۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۲۸۶۳۳۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

علت تغییر قبله/ خواندن نماز به سمت کعبه جنبه تعبدی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در صدر اسلام زمانی که قبله از بیت المقدس به کعبه تغییر کرد، مسیحیان و یهودیان، حضرت رسول(ص) را مسخره می کردند، گفت: همه عالم به خداوند تعلق دارد و خانه خدا در کعبه یا بیت المقدس محدود و محصور نیست.
کعبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام قاسمی پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه در سوره بقره پس از تغییر قبله از بیت المقدس به مکه اشاره شده که به زودی سفیهانی خواهند گفت که چرا قبله از بیت المقدس به مکه منحرف شده است، افزود: خداوند در پاسخ به حضرت رسول فرمود که ای رسول تو در پاسخ به آن‌ها بگو خداوند هرکس را که بخواهد هدایت می کند.

 

وی افزود: منظور از سفیهان در این آیه یهود و مسیحیان هستند و در گذشته که هنوز وهابیت خانه کعبه و مساجد اطراف آن را تغییر نداده بودند مسجد ذو قبلتین بود که در آن به وسیله دو محراب یکی رو به کعبه و دیگری رو بیت المقدس این واقعه تاریخی و قرآنی بیان شده بود که متأسفانه وهابیت در راستای اسلام ستیزی امروز این محراب دوم را برداشته اند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این که استقلال اسلام از مسیحیت و یهودیت دلیل این تغییر قبله بود، گفت: خداوند در این آیه می‌خواهد به پیروان ادیان مختلف نشان دهد که خدا فقط در کعبه یا بیت المقدس نیست بلکه تمامی مشرق ها و مغرب ها به خداوند تعلق دارد و خدا هرکسی را که بخواهد به راه راست هدایت می کند.

 

حجت‌الاسلام قاسمی ادامه داد: در همه جهان مشرق و مغرب وجود دارد و هر لحظه در روی زمین می‌تواند مشرق و مغرب باشد و شمال و جنوب تابع مشرق و مغرب هستند و هر جایی که شما روی خود را برگردانید خداست و همه چیز اذان خداوند بوده و تمام مشرق و مغرب های عالم که در همه جا وجود دارد متعلق به خدا بوده و خدا در کعبه یا بیت المقدس نیست و اینکه ما به سوی کعبه و یا بیت المقدس می ایستیم جنبه تعبدی دارد زیرا خدا فرموده و چون خدا فرموده ما سمعا و طاعتا این موضوع را می‌پذیریم.

 

وی ادامه داد: هر دینی و هر مسلکی و تمام ادیان در صراط مستقیم هستند و خدا هر کس را بخواهد به صراط مستقیم هدایت می‌کند و ما در نماز از خدا می‌خواهیم که ما را به صراط مستقیم هدایت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد:فرق میان سبیل و صراط در این است که صراط جمع بسته نمی‌شود ولی سبیل جمع بسته می‌شود و دوم اینکه صراط یک راه بیشتر نیست اما سبیل چند راه هست که ما سبیل طاغوت و سبیل الله هم داریم.

 

حجت‌الاسلام قاسمی افزود: سبیل را هم می‌توان به خدا و هم به غیر خدا نسبت داد اما صراط را فقط می‌توان به خدا نسبت داد و حتی به جهنم نسبت داده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم در آیه 60 و 61 سوره یاسین صراط حقیقی تعریف شده است، تصریح کرد: این دو آیه صراط را معنا کرده و بیان می‌کنند که خداوند می‌فرماید «صراط مستقیم عبادت من خدا است و و نماز روزه خمس و زکات همه این‌ها ملزومات صراط مستقیم هستند که بندگان باید آن‌ها را انجام دهند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هدایت دو نوع است، گفت: منظور از دو نوع هدایت این است که در یک نوع از هدایت یکی راه را به ما نشان می دهد و می‌گویید برو؛ اما در هدایت نوع دوم با وجود اینکه راه را به ما نشان می‌دهند دست ما را گرفته و ما را به مقصد می رسانند که صراط مستقیم همان صراط نوع دوم است که خداوند با وجود عقل و وحی دست انسان را گرفته و او را به مقصد کمال که همان مقصد اولیای الهی است می رساند.
 

 

حجت‌الاسلام قاسمی عنوان کرد: هدایت خداوند همگانی است اما افراد خاصی هستند که در صراط مستقیم قرار می‌گیرند و معنای امت وسط در آیات قرآن امت اسلام است که تابع قوانین اسلام بوده و نه به دنبال افراط بوده و نه به دنبال تفریط است.

 

وی تصریح کرد: یهود تنها توجه به دنیا توجه داشتند و به آخرت بی توجه بودند و مسیحیان هم تنها به آخرت توجه داشتند و برای دنیا هیچ ارزشی قایل نبودند و اسلام امت وسط است که نه راه افراط می‌رود نه راه تفریط و مسلمانان را به اعتبار این امت وسط می‌نامند.

 

حجت‌الاسلام قاسمی افزود: بسیاری از مفسران قرآن از جمله علامه طباطبایی این موضوع را قبول ندارند و در برهان‌های خود می‌گویند که لحن وسط به معنای امت الگو و دقیق است و نباید در این امت گناه و چیزهای دیگر وجود داشته باشد؛ در این امت همه الگو نیستند بلکه رسول خدا(ص) و ائمه (ع) الگو هستند و مابقی را به اعتبار آن‌ها امت وسط می گویند./837/پ202/ی

ارسال نظرات