۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۲
کد خبر: ۲۷۳۵۴۲
کارشناس دینی:

ترک امر به معروف و نهی از منکر موجب عدم استجابت دعا می شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی با بیان این‌که ترک امر به معروف و نهی از منکر موجب عدم استجابت دعا می شود، گفت: در همین راستا امیرمؤمنان(ع) سخنی دارند که می‌فرمایند امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که ترک آن موحب سیاه تر شدن جامعه و عدم استجابت دعا می‌شود.
حجت الاسلام عبدالستار حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام عبد الستار حیدری، کارشناس دینی پنجشنبه شب در مسجد جامع روستای دارالسیاده علوی کاشان در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع)، با تسلیت سالروز شهادت امیرالمؤمنان(ع) گفت: امام صادق(ع) خطاب به شیعیان می فرماید مایه آبروی ما در دنیا باشید، نه  این که سبب بی آبرویی ما اهل بیت(ع) باشید.

 

وی افزود: اگر ما شیعیان در بین ادیان و مذاهب دیگر زندگی کنیم و از نظم، اخلاق و ادب برخوردار نباشیم، آنها ما را به عنوان یاران و شیعیان امام جعفر صادق(ع) یاد می‌کنند و آبروی آن بزرگواران به خطر می افتد، اما اگر منظم و مؤدب و با اخلاق باشیم، آنها درود به بزرگان مذهب تشیع می فرستند.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که قسمتی از بدنامی مسلمانان در جهان به واسطه عملکرد خودمان است، چرا که به فرمایشات پیشوایان خود را رعایت نمی کنیم، گفت: امام علی(ع) می فرماید اگر دو برادر مسلمان با یکدیگر قهر هستند، موجب کدورت و فاصله بیشتر آنها از یکدیگر نشوید، بلکه آنها را با یکدیگر آشتی دهید.

 

این کارشناس دینی گفت: پیامبر اسلام(ص) می فرماید رفع کدورت بین دو شخص، ثواب آن از یک سال روزه داری و عبادت بیشتر است.

 

وی با سفارش به رسیدگی به فقرا و مستمندان، تأکید کرد: امام علی(ع) می فرماید اگر فقیری را تحت تکفل دارید، آن را ضایع نکنید و رسیدگی شما به آن مقطعی نباشد، بلکه همیشه به او توجه داشته یاشید.

 

به گفته وی، وصیت پیامبر اسلام(ص) در برخورد مناسب و توجه به همسایه است به طوری که امیرمؤمنان(ع) می فرماید من فکر می کردم که پیامبر(ص) در فرمایش بعدی خود ارثی برای همسایه در نظر خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام حیدری با تأکید بر تدبر در قرآن کریم، گفت: روزی یک آیه از قرآن خواندن و به آن عمل کردن، بهتر از ختم کل قرآن و عمل نکردن به دستورات خداوند است، از این رو پیامبر اسلام(ص) به اباذر می فرماید یک ساعت تفکر در قرآن مساوی با 12 هزار ختم قرآن کریم است.

 

این کارشناس دینی با سفارش به خواندن نماز برای خدا و با توجه و حضور قلبی، گفت: نماز را باید با حالت شادابی و نه با کسالت خواند، بنابراین نماز را برای فرار از نماز نباید خواند.

 

وی با اشاره به این که امیرمؤمنان(ع) می فرماید، با یکدیگر ارتباط و رفتاری متواضعانه داشته باشید و در جامعه تفرقه و دو دستگی درست نکنید و اگر کسی که در صفوف مسلمین تفرقه ایجاد می کند، حتی اگر زیر عمامه من است، او را بکُشید، گفت: کسانی که خود را از صف مسلمانان جدا می کنند، مانند گوسفندانی هستند که در نهایت خوراک گرگ می شوند.

 

به گفته وی، از امیرمؤمنان(ع) روایت است امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که ترک آن موحب سیاه تر شدن جامعه و عدم استجابت دعا خواهد شد.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که اگر امیرمؤمنان(ع) زنده می ماند، ابن ملجم را می بخشید، چرا که ایشان کریم بود، گفت: امام علی(ع) می فرماید بعد از من با قاتلم رفتار بد نکنید و پسر بزرگم مسؤول برخورد با او است و در ازای یک شمشیر، فقط یک شمشیر به او بزنید./1307/پ202/ح

ارسال نظرات