۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۲۸۱۶۰۱

ولایت فقیه در اندیشه استاد شهریار مورد بررسی قرار می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ کنگره بین المللی استاد شهریار با محوریت فرهنگ دینی و انقلابی 25 و 26 شهریور ماه سال جاری در تبریز برگزار می‌شود.
مراودات آيت‌الله خامنه‌اي و استاد شهريار

ابراهیم اقبالی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی استاد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: این کنگره در 10 محور با محوریت موضوعات فرهنگ دینی و انقلابی طی روزهای 25 و 26 شهریور ماه سال جاری در دو نوبت صبح و عصر تبریز برگزار خواهد شد.

 


وی انقلاب اسلامی در آثار استاد شهریار، نقش استاد شهریار در شکل گیری و گسترش جریان شعر دفاع مقدس، تجلی معارف و مناقب اهل بیت (ع) در اشعار استاد شهریار، ولایت فقیه در اندیشه استاد شهریار، تجلی مضامین قرآن در شعر شهریار، تبلور هویت دینی در منظومه حیدر بابا از جمله محورهای این همایش عنوان کرد.

 


دبیر علمی کنگره بین‌المللی استاد شهریار بررسی مبانی دینی اشعار استاد شهریار، آداب اخلاقی و تربیت اسلامی در اشعار استاد شهریار، شاخصه‌های عرفان شیعی در اشعار استاد شهریار، فرهنگ عاشورا در شعر استاد شهریار را از دیگر محورهای برگزاری این همایش دو روزه برشمرد.

 


اقبالی از حضور بیش از 50 نفر از پژوهشگران، اساتید و شعرای دیگر کشورها در این کنگره خبر داد و گفت: این پژوهشگران و اساتید از کشورهای لبنان، عراق، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و هندوستان میهمان تبریز خواهند بود که برنامه‌های ویژه‌ای برای میهمانان خارجی تدارک دیده‌ایم.

 


وی با بیان این‌که در این کنگره تلاش می شود افکار دینی و انقلاب استاد شهریار را آن گونه که باید و شاید به جامعه معرفی کنیم، گفت: تولید پژوهش‌های ارزشمند و فاخر در مورد اشعار و زندگی استاد شهریار،  ایجاد همدلی، همفکری میان هنرمندان، شاعران و پژوهشگران و تاثیرپذیری آنان از یکدیگر از جمله اهداف این کنگره است.

 


اقبالی با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره، گفت: بزرگداشت شخصیت دینی و انقلابی استاد شهریار، تاثیر شعر و ادبیات در شکل‌گیری شخصیت دینی استاد شهریار، اهمیت فرهنگ بومی دینی و المان های بکار رفته در جهت صیانت از آن‌ها،  الگو سازی مفاخر ارزشمند جهت هدایت و همچنین حفظ حریم معنوی ادبیات از جمله دیگر اهداف کنگره است.

 


دبیر علمی کنگره بین‌المللی استاد شهریار با بیان این‌که زیربنای افکار استاد شهریار، دینی و انقلابی است، تصریح کرد: استاد شهریار در اشعار خود جامعه را از خود باختگی در برابر فرهنگ غرب نفی می‌کند، به عبارت دیگر اندیشه‌های انقلابی در بسیاری از اشعار استاد شهریار مشهود است و حتی وی قبل از پیروزی انقلاب این موضوع را در شعرهای خود پیش‌بینی کرده بود.

 


وی با بیان این‌که استاد شهریار در قالب غزل به محتوای دینی پرداخته است و حتی محتوای قصیده را تبدیل به دینی و انقلابی کرده است، گفت: حفظ هویت اصلی و دینی در اشعار و مکاتبات شهریار با شعرای قفقازی تأکیدی بر باورمندی وی بر این مسائل دارد./935/ت302/ب4

ارسال نظرات