۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۳
کد خبر: ۲۷۳۰۱۴
حجت الاسلام رفیعی:

بی توجهی به حقوق یکدیگر دین‌داری را در جامعه متزلزل می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی با بیان این که حق الناس در شب قدر هم قابل بخشش نیست، گفت: رعایت حقوق همدیگر از مهم ترین وظایف انسانی است که اگر فراموش شود دینداری در جامعه از بین می رود.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ویژه برنامه دومین شب قدر مصادف با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با حضور آیت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسؤولان استانی برگزار شد.

 
بر اساس این گزارش، مراسم با قرائت دعای جوشن کبیر از سوی مداحان و ذاکران اهل بیت آغاز شد و با مداحی و مرثی سرایی در منقبت مولی الموحدین حضرت علی(ع) ادامه پیدا کرد.
 
 
گویا عالم یتیم شده و رخت عزای علی(ع) به تن گرفته است، صحن و سرای رضوی بوی ماتم و غم می دهد، پرچم سیاهی که برفراز گنبدش آویخته شده هرزگاهی با بوسه های نسیم رمضانی در آسمان اوج می گیرد.
 
 
سرتاسر حرم ماتم زده و سیاه پوش است، دسته دسته زائران و مجاوران رضوی به بارگاه ملکوتی مشرف می شوند و در یک چشم هم زدنی صدای ناله و عزاداری سیل جمعیت در صحن و سرا پیچید.
 
 
تقدم حق الناس بر حق الله
حجت الاسلام ناصر رفیعی، سخنران این مراسم با تأکید بر رعایت حق الناس اظهار کرد: خداوند حقوق مردم را بر حقوق خویش مقدم قرار داده است و قابل تأکید است که مسأله حق الناس در شب قدر هم قابل بخشش نیست.
 
 
کارشناس دینی رسانه ملی گفت: رعایت حقوق همدیگر از مهم ترین وظایف انسانی است که اگر در جامعه فراموش شود دینداری در جامعه از بین می رود و اجتماع از هم گسیخته می شود.
 
 
وی با بیان این که سه نوع حق بر گردن انسان است، عنوان کرد: حق الله مشرک نشدن و بندگی کردن خدا است، رعایت حق النفس به معنای آسیب نزدن، خیانت نکردن به جسم همانند خودکشی است.
 
 
مدیر گروه شیعه شناسی جامعه المصطفی العالمیه اظهار کرد: حق الناس بخشودنی نیست، خداوند از حق مردم نمی گذرد به طوری که دعای کسی که حق دیگری بر گردنش است به عرش نمی رسد، لذت مناجات از او گرفته می شود، با وجود حق الناس نمی تواند وارد بهشت شود.
 

 

 
وی با اشاره به این که طولانی ترین آیه قرآن کریم یعنی آیه 281 سوره بقره درباره حق الناس است، گفت: روز قیامت مردم از پنج نفر؛ رفیق، فرزند، برادر، پدر و مادرش فرار می کنند مبادا که نسبت به حق و حقوق آن ها کوتاهی کرده باشد.
 
 
حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد: به فرموده رسول گرامی اسلام(ص) سه گروه از افراد سارق و دزد هستند؛ کشاورز و دامداری که زکات خود را نمی پردازند، مردی که قصد پرداخت مهریه همسرش را ندارد و کسانی که دین قرض و وام بر گردن داشته باشند.
 
 
اقسام آسیب های حق الناس
کارشناس دینی رسانه ملی افزود: طبق روایتی از امام صادق(ع): «پل فرعی بر پل صراط هست که انسان وقتی از همه گردنه ها عبور کرد، به واسطه نداشتن حقی از مردم می تواند از آن عبور کند».
 
 
وی به بیان اقسام آسیب های حق الناس عنوان کرد: آسیب های معنوی به این معنا که کسی به واسطه نشر کتاب، سایت یا تکثیر CD  گمراه کننده ای به امنیت، فکر و آرامش مردم ضربه وارد می کند.
 
 
مدیر گروه شیعه شناسی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: برخی با رفتار خود موجب فساد در جامعه می شوند به طور مثال بی حجابی منجر به گمراهی و  فساد در جامعه می شود این مطلب به این منظور نیست که افراد بی حجاب فاسد هستند بلکه ساختار شخصیتی آن ها این مدل است اما با ظاهر شدن در جامعه به شکل و شمایلی که مفسده ایجاد کند، دچار حق الناس می شوند.
 
 
حجت الاسلام رفیعی به آسیب اعتبار و آبرو اشاره کرد و افزود: قلم به دستان، اصحاب رسانه، خبرنگاران، مسؤولان پخش و نشر اخبار، اقشار مختلف جامعه خیلی مراقب رفتار خود باشند که دامن زدن به برخی شایعات، سوء تفاهم ها و برچسب زنی به افراد موثر سبب ریختن آبرو و نوعی حق الناس است.
 
 
وی حق الناسی مالی را سومین نوع آن برشمرد و گفت: کم فروشی، تقلب و غش در معامله ها، پرداخت نکردن خمس و زکات آسیب هایی است که به اموال مردم وارد می شود؛ وقتی از حق الناس مالی سخن می گوییم برخی کارهای خود را با اختلاس های کلان جامعه مقایسه، قبح گناه را پایین آورده و آن را به حساب نمی آوردند.
 
 
حجت الاسلام رفیعی افزود: در صورتی که اموال مردم چه کم چه زیاد حق آن ها است و نباید روی آن پاگذاشت به طور کلی در رعایت حق الناس کم و زیاد، مادی و غیر مادی مطرح نیست./1308/پ201/ب4
ارسال نظرات