۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۸۳۴۶۱

انتقاد حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از رواج آداب و رسوم نادرست در امر ازدواج جوانان

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور در توصیه به جوانان و فعالان کانون های مساجد، گفت: باید بسیج و نهضت ازدواج در کشور ایجاد بشود چرا که در حال حاضر برخی از آداب و رسوم های ما در عرصه ازدواج شبیه بت پرستی شده است که با دست خومان آداب نادرست ازدواج را ترویج می دهیم.
حجت الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، سلسله نشست های هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی با حضور حجت الاسلام والملسمین قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، حجت الاسلام حمید رضا سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نوش آبادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد ظهر امروز چهارم شهریور در دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در این مراسم با بیان این که در طول تاریخ افرادی بوده‌اند که حتی با دست خالی و به تنهایی کارهایی انجام داده‌اند که در تاریخ ماندگار شده است، اظهار کرد: باید سعی کنیم که شرایط مطلوب را به وجود آوریم نه این که منتظر باشیم تا شرایط خوب و عالی را برایمان بوجود آورند.

 

وی درادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی و بیکاری در جامعه بیان داشت: در حال حاضر شغل پشت میز نشستن نیست و شما باید از خودتان جوهر نشان بدهید و به دنبال کارهای فنی هم باشید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: در زمان شاه، تاجری از ایران به ژاپن رفت و ضمن تجارت کلاس آموزش زبان نیز در ژاپن دایر کرد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان داشت: این طلبه در هنگام نماز برای دقایقی کلاس خود را تعطیل و به اقامه نماز می پرداخت که این رفتار وی مورد توجه شاگردانش قرار گرفت.

 

وی اداد: در میان شاگردان این تاجر ایرانی دختری ژاپنی بود که کنجکاوانه خواستار تعریف نماز و بیان آن از سوی استاد خود شد و پس از مدتی جذب دین اسلام و همسر تاجر ایرانی در ژاپن شد در حال حاضر این زن ژاپنی در ایران زندگی می کند و در حالی که مرید امام(ره) بوده است مادر یک شهید و در حال برگزاری کلاس هایی برای جوانان ایرانی در تهران است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: آخوند خوب از نظر من آخوندی است که در مسیر خانه به مسجد در صورتی که ابایش بر زمین افتاد ابای خود را برداشته و علت تاخیر خود را به مردم با صراحت اعلام کند.

 

وی ادامه داد: متأسفانه اکثر مسؤولان ما حاضر نیستند در صورتی که مشکلی برای تردد آنها در مکان کاریشان پیش آید خود را با وجود شرایط سخت آماده کرده و کار خود را ادامه دهند.

 

مرده شوری شهید بهشتی

وی تصریح کرد: روز گذشته در فرودگاه مشهد سه نفر از آخوندهای دانه درشت کشور در برابر این سؤال من که کدام یک از شما تا کنون مرده شسته اید، پاسخی نداشتند و این نشان می دهند برخی افراد در کشور با وجود اینکه جایگاه شخصیتی بسیار بالایی دارند از همت خود آن گونه که باید استفاده نکرده اند.

 

حجت الاسلام قرائتی خاطر نشان کرد: شهید بهشتی در آلمان در حالی که آیت الله بود و کارهای بسیاری بر دوش داشت، در حال مرگ زن مسلمان آلمانی سه روز کار خود را تعطیل کرد تا همسر خود را مجاب کند تا جسم مرده زن مسلمان آلمانی را بشوید.

 

وی ادامه داد: مسؤولان کشور باید خود را برای انجام کار آماده کنند و هیچ هراسی از صدمه دیدن به تیپ ظاهری خود نداشته باشند؛ آن گونه که در شب اول ماه رجب آیت الله سعیدی در حالی که به قصد زیارت امام رضا به مشهد آمده بودند، با پیشنهاد آیت الله دهشت در خصوص نداشتن طلبه جهت اعزام به یکی از روستاها روبه رو شدند و از آنجا که جوهره انقلابی در آیت الله سعیدی وجود داشت وی از زیارت حرم علی بن موسی الرضا سربار زد و به عنوان یک مبلغ به روستای مزبور رفت.

 

ساز و دهل زدن و رقاصی هنر نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی درادامه با انتقاد از این موضوع که معنای هنر در جامعه عوض شده است، افزود: قالی بافی هنر واقعی است و ساز و دهل زدن و رقاصی هنر نیست و این درحالی است که امروز خیلی ها این کارها را هنر فرض می کنند.

 

وی درادامه توصیه به جوانان و فعالان کانون های مساجد بیان داشت: باید بسیج و نهضت ازدواج در کشور ایجاد بشود چرا که در حال حاضر برخی از آداب و رسوم های ما در عرصه ازدواج شبیه بت پرستی شده است که با دست خومان آداب نادرست ازدواج را ترویج می دهیم و سپس همین آداب و رسوهای نابجا برای جامعه شبیه به طناب می شوند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایه عمر و گوهر زمان و وقت گفت: بسیاری از آموزش‌ها و تعالیمی که در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش به دانشجویان ودانش‌آموزان داده می‌شود یا غیرضروری است یا کمتر به درد جوانان می‌خورد و نتیجه‌ای جز اتلاف وقت ندارد.

 

وی اظهار کرد: از دیگر عواملی که باید همه افرادی که می‌خواهند کار فرهنگی و اسلامی انجام دهند مورد توجه داشته باشند ارتباط با یک اسلام شناس خبره می‌باشد تا بتوانند به شبهات دینی القایی از سوی دشمنان و یا پرسش‌های جوانان و خانواده‌ها پاسخگو باشند.

 

داشتن جوهر کار و جلوگیری از اتلاف وقت

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: بسیاری از فعالان فرهنگی، دانشجویان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها به نحو صحیح با اسرار و تعالیم قرآن و دستورات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) آشنا نیستند و به همین دلیل است که بهره کافی از دین و تعالیم دینی نمی‌برد.

 

وی با اشاره به این که دنیای امروز و عصر ارتباطات با توجه به انتقال سریع اطلاعات باید از این امکانات و تکنولوژی به طور صحیح در نشر تعالیم اسلامی استفاده کرد، گفت: برای انجام کارهای فرهنگی، شناخت روش‌های دعوت و جذب دیگران بسیار مهم است و استفاده از تجربیات مفید دیگران در این زمینه بسیار مهم است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی خطاب به فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار داشت: استفاده مفید از وقت و عمر، مخاطب‌شناسی، استفاده از تماثیل در بیان معارف و پاسخگویی به شبهات با نظرات کارشناس مذهبی از جمله مواردی است که مورد توجه قرار دهید.

 

هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی در دو گروه برادران و خواهران برگزار می شود که دوره برادران از تاریخ 31 مرداد در سه دوره پنج روزه و خواهران نیز از 15 شهریور در دو گروه چهار روزه برگزار خواهد شد.

 

گفتنی است، هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی با حضور 2500نفر از اعضا و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از 31مرداد لغایت 21شهریورماه سال جاری در مشهد مقدس در حال برگزاری است./934/پ201/ب4

ارسال نظرات