۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۲۶۸۵۳۲
آیت الله مکارم شیرازی:

روزه منبع و سرچشمه تقوا است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مفهوم قبولی اعمال گفت: قبولی اعمال این است که آثار عمل در وجود و زندگانی و برنامه های انسان نمایان شود، اعمال انسان و عبادات دارای فلسفه هایی است؛ اگر فلسفه ها در زندگی پیاده شود عمل مقبول واقع شده و دارای پاداش بزرگ است.
 آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در دومین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: همه روزه داران دوست دارند تا روزه آنها در درگاه خداوند متعال مورد قبول واقع شود.


وی افزود: فقهای بزرگ شیعه می گویند مسأله صحت عمل از مسأله قبولی جدا است، به عنوان مثال ممکن است نماز یا حج صحیح بوده اما مقبول درگاه الهی نباشد؛ صحیح بودن اعمال این است که انسان مطابق دستورات شرع و آنچه که در رساله ها آمده تکلیف خود را انجام دهد.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که صحیح بودن اعمال ساقط کننده تکلیف است، اظهار داشت: اگر تکلیف ساقط شود دیگر به انسان گفته نمی شود که چرا نماز نخواندی یا روزه نگرفتی چون عمل صحیح است.


وی با اشاره به مفهوم قبولی اعمال ادامه داد: قبولی اعمال این است که آثار عمل در وجود و زندگانی و برنامه های انسان نمایان شود، اعمال انسان و عبادات دارای فلسفه هایی است؛ اگر فلسفه ها در زندگی پیاده شود عمل مقبول واقع شده و دارای پاداش بزرگ است.


این مرجع تقلید با بیان این که اگر عمل مقبول باشد مایه افتخار در دنیا و آخرت است، ابراز داشت: یکی از فلسفه های نماز نهی از فحشا و منکر است؛ این بدان معنا است که انسان به برکت نماز می تواند گناه را ترک کند، اگر دیدیم نماز خواندیم و اثرش در زندگی نمایان شده و گناهان در زندگی کم شد معلوم می شود که دارای اثر بوده است.


وی عنوان کرد: اگر فلسفه عمل در زندگی دائر شود آن عمل مورد قبول واقع شده است، در روایات اسلامی و در آیات قرآن سه فلسفه مهم برای روزه مطرح شده است که اگر در زندگی پیاده شود نشان از قبولی آن دارد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید ای مؤمنان روزه بر شما واجب شده همانگونه که بر امت های پیشین و در روایاتی بر پیامبران پیشین واجب شده است تا سبب بروز تقوا در روح و جان انسان شود.


وی اضافه کرد: روزه منبع و سرچشمه تقوا است، تقوا نیز به معنای دوری از گناه و احساس مسؤولیت است که انسان باید در برابر هر عملی فکر فکند که خداوند از او چه می خواهد؛ بنابراین اگر آخر ماه مبارک رمضان دیدیم روح تقوا در ما تقویت شده است نشان دهنده قبولی روزه است اما اگر دیدیم هیچ تفاوتی ایجاد نشده روزه صحیح بوده اما مورد قبول درگاه الهی نیست و پاداش عظیم را دریافت نمی کند.


استاد برجسته درس خارج حوزه علیمه قم با اشاره به فلسفه دوم روزه گفت: امام صادق(ع) فرمودند روزه برای این قرار داده شده که ثروتمندان حالت گرسنگی را احساس کرده و بفهمند یتیمی که در حالت گرسنگی می خوابد چه حالتی دارد.


وی افزود: این احساس سبب می شود که انسان حرکتی برای رفع نیاز نیازمندان انجام دهد، اگر دیدیم با گرفتن روزه به فکر گرسنه گان، بیماران، افرادناتوان، کسانی که برای ازدواج وسایل ساده نیز ندارند و کسانی که برای پول کم و بدون گناه زندانی شده اند بودیم نشانه قبولی آن است.


این مرجع تقلید با بیان این که هماهنگی اعضای انسان با دهان او در روزه گرفتن فلسفه دیگر روزه است، اظهار داشت: در روایات فرموده اند همانگونه که دهان از خوراک خودداری می کند باید چشم از نگاه آلوده پرهیز کرده و زبان نیز به غیبت، دروغ، دشنام، توهین و آزار دیگران نمی پردازد؛ اگر اعضا هماهنگ شد روزه کامل شده و مقبول درگاه الهی می شود.


وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند زمانی که انسان روزه می گیرد باید گوش، چشم، موی بدن و پوست او نیز روزه دار باشند، اگر این چنین باشد روزه مقبول درگاه خداوند متعال است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات