش و پرورش هم فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای صورت می‌گیرد، هر‌چند که باید طرح‌هایی ارائه شود تا این ارگان‌ها بتوانند فعالیت‌های خود را گسترش دهند، در بحث برنامه ششم نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است تا موضوعات قرآنی به‌طور کامل در متن برنامه گنجانده شود.



وی در پایان با اشاره به نمایشگاه‌های قرآن در ماه رمضان، گفت: در معاونت قرآن و عترت انجمن خادمان قرآن کریم در حال شکل‌گیری است، ضمن این‌که در سی استان در ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود، ضمن این‌که در هفته آینده نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران راه‌اندازی می‌شود.



بعد از انقلاب، رسالت اجتماعی قرآن شکوفا شد

معارف در بخش پایانی مراسم افتتاحیه با اشاره به جایگاه قرآن در قبل و بعد انقلاب، گفت: قبل از انقلاب قرآن تنها به عنوان یک شی مقدس در خانه‌ها بود، اما بعد از این‌که طبق آموزه‌های قرآن انقلاب اسلامی صورت گرفت، رسالت اجتماعی قران شکوفا شد و قرآن بعد اجتماعی خود را در کشور پیدا کرد.



وی ضمن تشریح دو تهدید عمده در بحث قرآن، گفت: نخستین مورد این است که نباید اجازه دهیم که قرآن به عنوان یک شی حکومتی نشان داده شود، باید قرآن را از سیاست‌زدگی دور نگه داشت تا جوانان از قرآن دور نشوند و این‌گونه توطئه‌ها از قرآن دور بماند، دومین موردی نیز که باید مد نظر داشت این است که قرآن علی‌رغم پژوهش‌های گسترده‌ای که بعد از انقلاب انجام شده است، به‌شدت مواجه با شبهات و چالش است و باید دستگاه‌ها و افرادی که دلباخته قرآن هستند، در زمینه شبهه شناسی تلاش کنند.



رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در پایان، تاکید کرد: اگر حمایت‌ها از سوی ارگان‌های مسؤول به صورت کافی صورت گیرد، می‌توان از پتانسیل‌های دانشجویی در بخش کارشناسی ارشد و دکترا در خصوص شناخت نیاز‌های قرآنی استفاده کرد.



در بخش دیگری از آیین افتتاحیه، پیام مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی به این همایش از سوی مرتضی نجفی قدسی، مسؤول درالقرآن‌های امام علی(ع) و علامه طباطبایی قرائت شد./856/پ201/ب4

ارسال نظرات