۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۲۷۲۱۲۲
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی:

تبلیغ یک نیاز ضروری برای هدایت انسان ها است/ امنیتی کردن تبلیغ بسیار خطرناک است

خبرگزاری رسا ـ عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی، تبلیغ را به عنوان یک نیاز ضروری دانست چرا که هر انسانی نیازمند هدایت است و گفت: حفظ مذهب و اعتقادات شیعه با وحدت سیاسی منافاتی ندارد و ما فقط در اعتقادات یکسان هستیم بنابراین برخی نباید با زیاده روی در ایجاد وحدت به آن خدشه وارد و تبلیغ را امنیتی کنند.
حجت الالسام فيض آبادي

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی، عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در گفت و گو با خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این که  برگزاری  برنامه  های متعدد و مختلف قرآنی مانند حفظ، قرائت ،روان خوانی و روخوانی در ماه رمضان، مورد توجه و استقبال مردم قرار دارد، اظهار کرد: ماه رمضان فرصت مناسبی برای تبلیغ و به ویژه تبلیغ با محوریت قرآن است ولی متأسفانه مفاهیم کاربردی قرآن و به کارگیری آن در تمام ابعاد زندگی انسان  مورد غفلت واقع شده است.


توجه به ظواهر قرآن، سبب غفلت از مفاهیم آن می شود


وی توجه بیش از اندازه به ظواهر قرآن مانند حفظ و قرائت را اگر چه ضروری است ولی دلیلی برای نپرداختن به مفاهیم و تفسیر قرآن دانست و تصریح کرد: وقتی آیه ای تبیین می شود به این دلیل که محتوای آن مخالف خواسته های مادی است، مورد توجه قرار نمی گیرد بنابراین بحران های گناه(غیبت، دروغ، بی حجابی) موجود در جامعه درمان نخواهند شد چرا که ما به دنبال راه کار قرآنی و کاربردی برای رفع آن نبوده ایم.


عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با تأکید بر این که منبرها و سخنرانی ها باید با محوریت قرآن باشد، خاطر نشان کرد: صداوسیما نیز باید از هنر خود برای احیای معارف قرآنی استفاده کند و تولیدات آن در ماه رمضان با ماهیت قران بوده تا تأثیر گذار باشد.


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وجود تفسیرهای قرآن مختلف مانند المیزان، نمونه و نور به عنوان نمونه هایی از تفاسیر معتبر و کامل، اظهار کرد: ما نیازمند تفسیری هستیم که کاربردی باشد و زندگی مردم را در جهت آموزه های قرآنی جهت دار و هدایت کند.


حجت الاسلام فیض آبادی به آیه 125 سوره نحل که می فرماید: « ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ؛ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما» اشاره و تصریح کرد: عقل( حکمت) و نیز قلب و احساس(موعظه) به عنوان دو گیرنده انسان در تبلیغ و هدایت به سوی خدا(صراط مستقیم) مورد استفاه قرار می گیرد و این دو، مورد تهاجم و هدف در جنگ نرم است که با تأثیر بر آن باعث ایجاد شبهات و در نتیجه انحراف می شود.

 

راهکارهای قرآنی، تنها راه مقابله با جنگ نرم است


وی، راهکارهای قرآن را تنها راه مقابله با جنگ نرم خواند و تصریح کرد: حدود 50 نمونه قرآنی از جنگ نرم در قرآن آمده است از جمله آیه چهارم سوره فرقان که می فرماید: «والذین هُم عَنِ اللَّغوِ مُعرضُون» که به لغوالحدیث اشاره دارد تا مردم را از راه خدا گمراه کنند ولی راهکار کار قرآنی برای آن مطرح شده است که اگر حکمت الهی در بین مردم ترویج شود مردم گمراه نخواهند شد از این رو باید سخنرانی ها با ماهیت قرآن و ارائه راه حل های قرآنی انجام شود تا در هدایت مردم مؤثر باشد.


عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی اظهار کرد: مبلغ برای ارائه قرآن باید دارای سه عنصرباشد؛ عنصر تولید علم قرآن و این که تمام نیازهای مردم( سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی) را از قرآن استخراج کند و از شیوه های مختلف تبلیغ (عنصر دوم) برای ارائه آن ها استفاده کند که متأسفانه امروزه فقط از شیوه سخنرانی استفاده می شود.
 

تبلیغ یک نیاز ضروری برای هدایت انسان است

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت:  مفاهیم و محتوی قرآنی باید به گونه ای برای مخاطب بیان شود که باعث تأثیرگذاری(عنصر سوم) در او شود بنابراین وقتی کار قرآنی باشد در مخاطب تأثیر می گذارد پس باید به همراه بیان مسأله، راه حل قرآنی نیز برای آن ارائه شود.


حجت الاسلام فیض آبادی، تبلیغ را به عنوان یک نیاز ضروری دانست چرا که هر انسانی نیازمند هدایت است و تصریح کرد: تمامی افراد و از جمله امام زمان(عج) و یا مراجع تقلید نیز به هدایت نیاز دارند؛ تبحر تبلیغی و  نشاط و انگیزه برای موفقیت در تبلیغ لازم است و اگر  گرفتار انگیزه های غیرواقعی و مادیات شود، موفق نخواهد شد.


وی داشتن اخلاق فردی و اجتماعی را از دیگر ویژگی های مبلغ معرفی و بیان کرد: مبلغ باید سهولت داشته باشد، یعنی وقتی برای تبلیغ به منطقه ای وارد می شود برای مردم سختی ایجاد نکند(برای مثال در تهیه غذا و رفت و آمد) و چون تبلیغ کار حساسی است، مبلغ باید دارای چنین ویژگی هایی باشد و از طرفی مبلغ با دل مردم سر و کار دارند و لذا «هر سخن از دل برآید لاجرم بر دل نشیند».


عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی، تداخل امور فرهنگی با تبلیغ را به عنوان یکی از آسیب های این حوزه دانست و افزود: کار فرهنگی و تبلیغ به طور کامل متفاوت هستند، امور فرهنگی به دنبال فرهنگ سازی است ولی در امر تبلیغ ما می خواهیم نیازهای تبلیغی را شناسایی و با دین پاسخ و راه حل ارائه دهیم.


امنیتی کردن تبلیغ بسیار خطرناک است


استاد حوزه و دانشگاه با یادآور شدن این که تمام انبیاء الهی که برای تبلیغ و هدایت مردم مبعوث شدند، اجر و مزدی را  بابت آن از مردم درخواست نمی کردند، یادآور شد: امروزه متأسفانه برخی از مبلغان ما به سمت مادی گرایی حرکت کردند، وجود قیمت های رقابتی در این فضاها، اثر مخربی بر تبلیغ دارد و این سببب می شود که تعدادی افرادی که سواد تبلیغی ندارند به یک فرد معروف و برند تبدیل شود ولی مبلغ فوق العاده ای که استحقاق تبلیغ دارد در حاشیه قرار بگیرد و این به عنوان یکی از آسیب های جدی در حوزه تبلیغ محسوب می شود و اگر چنین آسیب هایی برطرف نشود، فضای تبلیغی در کشور تغییر خواهد کرد.


حجت الاسلام فیض آبادی، امنیتی کردن تبلیغ را بسیار خطرناک خواند و اظهار کرد: نگاه های امنیتی فوق العاده خطرناک هستند، با وجود این که وهابیت و برخی از فرقه های وابسته به آن در حال انتشار و گسترش در کشور ما هستند ولی متأسفانه ما در این خصوص به خوبی عمل نکرده و رویکرد  تهاجمی نداشته ایم از طرف دیگر، حفظ مذهب و اعتقادات شیعه با وحدت سیاسی منافاتی ندارد و ما فقط در اعتقادات یکسان هستیم بنابراین برخی نباید با زیاده روی در ایجاد وحدت به آن خدشه وارد و تبلیغ را امنیتی کنند./844/ت302/ب5
 

ارسال نظرات