۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۲۸۲۲۴۵
معاون سازمان اوقاف و امور خیریه:

مدعیان جدیدالتأسیس بودن امامزاده ها سواد تاریخی و تخصصی ندارند

خبرگزاری رسا ـ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مدعیان جدیدالتأسیس بودن برخی از امامزاده ها سواد تاریخی و تخصصی ندارند اما به بلندگوهای وهابیت تبدیل شده اند.
حجت الاسلام شرفخاني - معاون سازمان اوقاف

حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر این که شماری از امامزادگان و بقاع متبرکه کشور جدیدالتأسیس بوده و بعد از انقلاب و یا در سال های اخیر احداث شده اند، افزود: در کل کشور 8 هزار و 51 بقعه امامزاده وجود دارد که تمامی این امامزاده ها، ثبت شده و دارای قدمت و اطلاعات موثق هستند.

 

وی اضافه کرد: آن دسته از افرادی که مدعی اند امامزاده های جدیدی در کشور ایجاد شده اند، سواد تاریخی و تخصصی در مورد کشور ما و ائمه اطهار(ع) ندارند اما با وجود این در زمینه ای که تخصص ندارند اظهارنظر می کنند.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که افراد مزبور به علت عدم شناخت سیره و سخن ائمه اطهار(ع) و حیات فرزندان آنها، ادعاهای کلان و کذبی را مطرح می کنند، افزود: متأسفانه این افراد بی تخصص با تشکیک در زمینه صحت برخی بقعه امامزاده های موجود در کشور، به بلندگوهای وهابیت تبدیل شده اند.

 

وی تصریح کرد: با وجود این که اطلاعات تمام بقعه امامزاده ها در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور موجود بوده و ثبت شده است ولی در مورد شماری از این امامزاده ها شجره نامه و اطلاعات کاملی از زندگی و نسل آنها وجود ندارد اما این به معنای بدون سند بودن بقعه امامزاده های مزبور نیست.

 

حجت الاسلام شرفخانی خاطرنشان کرد: شیاع و پیروی محلی، اعتقادات منطقه ای و بومی و عقاید سینه به سینه اجداد و بزرگان ما بزرگ ترین اسناد تاریخی در صحت امامزادگان موجود در کشور هستند.

 

به گفته وی حضور گسترده مردم در جوار این امامزاده ها و متوسل شدن آنها به این بزرگواران، برقراری ارتباط معنوی بین مردم و امامزادگان، ساخت و ساز عمرانی بقاع متبرکه و دیگر موارد نیز سایر اسناد تاریخی صحت امامزاده های کشور به شمار می روند.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این شجره نامه امامزادگان موجود در کشور اعتقادات و باورهای قلبی مردم است، اضافه کرد: بر این اساس بقعه امامزاده ها نیاز چندانی نیز به شجره نامه مکتوب و رسمی ندارند.

 

وی تصریح کرد: بر اساس نظر علما و مراجع تقلید نیز اگر در تاریخ یک منطقه و یا شیاع محلی و قومی هر خطه، اعتقاد به امامزاده بودن مکانی وجود داشته باشد، کس حق ندارد نسبت به آن امامزاده تشکیک کند.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که امامزاده ها میراث ناملموس معنوی ما هستند، خاطرنشان کرد: این میراث ذی قیمت خود بزرگ ترین اسناد صحت امامزاده ها نیز به شمار می رود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: البته با وجود این، اکنون در مجموعه سازمان مرکزی اوقاف دایره المعارف تمامی امامزادگان موجود در کشور وجود دارد اما ارائه تمام این اطلاعات تاریخی ضرورت ندارد.

 

وی تصریح کرد: تاریخ در ذات خود دارای شبهات و نقاط ناروشن بسیاری بوده و دلیلی ندارد ما به واسطه وجود شبهه در تاریخ، در اعتقادات و باورهای قلبی مردم نیز شبهه ایجاد کنیم./9314/ت302/ح

ارسال نظرات