۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۲۸۰۷۹۸
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

مراتب و شرایط امر به معروف و نهی از منکر

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به مراتب و شرایط امر به معروف و نهی از منکر، جهاد را در برابر آن مانند آب دهان در مقابل دریا دانست و گفت: در زمان حکومت امام زمان(عج) هم امام از مردم برای انجام این فریضه بزرگ الهی بیعت می گیرند، در قرآن هم بهترین امت، امتی معرفی شده که امر به معروف و نهی از منکر می کند.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی فرزین، استاد حوزه علمیه اصفهان، شب گذشته در منزل شهیدان یزدی نیاپور و در جلسه گرامیداشت شهدا، گفت: امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد، همچنین مراتبی هم دارد که باید پله به پله این مراتب رعایت شود تا تأثیر خود را داشته باشد.

 

وی ادامه داد: نخستین مرتبه از مراتب امر به معروف و نهی از منکر، داشتن چهره ای گشاده و رویی خوش در برابر شخصی است که می خواهیم او را امر به معروف و یا نهی از منکر کنیم که این شیوه در رفتار ائمه(ع) و علما و صلحا مشاهده شده است و در قرآن هم داریم که با مردم به نرمی سخن بگویید.

 

استاد حوزه علمیه افزود: در امر به معروف و نهی از منکر باید متین، با استوار و با منطق صحبت کنیم، زیرا حرف منطقی در اکثر موارد طرفدار دارد، دومین مرتبه از مراتب امر به معروف، عبوس کردن چهره و ترشرویی به نحوی است که شخص بفهمد و به اشتباه خود پی ببرد، اجرای مرتبه دوم در صورتی مجاز است که مرتبه اول جواب نمی دهد.

 

حجت الاسلام فرزین بیان داشت: سومین مرتبه در انجام فریضه امر به معروف، ترک گفتار و قطع رابطه با شخص است، اجرای مرحله سوم در صورتی است که عبوس کردن چهره هم جواب نمی دهد، امام صادق(ع) هم در جواب اصحاب که گفتند ما امر به معروف و نهی از منکر می کنیم اما به حرفمان گوش نمی دهند، فرمودند «ترک گفتار آن ها کنید».

 

وی اظهار داشت: اعمال خوب انسان حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند آب دهان در برابر دریای مواج است و در زمان حکومت امام زمان(عج) هم امام از مردم برای انجام این فریضه بزرگ الهی بیعت می گیرند، در قرآن هم بهترین امت، امتی معرفی شده که امر به معروف و نهی از منکر می کند.

 

پژوهشگر حوزه علمیه ابراز داشت: پیامبر(ص) دلیل عدم استجابت دعاها را در مرگ قلوب دانستند و دلایلی را برای مرگ قلب بیان فرمودند که اولین آن ها این است که خدا را شناختید اما اطاعت نکردید، سپس قرآان را خواندید اما عمل نکردید، دلیل بعدی آن است که ادعای محبت پیامبر خدا را می کنید و با اولادش مخالفت می کنید، از شیطان بیزاری می جویید و در عمل از او پیروی می کنید.

 

حجت الاسلام فرزین تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمودند «من و علی(ع) پدران مؤمنین هستیم» ، دسته سوم از اولاد پیامبر(ص) مؤمنین هستند، احترام به مؤمن احترام به پیامبر(ص) و خداست، شکستن حرمت مؤمن هم شکستن حرمت پیامبر(ص) و خداست و کسی که به مؤمنی اهانت کند، از ولایت خدا خارج می شود.

 

وی گفت: پیامبر(ص) مقابل کعبه ایستاده بودند و به آن اشاره می کردند و می فرمودند که «ای خانه خدا تو بسیار عظمت داری اما عظمت مؤمن از تو بیشتر است»، پس بدانیم که حرمت و عظمت مؤمن از کعبه هم بیشتر است و آبروی مؤمن و حرمتش را حفظ کنیم و به مؤمنین احترام بگذاریم، هیچ چیز مانند تقوا و عمل صالح به درد انسان نمی خورد و هیچ توشه ای در روز آخرت به جز تقوا به داد انسان نمی رسد. /939/پ202/ح

ارسال نظرات