۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۲۷۳۵۷۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:

عمل صالح زاد و توشه انسان در مسیر سیر الی الله است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه، زاد و توشه را در مسیر سیر الی الله عمل صالح دانست و افزود: عمل صالح با رنگ ایمان توشه انسان است و آنچه برای انسان پس از مرگ نیز باقی می ماند، همین عمل اوست.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مصلای جمعه بابل با اشاره به دسته بعدی موجودات در آفرینش گفت: خداوند ملائکه اعم از ملک عادی و یا ملک مقرب را تک بعدی آفرید و حیوانات مانند ملائکه تک بعدی هستند و تنها دارای بعد شهوت و غرائز هستند.

 

وی افزود: حیوانانت تکامل ندارند و از حیوانیت بیرون نمی آیند اما برخلاف ملائکه و حیوانات انسان ها دارای دو بعد هستند و می توانند تکامل و رشد کنند.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه سوم سوره انسان خاطرنشان کرد: دنیا دار انتخاب است و ما در عملکرد آزادیم و اگر راه خدا ادامه دهیم عزیز می شویم و اگر دنبال دنیا و میل نفسانی بریم، ذلت مان حتمی است.

 

وی ادامه داد: در هر سیر معنوی چهار عامل فرد سیر کننده، زاد و توشه مسیر، مرکب و نیز مقصد مهم است.

 

آیت الله توکل به موضوع راهنما در هدایت بشر پرداخت و اظهار داشت: انبیاء و بعد آن ائمه طاهرین راهنمایان بشر در مسیر سیرالی الله هستند تا ما را در این مسیر کمک کنند.

 

وی زاد و توشه را در مسیر سیر الی الله عمل صالح دانست و افزود: عمل صالح با رنگ ایمان توشه انسان است و آنچه برای انسان پس از مرگ نیز باقی می ماند، همین عمل اوست.

 

این استاد حوزه علمیه به تشریح موضوع مرکب برای سیر الی الله پرداخت و تصریح کرد: مرکب سفر در مسیر الهی نفس اماره است زیرا اگر انسان بتواند نفس سرکش را رام و بر شهوات تسلط پیدا کند می تواند به جایی برسد که ملائکه نیز قدرت رسیدن به آن را  ندارند.

 

وی افراد: خاسر در دنیا و آخرت را انسان هایی دانست که نفس را به حال خود رها کنند و اذعان کرد: افسار گسیختگی نفس او را به ته دره جهنم سقوط و نابودی می برد.

 

آیت الله توکل با بیان این که سلمان فارسی به درجه ای رسید که پیامبر و امیرالمؤمنین(ع) اسرار غیب را به او تعلیم می دادند، گفت: یکی از اموری که موجب ارتقای درجه سلمان فارسی شد، تفکر عمل قبل از انجام آن و سنجش رضایت امیرالمؤمنین و پیامبر از هر عمل او بود.

 

وی با بیان این که مؤمن در نزد خدا قدر و منزلتی بسیار رفیع دارد، افزود: اگر  انسان به یک مؤمن اهانت کند این اهانت اعلام جنگ با خدا است زیرا انسان مؤمن همه رفتار، عمل و ذهن خود را مطابق رضای الهی انجام می دهد.

 

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم به آیاتی از سوره بلد اشاره و تصریح کرد: انسانی که شهوت و نفس بر اومسلط شود به اندازه ای سقوط می کند که از سگ و خوک پست تر می شود.

 

وی به آیاتی از سوره بلد اشاره کرد و گفت: جوان در شهوات متراکم است و اگر روی هوای نفس پای بگذارد و آنچه امام زمان رضایت دارد انجام بدهد مقام عجیبی پیدا می کند.

 

آیت الله توکل با تاکید بر این که بر اساس وعده الهی اگر کسی در مسیرالهی بیاید خداوند کمکش می کند، اذعان کرد: خداوند باب توبه را باز گذاشته است و اگر کسی خالصانه توبه کند خداوند را بسیار آمرزنده خواهد یافت.

 

وی افزود: شیطان حریف چند دسته از افراد از جمله آن افراد کسانی که دائماً الذکر و  دل شب به مناجات خداوند مشغول هستند، نمی شود.

 

این استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به این نکته که شیطان از آنها که دائماً از خوف خدا اشک می ریزند، گریزان است، تصریح کرد: عزت در دنیا، بهشت و رضای الهی در قیامت پاداش آنهایی است که خود را از گناه نگه می دارند و جلوه های دنیا آنها را نمی گیرد.

 

وی ادامه داد: اگر بنده ای از روی غفلت مرتکب گناهی شود، فوری توبه کند زیرا خداوند بسیار بخشنده و یاری گر انسان های مؤمن است./950/پ202/ب1

ارسال نظرات