۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۸۰۴۷۳
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

تبلیغ و ترویج دین کاری آرمانی است نه سازمانی/ تعطیلات تابستانی فرصتی برای شکوفایی استعداد طلاب است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ایزدی با بیان این که تبلیغ کار اداری و سازمانی نیست بلکه یک کار آرمانی است، گفت: تبلیغ و ترویج دین همیشگی است و زمان‌ها و مکان‌های خاص، فرصت بیشتری را برای پرداختن به آن فراهم می کند.
تبليغ ديني

حجت الاسلام جمال ایزدی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به تعطیلات طلاب و ضرورت بهره گیری از آن اظهار کرد: در وهله اول باید گفت که درس طلبگی خواندن ارزش و توفیقی الهی است؛ در واقع این مهم رسالت انبیاء  و اولیاء الهی بوده و اگر انسان بخواهد در مسیر تربیت گام بردارد، باید ابتدا خودش را بسازد و تربیت کند.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: طلاب ما در کنار خودسازی، باید برای ساختن جامعه تلاش کنند، نسبت به تعطیلات طلاب خود حوزه نظام و ضابطه خاصی را دارد، این برنامه ریزی ها در گذشته  قالب سنتی داشته و در زمان فعلی پیاده سازی آن روشی نظام مند را می طلبد، همچنین نظام امروز در اصول دینی  واجب بوده و اگر نباشد ملاک و معیارهای دینی مشخص نمی شود و به درستی نمی توان این را مدیریت کرد.


وی با بیان این که نظام فعلی حوزه لازم است اما کافی نیست، تصریح کرد: این نظام لازم است، هر چند که مشکلاتی هم دارد اما نیاز به اصلاح و چشم انداز های رو به جلو در آن احساس می شود، اگر این مهم دنبال شد، خروجی خوبی نیز خواهد داد اما این کافی نیست به این معنا که اگر طبق همین نظام حوزه پیش برویم یک فرد موفق نخواهیم بود و باید خودمان استعداد خود را شناسایی کنیم.


حجت الاسلام ایزدی با بیان این که حوزه عرصه های زیادی از قبیل آموزش، پژوهش، تبلیغ و ترویج دین و کار فرهنگی دارد، گفت:  هر کس استعداد های خاصی دارد و فردی موفق است که موانع را شناسایی کند و در جهت پیشرفت خود آن را پیش ببرد، تعطیلات حوزه هم مشکل، هم آسیب و هم فرصت هستند، اگر تعطیلات به عنوان زمانی در نظر گرفته شود که می خواهند از علم فاصله بگیرند و به استراحت بپردازند، آسیب به حساب می آید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر تعطیلات تابستانی طلاب را به عنوان فرصتی برای جبران و شکوفایی استعدادهای اجتماعی و فرهنگی آن ها در نظر بگیریم، توانسته این از این فرصت تابستانی بالاترین استفاده را بکنیم، پس باید برای این تعطیلات برنامه ریزی و خلاهای سیستم را به شکل فردی و گروهی جبران کرد. همچنین از این فرصت باید برای بالابردن کیفیت درک تعالیم قرآنی استفاده کرد.


ضرورت تأکید طلاب بر تعلیم، تهذیب و خودسازی در زندگی دینی

وی با بیان این که پرداختن به مباحث اعتقادی، کلامی، فرهنگی و اجتماعی باید یکی از ضروریات دینی است، خاطر نشان کرد: در این فرصت کتب شخصیت های صاحب فکر و اثر را باید پیدا و خارج کرد، باید سراغ کتاب هایی رفت که به ما مطلب و جهت می دهند تا افق فکری ما رشد کند، تبلیغ مختص به یک زمان خاص نیست، تبلیغ همان رسالت پیامبران و ائمه اطهار بوده که شبانه روزی است و در آن تعطیلی راه ندارد.


حجت الاسلام ایزدی با بیان این که تبلیغ کار اداری و سازمانی نیست بلکه یک کار آرمانی است، یادآور شد: تبلیغ و ترویج دین همیشگی است، از طرفی یک سری از زمان ها و مکان ها فرصت های ویژه تری را برای تبلیغ مهیا می کند و این فرصت برای مبلغ ویژه تر است اما ایام تبلیغی در طول سال ادامه دارد، برخی مکان ها همچون حرم امام رضا(ع)، امامزاده ها، مساجد، کاروان های زیارتی، خانه خدا و امثال این ها مدتی در اختیار فعال فرهنگی هستند و مکان بهتری برای ترویج دین فراهم می کند.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تبلیغ یک فعالیت آرمانی است و زمان ها و مکان های خاص، فرصت بیش تری را برای پرداختن به آن  فراهم می کند. افراط و تفریط در هر زمینه ای غلط است و باید مرز اعتدال را منطقی و اصولی تعیین کرد،  طلبه ای که وارد حوزه شد باید خالصانه به درس و بحث علمی توجه داشته  و تاکید او بر درس، تهذیب و خودسازی منحصر به زمان خاصی نباشد.


وی با بیان این که هرگاه زیربنای اعتقادی قوی شد، استعدادهای طلاب ظهور و بروز بیش تری دارد، اظهار کرد: حوزه می تواند در فضای تبلور استعداد ها ورود پیدا کند و هر حوزوی می تواند در فضای رسانه مشغول شود، یک حوزوی می تواند فعال فرهنگی و اجتماعی شده و در عرصه های مختلف گام بردارد.


حجت الاسلام ایزدی با اشاره به شناسایی استعداد های شخصی طلبه های حوزه گفت: پسندیده است که طلاب نسبت به همه این ها نوعی آشنایی اجمالی پیدا کنند ودر چند عرصه که بیش ترین استعداد را دارند پیش بروند، هر کس بنابر استعداد و توانایی خود باید در عرصه  خاصی گام بردارد تا به موفقیت دست یابد./864/ت302/ح

ارسال نظرات