۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۲۷۹۷۷۷
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

امام جعفر صادق الگوی آزاد اندیشی دینی در جهان اسلام

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه امام جعفر صادق(ع) را الگوی آزاد اندیشی دینی در جهان اسلام دانست و گفت: زمانی که دانشمندی با تسلط کامل به مبانی دین اسلام و با تشکیل کرسی های آزاد اندیشی از نظرات و عقاید سایر ادیان استقبال کند و با هدف جذب آنها به مکتب حقه تشیع به شبهات آنها پاسخ گوید می‌توان گفت در مسیر امام جعفر صادق(ع) گام برداشته است.
امام جعفر صادق

حجت الاسلام دکتر محمدرضا آقایی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، نشر تعالیم دینی اسلام را در پرتو تنویر افکار عمومی و بر اساس منطق و بیان دانست و تصریح کرد: روح تعالیم اسلام با خشونت و اجبار مخالف است چنانچه در اصول دین همواره تآکید بر تفکر و برداشت عقلی بوده است.

 

وی در ادامه با اشاره به مجاهدتهای گسترده امامان شیعه(ع) در طول تاریخ برای نشر احکام الهی عنوان کرد: هر یک از امامان بزرگوار شیعه با توجه به اوضاع و شرایط سیاسی و اجتماعی خود تلاش داشتند تا احکام و شرایع دینی را از گزند حوادث حفظ و به نسلهای بعد منتقل کنند.

 

استاد دانشگاه المصطفی همچنین با اشاره به مبانی روایی تفاسیر شیعه گفت: این روایات نقش بسزایی در هدایت مفسران بزرگ داشته تا جایی که تفسیر مهمی همچون تفسیر ابوالفتوح رازی با استناد فراوان با روایات شیعه نگاشته شده است.

 

حجت الاسلام آقایی امام جعفر صادق(ع) را الگوی آزاد اندیشی دینی در جهان اسلام دانست و تصریح کرد: زمانی که دانشمندی با تسلط کامل به مبانی دین اسلام و با تشکیل کرسی های آزاد اندیشی از نظرات و عقاید سایر ادیان استقبال کند و با هدف جذب آنها به مکتب حقه تشیع به شبهات آنها پاسخ گوید می توان گفت در مسیر امام جعفر صادق(ع) گام برداشته است.

 

وی تأکید کرد: گفتمان عقلی همواره مد نظر امامان بزرگوار شیعه بوده است چنانچه حتی در واقع عاشورا یا در جریان نبردهای حضرت علی(ع) نیز شاهد سخن گفتن و اتمام حجت ان بزرگواران با مخالفین خود هستیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ذخایر علمی بزرگی همانند امام جعفر صادق(ع) منبع دانش، علوم غیبی و معنویت هستند که در زمان حیات و حتی در دوران شهادت کانون فیض و برکت برای شیعیان خود هستند و تنها لازم است افراد با علاقه مندی فوضات وجودی ایشان را کشف و استفاده کنند./939/ت302/ح

ارسال نظرات