۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۷۹۸۱۹
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

امام صادق خلأ عظیم علمی و فرهنگی جامعه اسلامی را برطرف کرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عرفان درباره ابعاد گوناگون نامگذاری مذهب جعفری به نام امام صادق(ع) گفت: خلأ اعتقادی و دینی تا قبل از امام صادق(ع) بر جامعه حاکم شده بود و این مسأله بر اثر جهالت حاکمان وقت و کشورگشایی آنان به وجود آمده بود، در دوران امام صادق(ع) این خلأ عظیم فرهنگی و علمی جامعه اسلامی از بین رفت.
حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در مسجد جامع نجف‌آباد درباره ابعاد شخصیتی امام صادق(ع) و علت انتساب حضرت به مؤسس مذهب حعفری گفت: این که در تاریخ امام صادق(ع) به عنوان مؤسس مذهب جعفری خوانده شده است دارای ابعاد گوناگونی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: قبل از زمان امام باقر و امام صادق(ع) مردم دچار خلأ اعتقادی و دینی بودند و مردم مسلمان حتی بسیاری از شیعیان مسائل دینی را نمی دانستند و یکی از مهم‌ترین دلایل عدم آگاهی مردم نسبت به معارف دین، وجود شاهان و خلفای بی سواد و جاهل در دستگاه حکومتی اسلام بود.

 

حجت الاسلام عرفان با بیان حدیث «الناس علی دین ملوکهم» تصریح کرد: طبق احادیث و روایات ائمه اطهار مردم به پادشاهان خود بیشتر از پدرانشان شبیه هستند و وقتی حاکمان یک جامعه از لحاظ معرفت نسبت به دین بی اطلاع باشند، مردم آن جامعه نیز به تبعیت از شاهان بی سواد خواهند ماند.

 

وی با بیان مواردی از تاریخ که حتی خود اهل سنت در کتبشان بیان کرده اند، درباره میزان آگاهی خلفا از دین اسلام افزود: وقتی حضرت علی (ع) را خانه نشین کردند و رهبر جامعه مسلمان را کسی قرار دادند که حتی در برابر کوچک‌ترین سوال فقهی هیچ اطلاعی نداشت که آمده است کسی از ابوبکر درباره آیه «فاکهه و ابواب» سوال کرد و هیچ یک از خلفای اول و دوم جواب سؤال را ندانستند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: این خلفا حتی درباره احکام دین، احکام تکلیفی، درباره سؤالات مردم هیچ اطلاعی نداشتند و وقتی رهبران جامعه جاهل باشند، توده مردم نیز جاهل می شوند که این وضع را حتی در دوران معاصر نیز شاهد بودیم به ویژه در زمان قاجار و دوران پهلوی که با تعطیل کردن مراکز علمی همچون حوزه های علمیه، مردم را از دسترسی به علم محروم کردند.

 

وی با بیان این که در تاریخ شاهد هستیم که حتی اگر یک وزیر دانشمند در دستگاه این خلفا وجود داشت، وضعیت آن روز جامعه دگرگون می شد، همانند دوران سلجوقیان که مدت سی سال خواجه نظام الملک در منصب صدرات حکومت کرد و نظامیه بغداد، نیشابور و اصفهان را بنا کرد و هم چنین از دیگر وزرا مانند خواجه نصرالدین طوسی، امیرکبیر، که در تاریخ نقش داشتند.

 

حجت الاسلام عرفان در ادامه با اشاره به این که بعد از پیامبر اکرم(ص) اقیانوس علم را خانه نشین کردند و خود اهل تسنن نوشته اند که وقتی عثمان به خلافت رسید حتی نمی دانست چگونه خطبه نماز جمعه را بخواند و در زمان جنگ صفین، معاویه نماز جمعه را روز چهارشنبه خواند و هیچ کس مخالفتی نکرد، نمونه های دیگری از جهالت خلفا و پیروی مردم از این جهالت است.

 

دین اسلام، دین مغزها و قلب ها است نه دین مرزها

وی عامل دیگر خلأ فکری و فرهنگی مردم در دوران امام صادق(ع) را وقوع جنگ ها و فتوحات در دوران بعد از وفات پیامبر بیان کرد و افزود:‌ دین اسلام، دین مغزها و قلب ها است و اگر شاهد هستیم بعد از وفات پیامبر خلفا به لشکرکشی به دیگر کشور رفتند، هیچ روایت و سخنی از پیامبر در این زمینه وجود ندارد و دین اسلام آن قدر زیباست که اگر مردم زیبایی عمل را می دیدند، شیفته اسلام می شدند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: اگر اسلام واقعی را نشان دهیم مردم گروه گروه مسلمان می شوند چنان که در رفتار و سیره حضرت علی(ع) شاهد هستیم که با برخورد اسلامی خود در برابر اهل کتاب باعث اسلام آوردن آنها شد و این دین اسلام است.  

 

وی علت اصلی یورش خلفا به دیگر کشور را به بهانه مسلمان کردن، برای به دست آوردن غنیمت بیان داشت که در کل متن آیات قرآن حتی یک آیه وجود ندارد که برای گسترش اسلام، کشورگشایی کنید و این که گروهی جاهل و شاید مغرض می گویند ایرانیان مدیون خلیفه دوم هستند که اسلام آوردند، تنها یک تفکر جاهلانه و از سوی غرض ورزی است.

 

حجت الاسلام عرفان در ادامه بیان داشت: در جواب این گروه باید گفت، اولا در زمان خلیفه دوم تنها قسمتی از ایران فتح شد و هیچ وقت فتح کردن به معنی مسلمان کردن نیست، ‌و مناطقی چون شمال ایران هیچ سرباز مسلمانی وارد نشده است و کشورهایی چون هند، بنگلادش، مالزی و حتی چین که میلیون ها مسلمان و حتی شیعه در آن است، هیچ سرباز مسلمانی فتح نکرد تا سبب مسلمان شدن آنها شود.

 

وی با بیان این که پیامبر در زمان خود دو فتح داشتند، فتح مکه و فتح مدینه هر دو بدون حمله نظامی بود و مردم بر اثر رفتار و سیره پیامبر، جذب آن حضرت شدند و اسلام دین مغزها است نه دین مرزها و این خلأ علمی عظیم در سطح جامعه اسلامی، توسط این دو امام از بین رفت./1306/پ202/ح

ارسال نظرات