۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۲۶۹۲۶۶
آیت الله نمازی:

خداوند مدال افتخار روزه ماه رمضان را به امت اسلامی داده است

خبرگزاری رسا ‌ـ نماینده ولی فقیه در کاشان از روزه داری به عنوان یکی از عوامل تحصیل و تولید تقوا دانست و با اشاره به این که یکی از معانی صبر روزه است، گفت: روزه داری نیاز صبر و حوصله و تحمل دارد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در جمع مردم کاشان با تأکید بر این که روزه داری نیازمند صبر و بردباری است، گفت: انسان روزه دار در طول روز برای مهار و مدیریت هواهای نفسانی خود نیاز به صبر و بردباری دارد تا بتواند برنفس خود غلبه کند.

 

وی با اشاره به این که خداوند در آیه 183 سوره بقره می فرماید، کسانی که به خدا ایمان آورده اید روزه بر شما واجب است، یاد آورشد: خداوند می فرماید از این که روزه را بر شما واجب کردیم گلایه نکنید چرا که روزه بر امت های گذشته نیز واجب بوده است.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند روزه را بر شما واجب کرده است تا بندگانش در پرتو روزه‌داری و ریاضت و خودداری از خوردن و آشامیدن و لذایذ جنسی به تقوای الهی برسند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: امام صادق(ع) می فرماید، روزه ماه رمضان قبل از اسلام بر هیچ امتی واجب نبوده است چرا که روزه‌ در ماههای دیگر بوده است اما روزه ماه رمضان بر انبیای سلف واجب بود.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که روزه 124 هزار پیامبر در ماه مبارک رمضان بوده است اما روزه امت ها در غیر از ماه مبارک رمضان بوده است، یاد آورشد: خداوند این مدال افتخار را به امت اسلامی داده تا تا روزه مسلمانان و امت پیامبراکرم(ص) در ماه مبارک رمضان که ماه ممتاز و نزول قرآن است باشد.  

 

وی به چرایی نزول قرآن در ماه مبارک پرداخت و گفت: قرآن کتاب هدایت و مشعل فروزان هدایت است که اگر امت اسلامی به قرآن و مفسران قرآن که اهل بیت عصمت و طهارت هستند متمسک شوند، هیچ گاه ذلیل و گمراه نخواهند شد و هیچ آفت و آسیبی آنان را تهدید نخواهد کرد.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به دعای امام سجاد در صحیفه سجادیه به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، گفت: امام سجاد(ع) در این دعا به خدا می فرماید، تو به ما افتخار روزه گرفتن ماه رمضان را بر ما واجب کردی در حالی که امت های سلف و امت های دیگر انبیاء افتخار روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را نداشتند، لذا ما به فرمان تو روزهای رمضان را روزه می‌گیریم و با یاری تو شب های ماه شریف رمضان را شب زنده داری می‌کنیم.

 

روزه ماه رمضان انسان های مدعی را پیاده می‌کند

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین به فلسفه روزه داری و اثار و برکات و دستاوردهای روزه نیز اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) می فرماید، خداوند روزه را واجب کرد تا کسانی که در طول سال مزه گرسنگی را نچشیدند در ماه رمضان متوجه شوند و با تشنگی و گرسنگی به یاد آخرت باشند.

 

وی افزود:  خداوند روزه را بر بندگان خودش  واجب کرده است تا درد گرسنگی را درک کنند چرا انسانها در مابقی ماه های سال در خوردن و آشامیدن هیچ محدودیتی ندارند اما در ماه رمضان خوردن، آشامیدن، لذایذ جنسی از طلوع فجر صادق تا غروب ممنوع است.  

 

آیت الله نمازی گفت: روزه ماه رمضان انسان های مدعی را پیاده می‌کند، لذا انسان وقتی در برابر گرسنگی و تشنگی ضعیف شد متوجه می شود انسانی که این همه ادعا دارد و وابسته به پست و مقام و امکانات و ثروت است تا چه اندازه در برابر گرسنگی و تشنگی ضعیف و عاجز و ناتوان و زانو در می‌آید و باید مراقب باشد و مغرور نباشد و در برابر بندگان خدا وخدای خود ستیزه جویی و گردن فرازی نکند.

 

به گفته وی، یکی از آثار روزه این است که خداوند به بندگانش بفهماند که بنده های ما ضعیف هستید و نباید سرکشی و نافرمانی کنید بلکه باید به یاد آخرت باشید.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآورشد: روزه یک موعظه ویک مذکر به انسان است تا ضعف هایش را یادآوری ‌کند و از سوی دیگر به یاد نیازمندان و روزه داران و گرسنگان و فقرایی باشد که در دوازده ماه سال دست شان خالی است و نمی‌توانند نیازمندی‌های خود را فراهم کنند.

 

آیت الله نمازی در ادامه اظهار امیدواری کرد: بتوانیم پیام هایی را که در روزه ماه رمضان جاسازی شده است دریافت کنیم و روزه‌ های ما روزه با آگاهی و بصیرت باشد./1307/پ201/ج

ارسال نظرات