۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۲۷۸۶۹۳
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

گوهری پر ارزش‌تر از تبلیغ دین، در خزانه پروردگار‌ نیست

خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم امر به معروف را از عوامل مهم بالا رفتن امنیت یک مملکت و نهی از منکر را مسبب یاری پروردگار دانست و گفت: یکی از مردان الهی در لحظات آخر زندگی خود که پرده‌های حجاب از چشمانش برداشته شده بود، گفت «در خزانه پروردگار،‌ گوهری پر ارزش‌تر از تبلیغ دین نیست».
حجت الاسلام و المسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان عصر چهارشنبه در چهارمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «اصلاح رفتار» در حسینیه همدانی‌های مشهد اظهار داشت: پروردگار متعال در بخشی از سوره‌های قرآن کریم، مطالبی که انبیای الهی به امت‌های خود بیان داشته‌اند را نقل کرده است که بخش عمده‌ای از این مطالب، راهنمایی به مردم برای اصلاح رفتارشان است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبران الهی به امت‌های خود می‌فرمودند، بسیاری از مشکلات و رنج‌های شما، محصول بدرفتاری شما با پروردگار متعال، نعمت‌های او و انسان‌های اطرافتان است.

 

وی تصریح کرد: بر اساس فرمایشات انبیای الهی، انسان بدرفتار از رحمت خداوند رحمان محروم مانده و همواره دچار بلا و مشکل می‌شود و البته در برزخ و قیامت هم باید پاسخگو باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در بیان پیامد رفتارهای ناشایست، یادآور شد: امیر مؤمنان علی(ع) در روایتی می‌فرمایند «هر مقدار عیب که در وجود شما باشد، به همان مقدار شما را از رحمت پروردگار متعال دور می‌کند».

 

وی با تأکید بر آثار سوء بدرفتاری، خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید «زمانی که یک ملت بدرفتار باشند، تمام درهای برکات آسمان و زمین به روی این ملت بسته می‌شود و مردم برای اداره امور زندگیشان به زحمت سختی می‌افتند».

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: بر اساس آیات قرآن کریم «اگر مردم یک مملکت، میان خود و خدایشان و نیز رفتارهایشان را اصلاح کنند، برکات آسمان و زمین را برای آنان فرو می‌فرستیم».

 

وی گفت: در قرآن کریم آمده است که حضرت نوح به ملت خود می‌فرماید، «ای مردم، میان خود و خدایتان را اصلاح کنید، پرونده‌تان را از گناه پاک کرده و دیگر به سوی گناه باز نگردید که اگر چنین کنید، آسمان برای شما باران به موقع پرریزش برایتان فرو می‌فرستد، تمام رودخانه‌های کشورتان پر آب می‌شود و خدای متعال با ثروت فراوان و فرزندان شایسته کمکتان خواهد کرد».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که بخش زیادی از خطبه‌های نماز جمعه پیامبر اکرم(ص) درباره اصلاح رفتاری مردم بوده است، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) در یکی خطبه‌های نماز جمعه در مدینه، شش توصیه درباره رفتارهای شایسته و ناشایست به مردم ایراد فرمودند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم در این خطبه نماز جمعه می‌فرمایند «پیش از این‌که بمیرید، به پیشگاه الهی توبه کنید؛ در انجام عمل صالح عجله کنید پیش از این‌که زمان از دستتان برود؛ بین خود و خدایتان را از تمام امور ناپسند اصلاح کنید؛ امر به معروف کنید تا مملکتتان امنیت پیدا کند و نهی از منکر کنید تا خدا یاریتان کند؛ برای مشکل داران دست به جیب باشید تا درهای روزی برای شما باز شود».

 

استاد انصاریان ادامه داد: فراز نخست توصیه‌های پیامبر اکرم(ص) به این‌که پیش از مردم توبه کنید بدین معناست که توبه هنگام مردم بی ثمر است و در برزخ و قیامت توبه‌ای وجود ندارد؛ کسی که رفتار الهی مسلک می‌خواهد، تا قبل از این‌که در کام مرگ بیفتد، باید توبه کند.

 

وی در پایان گفت: یکی از مردان الهی در لحظات آخر زندگی خود که پرده‌های حجاب از چشمانش برداشته شده بود، گفت «در خزانه پروردگار،‌ گوهری پر ارزش‌تر از تبلیغ دین نیست»./997/پ202/ب4

ارسال نظرات