۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۲۷۹۶۹۲
رییس پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان:

استواری محتوا از مؤلفه‌های اصلی مکتب امام صادق است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان گفت: یکی از نکات مهم جریان مکتب فکری امام صادق(ع) این بود که این جریان از استواری و اتقان درونی و محکمی از حیث مؤلفه‌ها و محتوا برخوردار بود.
فريبرز راهدان، رييس پژوهشکده مطالاعات اسلامي

فریبرز راهدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان با اشاره به سالگرد شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: زمانی که جریانی در حال شکل گیری باشد به مولفه‌هایی نیاز دارد که یکی از این مولفه ها برحق و استوار بودن مطالب و محتوای آن جریان است که یکی از نکات مهم جریان مکتب فکری امام صادق(ع) این بود که این جریان از استواری و اتقان درونی و محکمی از حیث مولفه‌ها و محتوا برخوردار بود.

 

وی با بیان این که اتقان محتوایی در چارچوب مکتب اسلام و اهل بیت وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه این فرصت در اختیار سایر ائمه ما نبود که بتوانند این محتوا را متجلی کنند اما به دلیل وضعیت خاص سیاسی اجتماعی زمان امام صادق(ع) که تشتتی که در حاکمیت اتفاق افتاده و انتقال قدرت از بنی امیه به  بنی عباس صورت گرفت این فرصت را در اختیار حضرت قرار داد تا به درستی از این فرصت استفاده کرده و در این فرصت مکتب اصیل اهل بیت را عرضه کند.

 

رییس پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان پیرامون دلایل استقبال از مکتب فکری امام صادق(ع) بیان کرد: جریان‌های مختلف فکری در آن زمان از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و مطالب خود را عرضه می‌کردند اما استواری محتوای مکتب امام صادق(ع) سبب شد تا این اندیشه که از چارچوب‌های معتبر و حقی برخوردار بود توانست به عنوان جریان اصلی و تأثیرگذار که دستمایه اصلی مکتب اهل بیت برای قرون بعد نیز بود، خود را تثبیت کند.

 

وی با بیان این که ما در مورد ائمه اعتقادات خاص خود را داریم، خاطرنشان کرد: تشیع امامت را یک جریان اعتقادی می‌داند و نه یک جریان صرفا شکلی و حاکمیتی و ما اعتقاد داریم عنصر امامت و ولایت در زمینه تشریعی و تکوینی جریان دارد و ائمه افراد خاصی هستند که از ناحیه خداوند متعال منصوب شدند و سر رشته هدایت تکوینی یعنی هدایت عام الهی از طریق آنها جریان پیدا کند بنابراین اگر فرصتی باشد می‌توانند این هدایت را در اختیار افرادی که استعداد و ظرفیت پذیرش این مسائل را داشته باشند قرار دهند.

 

راهدان ادامه داد: در زمان حیات امام صادق(ع) فرصتی ایجاد شد و ایشان توانستند افرادی را در دامان خود پرورش دهند تا مفاهیم را منتقل کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: آنها افزون بر این که عالم بودند و افزون بر دانش، معرفت و سلوک و ایمان نیز بر آنها منتقل شد و چهره برجسته دانشی، معرفتی و ایمانی شدند و این برجستگی برای قرون بعد هم ماندگار شد البته به صورت کلی چهره‌های علمی در تمام مکتب ها از ماندگاری و بقای لازمی برخوردار هستند اما زمانی که دانش با معرفت همراه شد این ماندگاری ضمانت شده است و تا ابد هم خواهد ماند./1304/ت302/ی

ارسال نظرات