کسی که ولایت فقیه را نپذیرد، ولایت ائمه و پیامبر و خدا هم از او پذیرفته نمی شود
وی ادامه داد: همان طور که اگر به شخصی 100 تومان بدهکار باشیم و 60 تومان آن را به او برگردانیم آن را قبول می کند تا 40 تومان بقیه را نیز پس بدهیم، در احکام دین مثلا اگر کسی حجابش را رعایت نکند و نمازش را با تمام شرایط دین بخواند نمازش صحیح است، همچنین اگر کسی روزه بگیرد ولی نماز نخواند اگر مبطلات روزه را مرتکب نشود روزه اش صحیح است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: اما در اعتقادات این گونه نیست و غیر از احادیث و روایات در این باره دلیل عقلی هم داریم ، مثلا اگر شخصی بعضی از آیات قرآن را قبول داشته باشد و بعضی را نپذیرد در ردیف منکرین قرآن خواهد بود، همچنین است کسی که بعضی از امامان(ع) را قبول دارد و بعضی دیگر را قبول ندارد و خدا هیچ کدام را از او نمی پذیرد و اگر تعمدی و تقصیری باشد اهل جهنم خواهد بود.
آیت الله مهدوی اظهار داشت: زیرا اگر از آن شخص منکر قسمتی از قرآن را بپرسید که چرا این قسمت را قبول نداری، نزدیک به این مضمون جواب خواهد داد که این قسمت به دلم ننشست یا با فکرم جور در نیامد یا خوشم نیامد و خوب که بررسی کنیم می بینیم که هوای نفس اوست و آن قسمتی را هم که پذیرفته چون خودش می خواسته و دوست داشته پذیرفته و به خاطر این که کلام خداست نپذیرفته است.
وی ابراز داشت: اگر کسی ولایت فقیه را نپذیرد، امام زمان(عج)، ولایت ائمه و پیامبر و خدا هم از او پذیرفته نیست، زیرا همه اینها به هم پیوسته اند و نمی شود که ما خود را دست پزشک بسپاریم تا ما را درمان کند، اما 9 نسخه او را قبول کنیم و یک نسخه را قبول نکنیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: تمام مواردی که گفته شد درباره کسانی است که تعمدی و یا تقصیری این گونه باشند و مستضعفین فکری را شامل نمی شود و مثلا دیوانه که بر او حرجی نیست و همچنین کسی که به محیط علم و علما دسترسی ندارد و معارف دین بر او عرضه نشده است و اگر کسی در موردی شبهه دارد باید برود و از اهل فن سوال کند.
آیت الله مهدوی بیان داشت: از امام باقر(ع) پرسیدند که معرفت به خدا چیست، حضرت جواب داد که اقرار به وحدانیت خدا، اقرار به رسالت پیامبر، اقرار به ولایت علی(ع)و فرزندانش و محبت به خاندان من و برائت داشتن از دشمنان ایشان و کسی که این 5 شرط را ندارد خداوند را در ضلالت عبادت می کند.
وی کسانی را که 5 شرط ذکر شده را ندارند جزء ضالین دانست و گفت: این انسان ها هر چند در نمازشان بگویند "و لا الضالین" ، خود در ضلالت به سر می برند و از این حدیث پیوستگی در اعتقادات را می فهمیم ، امروزه برخی عرفان های نوظهور را در جامعه مشاهده می کنیم که در خانه می نشینند و جوانان را با دلایل ظاهرپسند فریب داده و از صراط مستقیم و اعتقادات صحیح منحرف می کنند.
مقصود از "الذین" در آیه ولایت همه 12 امام هستند
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه 55 سوره مائده و مشهور به آیه ولایت با تکیه بر کلمات ضمیر جمع "الذین" و "انما" ، اظهار داشت: اهل سنت و شیعه همگی اتفاق نظر دارند که منظور از "الذین"، حضرت علی(ع) است که در حال رکوع صدقه دادند، اهل سنت می گویند که اینجا ولایت به معنای دوست داشتن است و به معنای مولی و سرپرست نیست، باید به آن ها بگوییم که "انما" ، به معنای فقط است، پس باید فقط حضرت علی(ع) را دوست بداریم، در حالی که می دانیم چنین نیست و خدا، پیامبر، ائمه و همه مومنین را باید دوست داشته باشیم.
آیت الله مهدوی افزود: اما در جواب این اشکال شیعه که آیا فقط باید امامت و ولایت و سرپرستی حضرت علی(ع) را بپذیریم 2 نکته وجود دارد، یکی این که " الذین" صیغه جمع است و در طول تاریخ دیده شده که همه ائمه(ع) در حال رکوع صدقه داده اند و هر چند سبب نزول آیه امیرالمومنین(ع) بودند اما خداوند متعال به نیت عمل آینده بقیه امامان(ع) مصداق آن را همه امامان(ع) قرار داده است.
وی تصریح کرد: حتی اگر بپذیریم که سایر ائمه هم چنین کاری را انجام نداده اند، باز هم باید ولایت همه 12 امام(ع) را بپذیریم، چون اگر در ابتدا تنها ولایت امیرالمومنین(ع) را هم پذیرفته باشیم، باید از دستور ایشان مبنی بر اطاعت از 11 امام بعد از خودش را هم بپذیریم که همان پذیرفتن ولایت ایشان است و مقصود از "الذین" در آیه ولایت همه 12 امام هستند.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه 59 سوره نساء و مشهور به آیه اولوالامر، ابراز داشت: امام زمان(عج) فرموده اند که از فقهای جامع اشرایط پیروی کنید و باید در زمان غیبت من به آن ها رجوع کنید، حال اگر کسی بگوید من مراجع تقلید را قبول ندارم، همان مسئله پیوستگی به وجود می آید و این که امام زمان را قبول ندارد و همین طور بالا می رود.
آیت الله مهدوی اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند که اولوالامر 12 نفرند نام آن ها را تک تک آوردند تا به مهدی موعود رسیدند و فرمودند که اطاعت آن ها واجب است و اطاعت آن ها اطاعت من و نافرمانی آنها نافرمانی من است و اگر کسی یکی از آن ها را انکار کند، مرا انکار کرده است.
وی توضیح داد: در حدیثی از امام باقر(ع) می خوانیم که پیامبر(ص) در جواب سوالی که اگر کسی لااله الا الله بگوید مومن است، فرمودند خیر، همانا دشمنی من ملحق به یهود و نصاری می شود و همانا به بهشت وارد نمی شوید تا وقتی که مرا دوست داشته باشید و دروغ می گوید کسی که مرا دوست دارد اما بغض علی(ع) و فرزندانش در دل او وجود دارد./939/پ202/ج