۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۲۶۹۶۶۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

مراقبت از اعمال کلید دست یابی به حقیقت کمال است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: کلید دست یابی حقیقت کمال ایمان مراقبت انسان از اعمال خود است زیرا اگر انسان بر خود مسلط نباشد به هلاکت نزدیک می شود.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم امروز در جمع مردم اعضای هیأت یا فاطمه الزهرای بابل با بیان این که پاکی دل هدیه ای آسمانی از طرف خداوند است، گفت: انسان زمانی که متولد می شود، دارای طهارت و پاکی است اما به تدریج بر اثر اعمال زشت و گناهان کم کم این طهارت از بین می رود.

 

وی لقمان حکیم را نمونه ای ازپاکی دل بیان کرد و افزود: لقمه پاک و طاهر که از راه حلال به دست آید، موجب می شود که دریچه حکمت برای او گشوده شود.

 

این استاد  برجسته اخلاق حوزه علمیه قم به دیگر عوامل پاکی دل اشاره و تصریح کرد: عدم خیانت، نپرداختن به امور بیهوده  و لغو و پاکی چشم از دیگر عوامل گشوده شدن دریچه های حکمت به قلب انسان می شود.

 

وی با بیان  این که حدید النظر، النظر و النظره سه نوع نگاه هستند، ادامه داد: حدید النظر به معنای تیزبینی، دقت نگاه و دیدن موشکافانه است اما النظر نگاه معمولی به اشیا و دیگر چیزها است

 

آیت الله توکل به تشریح معنایث النظره پرداخت و اظهار داشت: النظره که یک نگاه کوتاه و سر را برگرداندن است که کمترین نگاه را در پی دارد که نگاه کوتاه به نامحرم و برگردادن چشم از آن است.

 

وی افزود: النظره تیر سمی شیطان است و اگر انسانی همین را برای خدا ترک کند خداوند ایمانی به او عطا می شودکه می تواند حلاوت ایمان را در جانش احساس کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ان نکته که لقمه حرام دل را تیره و تار می کند، گفت:  اگر انسان به گناه نگاه کرد بذر گناه در دلش پاشیده می شود و کم کم این بذر ریشه در زمین می اندازد و عظیم می شود.

 

وی  کنترل زبان را از دیگر راه های رسیدن به مراتب بالا دانست و ادامه داد: فرق بین عالم و جاهل این است که عالم اول فکر می کند و بعد حرف می زند اما انسان جاهل برعکس آن عمل می کند و این را باید بدانیم که بسیاری از گناهان، گناهان  زبانی است.

 

آیت الله توکل ضمن تاکید بر این که چه بسا شهوت و گناهی لحظه ای، حزنی عظیم را به دنبال دارد، تصریح کرد: عاقبت اندیشی و دیدن عاقبت یک گناه موجب بازداشتن انسان از معصیت می شود.

 

وی افزود: کلید دست یابی حقیقت کمال ایمان  مراقبت انسان از اعمال خود است زیرا اگر انسان بر خود مسلط نباشد به هلاکت نزدیک می .

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم یاد مرگ را از دیگر عوامل بازدارندگی گناه بیان و خاطرنشان کرد: انسان اگر همواره با رفتن به قبرستان بر خود نهیب بزند که تنها می میرد و تنها در داخل قبر قرار می گیرد ، از ارتکاب به گناه دوری می کند./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات