۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۲۶۹۸۴۸
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

ضرورت توجه به مجالس موعظه و منبر برای جلوگیری از انحراف جوانان

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری گفت: در این زمان که دشمن با ایجاد شبهه ها در جوانان و استفاده از جهل آن ها، آنان را از دین منحرف کرده و به سوی فرقه های انحرافی می کشاند، توجه به مجالس موعظه و منبرها بسیار ضروری است.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان حضرت آیت الله حسین مظاهری، مدیر حوزه های علمیه استان اصفهان بعد از ظهر امروز و در ادامه جلسات اخلاق ماه مبارک رمضان که در مسجد حکیم اصفهان برگزار می شود، گفت: در اسلام یا باید عالم باشیم یا متعلم و به عالم و متخصص دین رجوع کنیم، در غیر این صورت زندگی،دین و دنیای ما در مخاطره عجیبی قرار می گیرد.

 

 

وی ادامه داد: امیر المؤمنین در نهج البلاغه می فرماید که "یا باید خود عالم در دین باشیم یا پیرو عالم شویم و الا مانند پشه کوری که در شب با وزش باد از این طرف به آن طرف حرکت می کند، در امر دین سرگردان خواهیم شد".

 

 

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان افزود: اگر دین به واسطه علم مستقر در دل نشده باشد باعث انحراف می شود و جهل ما باعث می شود تا قواعد من در آوردی ایجاد کنیم و تا جایی پیش برویم که تشیع را از دست بدهیم.

 

 

حضرت آیت الله مظاهری بیان داشت: امام صادق(ع) تعریف شخصی را بسیار شنیده بود و می خواست تا او را ملاقات کند، روزی در مسجد افراد دور شخصی حلقه زده بودند به امام گفتند که این همان شخص است، امام به دنبال او راه افتادند تا در جای خلوتی با او صحبت کنند، آن شخص از مسجد بیرون آمد به نانوایی رفت و 2 نان دزدید، سپس به میوه فروشی رفت و 2 میوه دزدید.

 

وی ابراز داشت: سپس به خرابه ای رفت و نان و میوه ها را به 4 فقیر داد، وقتی خواست از خرابه خارج شود، امام جلوی او را گرفتند و فرمودند این چه کاری بود که انجام دادی، آن شخص جواب داد به دستور قرآن عمل کردم، در قرآن آمده که اگر کار نیکی انجام دادی به اندازه 10برابر پاداش می دهیم و اگر کار زشتی انجام دادی به همان مقدار کیفر می کنیم.

 

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: سپس آن شخص رو به امام کرده و گفت که طبق این قاعده اکنون من 40 ثواب و 4 گناه کرده ام و در مجموع 36 ثواب کسب کرده ام، امام خطاب به او فرمودند ننگ بر تو با این حساب و کتابت، تو نه تنها ثواب نکردی بلکه 8 گناه هم مرتکب شدی، 4 دزدی انجام دادی و آن 4 چیز را بدون اجازه صاحبانش به 4 فقیر دادی و این در اثر جهل تو نسبت به دین خدا و قاعده من در آوردی تو است.

 

انسان در اثر جهل به جایی می رسد که ولی خدا را در خانه خدا قربتا الی الله می کشد

این مرجع تقلید اظهار داشت: امیرالمؤمنین در نهج البلاغه نامه ای خطاب به معاویه دارند که می فرمایند که شنیده ام مسجد می سازی، مسجد ساختن تو با مال مردم و این حیف و میل ها مانند صدقه داند آن زن زانیه است که زنا می داد و با پول آن به فقرا صدقه می داد.

 

 

وی افزود: جرج جرداق نصرانی کتابی دارد به نام الامام العلی(ع) صوت العداله الانسانیه که کتاب خوبی است، در آن کتاب می نویسد که انسان در اثر جهل به جایی می رسد که ولی خدا را در خانه خدا قربتاً الی الله می کشد و این جهل ها در زمان ما اگر بیشتر از سابق نباشد، کمتر نیست.

 

حضرت آیت الله مظاهری با تأکید بر این که جلسات موعظه باید برای ما دلربا باشد و تنها شرکت دراین جلسات کافی نیست، گفت: دوری از این جلسات باعث جهل دینی و در نتیجه آن وحی شیطان به انسان و ایجاد عناد و لجاجت است که باعث شقاوت و هلاکت انسان می شود و همان گونه که خدا بر پیامبر و مومنین وحی می کند، شیطان هم بر جاهلان و شیطان پرستان وحی و الهام می کند. 

 

درباره احکام دین تقلید جایز است اما در اعتقادات و اخلاق تقلید جایز نیست

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان ابراز داشت: چون همه نمی توانند فقیه جامع الشرایط شوند واجب است در احکام دین از متخصص آن تقلید کنیم، مانند بچه مریضی که اگر مادرش او را خود درمانی کرد و نزد پزشک متخصص نبرد و بچه مرد، خونش بر گردن مادر است، در امر دین هم همین طور است و انحراف ما تقصیر خود ماست و درباره احکام دین تقلید جایز است اما در اعتقادات و اخلاق تقلید جایز نیست.

 

وی تصریح کرد: در اعتقادات اگر انسان محصل شد، مدت کوتاهی طول می کشد تا در آن مجتهد شود، هر چند باید در ابتدا به متخصص رجوع کند  و راجع به توحید، معاد، نبوت، امامت و عدل تحقیق کند، لازم به تقلید نیست و جایز هم نیست.

 

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: در علم اخلاق هم تعبد و تقلید جایز نیست، اما باید از طریق جلسات موعظه و ارتباط با علما و مطالعه کتاب های معتبر و مورد تایید علما در علم اخلاق، به صورت مستمر خود را مجهز به سلاح اخلاق اسلامی کنیم و الا از الهامات شیاطین و جهل در امان نخواهیم بود.

 

این مرجع تقلید هشدار داد: اگر متخلق به اخلاق اسلامی نشویم و از منبرها و موعظه ها دور شویم، می شویم همان ابن ملجم یا همان زن زانیه که صدقه می داد یا همان دزدی که صدقه می داد، پس باید درخت رذالت را از وجود خود بکنیم و درخت فضیلت را غرس کنیم تا خود و دیگران از میوه آن استفاده کنند.

 

رستگاری فقط مال کسی است که مهذب باشد و تهذیب هم بدون علم اخلاق ممکن نیست

وی با اشاره به سوره شمس در قرآن کریم و 11 قسم و چندین تاکید و رسیدن به " قَدْ افْلَحَ مَنْ زَکّیها. وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّیها " ، گفت: راه رسیدن به رستگاری و سعادت آن قدر مهم است که خداوند اینگونه آن را در قرآن بیان کرده و رستگاری فقط مال کسی است که مهذب باشد و تهذیب هم بدون علم اخلاق ممکن نیست و شقاوت هم برای کسی است که صفات رذیله در او باشد.

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به داستان صالح پیامبر و قوم کافر، خاطرنشان کرد: مردم جاهل از موعظه او فرار می کردند و او را مسخره می کردند و در نهایت تقاضای معجزه کردند و پس از معجزه هم ایمان نیاوردند و شتر ماده و بچه اش را کشتند و دلیل ایمان نیاوردن آن ها وجود صفات رذیله و لجاجت و عناد در اثر تسلط شیطان بر آن ها بود.

 

رییس حوزه های علمیه استان اصفهان ادامه داد: قرآن دلیل کشتن ماده شتر و بچه اش را علیرغم دلسوزی و تذکرات صالح پیامبر به آن ها که گفت این کار را انجام ندهید و الا به عقوبت الهی دچار می شوید را، عاقبت اندیش نبودن آن ها دانسته، " ولا یخاف عقبئها" ، که عاقبت اندیش نبودن هم در اثر همان جهل آن ها و عالم نبودن به دین است.

 

مداد العلماء افضل من دماء شهدا/ جاهل همواره در افراط و تفریط است

وی با اشاره به این که در جامعه امروز ما هم جهالت ها فراوان است، اظهار داشت: چه بسا انسان هایی که روزه دارند اما به دلیل جهل و خودخواهی ها و قواعد من در آوردی، به نیت قربتا الی الله غیبت و توهین می کنند و تهمت می زنند.

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به این مهم که مداد العلماء افضل من دماء شهدا، گفت: توجه بسیار دین به علم و فراگرفتن مسآله ها و ثواب فروان تعلیم و تعلم و بالاتر دانستن آن از جهاد، که دین متوقف برآن است و اگر نباشد دین هم باقی نمی ماند، نشان از جایگاه رفیع علم در اسلام دارد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، ابراز داشت: امام صادق(ع) جاهل را همواره در افراط و تفریط می دانستند و مانند پشه ای که مدام در جهت حرکت باد به این طرف و آن طرف می رود، جاهل هم نمی تواند متعادل باشد و با هر شبهه و الهام شیطان منحرف می شود.

 

وی در پایان با قرائت حدیث از امام حسین(ع) که " الناس عبید الدنیا  و الدین لعق علی السنتهم" ، که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آن هاست، جوانان را به پرهیز از دنیا پرستی و توجه به فراگیری علم دین سفارش کرده و افزود: به خصوص در این زمان که دشمن با ایجاد شبهه ها در جوانان و استفاده از جهل آن ها، آنان را از دین منحرف کرده و به سوی فرقه های انحرافی می کشاند، توجه به مجالس موعظه و منبرها بسیار ضروری است./939/پ201/ش

ارسال نظرات