۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۱
کد خبر: ۲۶۹۹۱۹
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد؛

انتقاد آیت الله استادی از هجمه های بسیار به شخصیت حضرت ابوطالب

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از هجمه های بسیار به شخصیت والای حضرت ابوطالب گفت: آباء ائمه طاهرین(ع)، پیامبر اسلام و پیامبران دیگر مشرک نبوده اند.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در جلسه تفسیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با بیان این که این روزها به قولی وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه است، گفت: گفت وگو درباره پدر امیرمؤمنان در واقع توسل به امام علی(ع) است.


وی افزود: ما شعیان معتقد هستیم که آباء ائمه طاهرین(ع)، پیامبر اسلام و پیامبران دیگر مشرک نبوده اند، این که دیگران مقام امام را پایین آوردند هرچیزی می گویند اما به دلیل این که شیعیان امامت را ادامه نبوت می دانند چنین سخنانی را مطرح نمی کنند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مهم ترین معضل جاهلیت شرک بوده است، اظهار داشت: ما در زیارتنامه ها شهادت می دهیم که جاهلیت بر اهل بیت(ع) تأثیر نداشته است، آلودگی های جاهیلت بر آنان اثر نداشته و مؤمن بوده اند.


وی ادامه داد: در اعتقادات در همه مسائل دلیل بیان می شود، اعتقادات یک نسل از یک مذهب دلیل نمی خواهد؛ با توجه به این مقدمه حضرت ابوطالب پدر امیر مؤمنان موحد بوده است، مقدمه دوم تقیه است اگر چه اهل سنت در صورت تقیه را قبول نمی کنند اما در عمل خود این عمل را انجام می دهند.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تقیه مسأله ای عقلی است، ابراز داشت: ارزش هایی که در انسان وجود دارد و بنا بر فدا کردن باشد انسان مهم را فدا کرده و اهم را حفظ می کند، خود شارع اجازه داده تا انسان در مواقعی برای حفظ جان خود تقیه کند.


وی عنوان کرد: خود برادران اهل سنت اگر در زمانی به واسطه اظهار اسلام به عنوان مثال در برابر مسیحیت احساس خطر جانی کنند تقیه خواهند کرد، تقیه اقسام گوناگونی دارد، درجاهایی شرایط ایجاب می کند که انسان ایمان خود را از غیر مخفی کند.


آیت الله استادی خاطرنشان کرد: اسلام این مسلمانی یا تشیعی که به وسیله تقیه اظهار نمی شود را قبول دارد، کسی نمی تواند بگوید که چون فلان کس اظهار اسلام یا تشیع نکرده مسلمان و شیعه نیست؛ در کتاب ها بیان شده که حضرت ابوطالب ایمان خود را گتمان می کرده است.


وی اضافه کرد: پدر امام علی(ع) به این نتیجه رسیده که اگر اظهار ایمان نکند بهتر می تواند پیامبر اسلام را در مسیر رسیدن به اهداف یاری کند، مشرکان با موحدان صدردصد دشمنی داشتند اگر حضرت ابوطالب ایمان خود را اظهار می کرد شاید نمی توانست رسول اکرم(ص) را یاری کند.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که اگر حضرت ابوطالب ایمان خود را اظهار می کرد مشرکان مزاحمت ایجاد می کردند و او نمی توانست پیامبر را حمایت کند، گفت: اگر ما می گوییم حضرت ابوطالب مؤمن بوده است کسی نباید بگوید که ایشان اظهار ایمان نکرده اند؛ ایمان کتمان شده مورد قبول خداوند متعال است.


وی افزود: امام علی(ع) فرمودند که من از هنگامی که رسول خدا از دنیا رفت مورد ظلم بوده ام، حضرت در تمام خطبه های خود این جمله را بیان می کردند؛ در زیارت ایشان خوانده می شود که امام علی(ع) نخستین مظلوم است؛ البته منظور از تعبیر مظلومیت زمانی نیست بلکه منظور کثرت و عظمت ظلم به ایشان است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مظلومیت امام علی(ع) بعد از دوران ایشان نیز ادامه دار بود، اظهار داشت: زمانی به راویان اجازه ندادند تا فضایل امیرمؤمنان را برای مردم نقل کنند، در زمانی دیگر معاویه بخشنامه کرد تا برای دیگران فضیلت بگویند و برای امام علی(ع) رقیب بسازند.


وی ادامه داد: تفاوت امیرمؤمنان با دیگران محسوس بود اما کار به جایی رسید که ایشان را در کنار معاویه قرار می دادند؛ همه شیعیان و سنی ها می دانند که پدر عمر و ابوبکر مشرک بوده است که خود علمای اهل سنت این مسأله را رد نکرده اند اما پدر امام علی(ع) مؤمن بوده که این مسأله فضیلتی برای ایشان است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که متأسفانه برخی برای این که می خواستند این فضیلت نادیده گرفته شود روایتی جعلی را بر سر زبان ها انداختند، ابراز داشت: در این روایت جعلی آمده است که حضرت ابوطالب فردای قیامت وسط جهنم خواهد بود.


وی عنوان کرد: این افراد می خواستند با جعل این روایت بین علی(ع) و دیگران هماهنگی ایجاد کنند که این مسأله نیز نشان از مظلومیت امیرمؤمنان دارد، امروزه نیز شیعیان اهل بیت(ع) مظلوم هستند؛ در وضعیت حاضر شیعیان در هر جای جهان با ناملایماتی رو به رو هستند.


آیت الله استادی با انتقاد از سخنان شیخ الازهر خاطرنشان کرد: این فرد گفته است که من می خواهم در ماه مبارک رمضان بخشی از سخنانم را بر علیه شیعیان انجام دهم تا مردم فریب تبلیغات شیعیان را نخورند و شیعه شوند؛ به این شخص باید گفت مردم خود باید راه حق را انتخاب کنند، چرا شیخ الازهر می گوید شیعه در مصر نمی تواند تبلیغ کند.


وی اضافه کرد: ما اگر بتوانیم در مجامع علمی اهل تسنن سخنان خود را به صورت دقیق و صحیح مطرح کنیم، بسیاری از جوانان درس خوانده آن ها متمایل به تشیع می شوند چون سخنان شیعه منطقی است؛ این که امام رضا(ع) می فرمایند اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند تابع ما می شوند واقعیتی است.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) درباره شخصیت والای حضرت ابوطالب گفت: حضرت فرمودند اگر ایمان ابوطالب در کفه ای از ترازو و ایمان خلق در کفه ای دیگر قرار گیرد، ایمان ابوطالب بر دیگران رجحان دارد، حضرت ابوطالب 40 سال به رسول اکرم(ص) خدمت کرده است.


وی افزود: اثبات حقانیت تشیع از زبان بسیاری از افراد که شیعه نبودند صورت گرفته است، ابن ابی الحدید می گوید اگر ابوطالب و فرزندش نبود دین اسلام پا برجا نمی شد؛ این عالم سنی همچنین می گوید پیش از هجرت حضرت ابوطالب و پس از آن امام علی(ع) رسول اکرم(ص) را یاری کردند تا اسلام به اهداف خود برسد، پس چگونه برخی می گویند پدر امیرمؤمنان مشرک بوده است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با طرح این سؤال که مسأله مشرک بودن یا نبودن ابوطالب چه دردی را دوا می کند که برخی به این مسأله دامن زده و آن را دنبال می کنند، اظهار داشت: هنوز در مجامع سنی این مسأله مطرح است، البته خوشبختانه این مسأله سبب شده تا صدها کتاب در اثبات ایمان ابوطالب حتی از سنی ها منتشر شود./1323/پ201/ش

ارسال نظرات