۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۲۸۵۹۴۸
رییس جامعه المصطفی در دیدار اعضای مجمع پیروان امام و رهبری تاکید کرد؛

قم باید نماد رقابت‌های سیاسی عقلائی و منطقی باشد

خبرگزاری رسا ـ اعضای شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با حضور در ساختمان مرکزی جامعه المصطفی با آیت الله اعرافی دیدار و گفت و گو کردند.
نشست صميمي با آيت‌الله اعرافي

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در دیدار اعضای شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، ضمن خیر مقدم به حضور میهمانان، تصریح کرد: همه ما در قبال شهر مقدس قم به عنوان نماد علم، جهاد، اجتهاد، مأمن اندیشه دینی و حوزه بزرگ معارف ناب الهی مسئولیت داریم.

 

رئیس جامعه المصطفی در ادامه سخنان خود ضمن ارائه تاریخچه‌ای از نشر معارف ناب الهی در ایران، ابراز داشت: ایرانیان با آغوشی باز از اسلام، به ویژه معارف ناب اهل بیت(علیهم السلام) استقبال نمودند.

 

المصطفی نماد مهم بعد بین المللی شهر قم

آیت الله اعرافی با اشاره به این که جامعه المصطفی نماد مهم بعد بین المللی شهر مقدس قم به شمار می‌رود، اظهار داشت: قم در صده اخیر با مهاجرت آیت الله العظمی حائری(ره) در جایگاهی بسیار ممتاز قرار گرفته، با این هجرت، قم نوین و حوزه جدید پایه‌ریزی شد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که در گذر تاریخ، هیچگاه زنجیره نورانی حوزه‌های علمیه در ایران قطع نشد، اذعان داشت: امرز قم جایگاه اول تولید اندیشه دینی و تربیت عالم دینی را در جهان احرا نموده است.

نباید از نقش مردم در تعالی ایران اسلامی غافل باشیم

 

وی با بیان این که در حرکت تکاملی حوزه‌های علمیه، ملت غیور ایران و مردم قم، نقش بسیار مهمی را ایفا نمودند، خاطرنشان کرد: هیچگاه نباید از نقش مردم در تعالی ایران اسلامی غافل باشیم، اگر آمادگی‌های فرهنگی و سیاسی در قم و ملت بزرگ ایران نبود، هیچگاه حوزه‌ای با این عظمت و شکوه شکل نمی‌گرفت.

 

امام جمعه قم ضمن تأکید بر این که همه باید قدردان مجاهدت‌های ملت بزرگ و فهیم ایران باشیم، یادآور شد: ملت هوشمند، آگاه و بصیر ایران اسلامی، همواره پای همه سختی‌ها ایستاده و در همه فراز و فرودها سربلند بیرون آمدند.

 

وی با اشاره به این در پرتو هدایت‌های مدبرانه رهبر معظم انقلاب، با شکل‌گیری جامعه المصطفی، فصل مهمی در شهر مقدس قم رقم خورد، اذعان داشت: اکنون اندیشه حوزوی قم در جایگاه رفیعی در عرصه‌های بین المللی قرار گرفته و در پرتو انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین ابعاد درخشش بین المللی در قم تجلی یافته است.

 

نشر اندیشه الهی در سراسر گیتی از بزرگترین ثمرات انقلاب اسلامی

رئیس جامعه المصطفی نشر اندیشه الهی و معارف ناب اهل بیت(علیهم السلام) در سراسر گیتی را از بزرگترین ثمرات انقلاب اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: به برکت انقلاب اسلامی، خداوند متعال همه آفاق عالم را بر روی حوزه و  شهر مقدس قم گشوده است؛ این گشایش از مهمترین برکات انقلاب اسلامی است.

 

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که باید ضمن درک صحیح روح بین الملل اسلامی حوزه‌های علمیه، در مجموعه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و فرهنگ عمومی قم، بازسازی‌های متناسبی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: مجد و عظمت ایران اسلامی در عصر کنونی حاصل مقاومت و ایستادگی ملت غیور ایران است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که ایران اسلامی در بسیاری از شاخص‌ها چون؛ سلامت و بهداشت، علم و دانش و فن آوری و... حرف برای گفتن دارد، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی در عرصه آرمان خواهی‌های معنوی، جایگاه نخست را در میان جوامع بشری برخوردار است.

 

آسیب‌های پیش روی جریان‌های سیاسی

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از آسیب‌های پیش روی جریان‌های سیاسی اشاره نمود و اذعان داشت: "عجب و غرور در عرصه‌های فردی و سازمانی"، "رقابت‌های بی حاصل و شکننده"، "خروج از جاده انصاف"، "فاصله گیری از متن جامعه و مردم"، "سایش جریانات انقلابی در گذر زمان" و نیز "توقف به گونه‌ای که نتوان متناسب با حقایق جدید تولید فکر نمود" از مهمترین آسیب‌های پیش روی جریانات سیاسی به شمار می‌رود.

 

ولایت، مهمترین شاقل برای سلامت جریان های سیاسی

 

امام جمعه قم با تأکید بر این که مرجعیت و ولایت مهمترین شاقل برای سلامت جریان های سیاسی است، ابراز داشت: پایبندی به قواعد کلی نظام مقدس اسلامی باید از مهمترین افتخارات جریان‌های سیاسی باشد.

 

آیت الله اعرافی به برخی از تفکرات انحرافی جریان وهابیت اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در تفکر القاعده، طالبان و داعش، رابطه نظام مندی میان اجتهاد و تقلید وجود ندارد و عدم تعریف درست رابطه مرجعیت و ولایت در میان این گروه‌ها، به مصیبت بزرگی برای امت اسلام تبدیل شده است.

 

کلان نگری و برخورداری از نگاه بین المللی ضرورت امروز حرکت های سیاسی

 

وی پایبندی به اصل مرجعیت و ولایت را ضامن سلامت دنیا و آخرت جامعه بشری دانست و تصریح کرد: ضرورت امروز حرکت سیاسی کشور، کلان نگری و برخورداری از نگاه بین المللی و دیدن همه واقعیت‌های منطقه‌ و جهان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه فکری و معرفتی حاکم بر جهان امروزی را حاصل پیروزی کنش‌گران جهانی دانست و یادآور شد: اگر جریانات سیاسی کشور در عصر کنونی که به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در پیچ بزرگ تاریخی قرار داریم، نگاه کلان به موضوعات جهانی نداشته باشند، لطمه خواهیم دید.

 

شناخت، درک و ارتباط با نسل جوان را جدی بگیریم

امام جمعه قم با بیان این که جناح های سیاسی باید آگاهی‌های مردم را نسبت به کلان جامعه افزایش دهند، ابراز داشت: شناخت به نیازها و اقتضائات نسل جوان امروز و پاسخگویی به نیازها بر اساس ادبیات جدید این نسل را باید جدی بگیریم. شناخت، درک و ارتباط با نسل جوان، از مهمترین وظایف حوزه‌ها، نخبگان و جریانات سیاسی کشور است.

 

آیت الله اعرافی در پایان سخنان خود، ضمن تأکید بر این که با کلان نگری به موضوعات، بسیاری از درگیری‌های سطحی جناحی برطرف می‌گردد، خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم باید نماد فعالیت سیاسی هوشمندانه باشد، قم باید به محل آموزش رقابت‌های سیاسی عقلانی و منطقی تبدیل شود./1325/د101/ف

 

منبع: مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعة المصطفی

ارسال نظرات