۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۸۶۸۸۲

اخبار کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ رونمایی از کتاب‌هاب رایزنی فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب تاجیکستان، برگزاری دوره دانش‌افزایی اصول و مبانی اسلام فکری در زیمبابوه، آغاز فعالیت دهکده حج غنا و انتشار اشعار غالب دهلوی به انگلیسی در هند از اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بافت فرش 10 هزار متری مسجد اعظم الجزایر، رونمایی از کتاب‌هاب رایزنی فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب تاجیکستان، برگزاری نمایشگاه «ساختن پل‌های محبت» در  هند، برگزاری دوره دانش‌افزایی اصول و مبانی اسلام فکری در زیمبابوه، آغاز فعالیت دهکده حج غنا و انتشار اشعار غالب دهلوی به انگلیسی در هند از عناوین اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

 

ایرانی‌ها فرش 10 هزار متری مسجد اعظم الجزایر را می‌بافند

بافت فرش 10 هزار متر مربعی ایرانی برای مسجد اعظم الجزایر در دستور کار بافندگان فرش نیشابور قرار گرفته است.

 

سال گذشته گروهی از مسؤولان شهر نیشابور شامل حسین سبحانی‌نیا و علی مروی، نمایندگان مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی و مظفری، فرماندار نیشابور، طی نامه‌ای پیشنهاد بافت فرش مسجد اعظم الجزایر به مساحت 10 هزار متر مربع را به وزارت اوقاف و امور خیریه الجزایر ارایه دادند.

 

این پیشنهاد مورد تأیید و پذیرش طرف الجزایری قرار گرفت و طی نامه‌ای رسمی از طریق وزارت خارجه الجزایر در تیر ماه امسال، آمادگی خود را برای استقبال از هیأت ایرانی برای انجام گفت‌وگوهای نهایی اعلام کرد.

 

بر این اساس رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر خواستار حضور هیأت ایرانی همزمان با برگزاری هفته فرهنگی ایران در این کشور از تاریخ 14 تا 20 مهر برای امضای توافقنامه بافت فرش شد.

 

کتاب‌هاب رایزنی فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب دوشنبه رونمایی شدند

با حضور وزیر فرهنگ تاجیکستان، کتاب‏های تازه منتشر شده رایزنی فرهنگی ایران در این کشور در پنجمین نمایشگاه بین‏المللی کتاب دوشنبه رونمایی شد.

 

مراسم رونمایی از کتاب‏های تازه منتشر شده رایزنی فرهنگی در تاجیکستان با حضور شمس‏الدین آروم بیگ‏زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان، حجت‏الله فغانی، سفیر و ابراهیم خدایار، رایزن فرهنگی ایران در این کشور ناشران حاضر در نمایشگاه و دوستداران کتاب برگزار شد.

 

در این مراسم که 5 کتاب جدید از کتاب‏های تازه منتشر شده سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان رونمایی شد، سخنرانان نشست با تأکید بر یگانگی فرهنگی ایران و تاجیکستان، تاریخ، فرهنگ و ادب مشترک این دو کشور را مرجعی مهم برای یگانگی دو ملت دانستند.

 

بنا بر اعلام این خبر، این نمایشگاه، 13 شهریور در محل اپرا بالت شهر دوشنبه با شرکت ناشرانی از کشور‏های ایران، ترکیه، آذربایجان، آمریکا، انگلیس، افغانستان، بلاروس، فرانسه و چین و ناشرانی از تاجیکستان افتتاح شد.

 

سفارت و رایزنی فرهنگی ایران، شعبه شهر دوشنبه انتشارات بین‏المللی الهدی (وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، انتشارات نوروز (وابسته به انتشارات الهدی)، مؤسسه نمایشگاه‏های فرهنگی ایران و انتشارات سوره مهر، ناشران ایرانی شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند.

 

نمایشگاه «ساختن پل‌های محبت» در دانشگاه بمبئی برگزار شد

با همکاری خانه فرهنگ ایران در بمبئی، دانشکده ویلسون دانشگاه بمبئی، کاسمیک هارت گالری و مؤسسه چشتی، نمایشگاه و جشنواره خوشنویسی و عکس ایران به نام «ساختن پل‌های محبت» در این دانشکده بر پا شد.

 

این نمایشگاه که با حضور پرفسور دشمخ، رییس دانشگاه بمبئی و زارع بی عیب، نماینده فرهنگی ایران در بمبئی هند افتتاح شد، آثاری از اساتید برجسته خوشنویسی و عکس‌هایی ایران در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

درحاشیه برپایی این نمایشگاه، رییس دانشگاه بمبئی در سخنانی اظهار کرد: ایران دارای فرهنگ و هنر بسیار غنی است و آثار ایرانیان در رشته‌های مختلف هنری و فرهنگی زبانزد است.

 

مسؤول  خانه فرهنگ ایران در بمبئی با تأکید به تداوم برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست گفت: آمادگی داریم تا با آثاری از هنرمندان ایرانی، نمایشگاه‌های مختلفی را در سطح شهر بزرگ بمبئی برگزرا کنیم.

 

وی افزود: در این نمایشگاه آثار خوشنویسی نستعلیق از احادیث و روایات ائمه اطهار (ع) و اشعار بزرگان ادب پارسی به رشته تحریر درآمده است که این آثار را هنرمندان برجسته ایران انجام داده‌اند.

 

بنا بر اعلام این خبر، همراه نمایشگاه خوشنویسی، نمایشگاه عکس از مناطق مختلف کشورمان و نیز بعضی از اقوام ایرانی نیز به نمایش درآمد و در آن عکس‌هایی از بناهای تاریخی و مناظر ایران با موضوع‌های طبیعت، سفر و اقوام، از عکاسان ایرانی و خارجی در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

 

دوره دانش‌افزایی اصول و مبانی اسلام فکری در زیمبابوه برگزار شد

رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه دوره دانش‌افزایی اصول و مبانی اسلام فکری را با همکاری مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی (از مراکز تخصصی حوزه علمیه قم) در شهر حراره برگزار کرد.

 

آیین افتتاحیه اولین دوره آموزشی اصول و مبانی اسلام در محل کالج فاطمه زهرا(س) و با حضور بیش از 40 تن از شیعیان، اهل سنت همسو و چند مسیحی از شهرهای حراره، موتاره، کوئه‌کوئه، شوروگوئه، اموروی و بیندورا زیمبابوه برگزار شد.

 

محسن شجاع‌خانی، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه، شیخ اسماعیل دعا، رییس شورای عالی امور مسلمانان در زیمبابوه، حجت‌الاسلام طالبی‌دارابی، امام جمعه و جماعت موقت مسجد آل محمد(ص) حراره و همچنین حجت‌الاسلام شاکری، روحانی اعزامی از سوی مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی برای برگزاری دوره، سخنرانان این مراسم بودند.

 

پس از انجام آیین افتتاحیه، کلاس‌های این دوره دانش‌افزایی از روز سه‌شنبه 27 مرداد آغاز و طی آن مباحث اعتقادی، اخلاقی، تاریخی و احکام، در قابل درس‌های جهان‌شناسی، خداشناسی (بحث اثبات خدا و صفات الهی)، تاریخ پیامبر اکرم (ص)، تهذیب نفس، اخلاق فردی، تقویم اسلامی و احکام اسلامی، به دانش‌پذیران تدریس شد.

 

این کلاس‌ها در تاریخ 11 شهریور به پایان رسید و امتحان آخر دوره در روز 13 شهریور با حضور دانش‌پذیران برگزار شد.

 

آیین اختتامیه

پس از آن برنامه اختتامیه در روز شنبه 14 شهریور با حضور محسن شجاع‌خانی، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه، طالبی‌دارابی، امام جمعه و جماعت موقت مسجد آل محمد(ص) حراره، شیخ دعا، رییس شورای عالی امور مسلمانان در زیمبابوه، شیخ جولا، مسؤول  مرکز اسلامی امام خمینی(ره) شهر کادوما، شیخ عبدالله مکوینجا، مسؤول  کالج فاطمه زهرا(س)، هاجر مکوینجا، مسؤول  مؤسسه زنان فاطمه زهرا(س) و دانش‌پذیران برگزار شد.

 

رایزن فرهنگی کشورمان در این مراسم در سخنانی تأکید کرد که شرکت‌کنندگان در دوره، دانش فراگرفته خود را با نزدیکان خود به اشتراک بگذارند تا آنان نیز از آن بهره‌مند و تشویق شوند تا در دوره‌های مشابهی که در آینده برگزار خواهد شد شرکت فعال داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام طالبی‌دارابی امام جمعه و جماعت موقت مسجد آل محمد(ص) حراره هم در سخنانی در این مراسم، گفت: متأسفانه افراد زیادی در قاره آفریقا و به خصوص در بخش جنوبی آن دسترسی به منابع اصیل و قابل اعتماد در مورد اسلام ناب محمدی(ص) و تشیع و روش زندگی اسلامی ندارند و برگزاری چنین دوره‌هایی می‌تواند سهم بسزایی در رفع این کاستی داشته باشد.

 

شیخ عبدالله ماکوینجا هم در سخنان خود ضمن تشکر از مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی قم برای برگزاری این دوره و قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران برای فراهم‌آوردن امکان برگزاری دوره دانش‌افزایی، چشم‌انداز رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه برای خوداتکایی آموزشی، اجتماعی و حتی اقتصادی مسلمانان و به ویژه شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) زیمبابوه را ستود.

 

شیخ امین جولا، رییس مرکز اسلامی امام خمینی(ره) شهر کادوما نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به یک حدیث نبوی بر نقش دانش در تحول جامعه تأکید کرد.

 

پس از آن حجت‌الاسلام شاکری، روحانی اعزامی از سوی مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی برای برگزاری این دوره دانش‌افزایی، اسامی نفرات برتر دوره را قرائت کرد و طی آن دانش‌پذیرانی که در امتحان آخر دوره رتبه‌های برتر را کسب کرده بودند، با اهدای جوایز تقدیر شد و گواهی شرکت در دوره به 36 نفر از دانش‌پذیرانی که موفق به گذراندن دوره و کسب نمره قبولی در امتحان شده بودند، ارایه شد.

گفتنی است این دوره از 26 مرداد تا 14 شهریور در محل کالج فاطمه زهرا (س) برگزار شد.

 

فعالیت دهکده حج غنا آغاز شد

دهکده حج غنا، به منظور ساماندهی امور حجاج این کشور برای حضور در آیین ابراهیمی حج تمتع، فعالیت‌های خود را با مشارکت برخی نهادهای داخلی و خارجی از جمله رایزنی فرهنگی ایران در غنا آغاز کرد.

 

دهکده حج، قطعه زمینی است با فضای نسبتاً وسیع که گفته می‌شود توسط دولت غنا در اختیار مسلمانان قرار گرفته است. این زمین که در مسیر فرودگاه بین‌المللی کوتوکا (Kotoka) در آکرا، پایتخت غنا قرار دارد، توسط کمیته حج به ریاست عبدالرئوف ابراهیم تانکو، تحت عنوان امیر حج اداره می‌شود.

 

وظایف این دهکده انجام امور تشریفات لازم از ثبت نام، تهیه بلیط و دریافت ویزا تا اعزام حجاج به خانه خدا است. از این رو بین این کمیته و سفارت عربستان سعودی رابطه خوب و صمیمی برقرار است. این مموضوع سبب شده تا گروه‌های وهابی در غنا امکان اعمال نفوذ در برنامه‌های این کمیته را داشته و در صورت نیاز خط و خطوط لازم را در این برنامه ها اعمال کنند. به همین دلیل اعضای کمیته نیز ناگزیر به رعایت برخی از این امور هستند.

 

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، گروه‌های اعزامی از هر استان پس از حضور در دهکده حج و اقامت موقت (حداقل یک شبانه‌روز) در چادرهای تعبیه شده و انجام تشریفات لاز،م به خانه خدا مشرف می‌شوند.

مراسم دهکده حج برای انجام آیین ابراهیمی امسال، روز پنج‌شنبه 12 شهریور به طور رسمی توسط درامانی ماهاما، رییس جمهور غنا افتتاح شد.

 

در این مراسم که علاوه بر رییس جمهور، امام کل غنا، رهبر مسلمانان اهل سنت و جماعت، سفیر عربستان سعودی، نمایندگان یونی بانک غنا به عنوان اسپانسر برنامه، اعضای کمیته، امیر حج و جمعی از حجاج حضور داشتند، ابتدا امام کل غنا، مطالبی را در حمایت از اعضای کمیته بیان کرد و سپس رییس جمهور غنا به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی در سخنان خود با اشاره به اختصاص مکان جدید به کمیته حج و بیان خدمات ارایه شده از سوی دولت از تلاش‌های اعضای کمیته تقدیر و ابراز امیدواری کرد تا با بهبود شرایط فرودگاه تماله، از سال آینده حجاج مناطق شمالی کشور از این فرودگاه به حج مشرف شوند.

 

مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در برنامه دهکده حج

رایزنی فرهنگی ایران در غنا براساس برنامه‌های از پیش تعیین‌شده به عنوان تنها کشور خارجی مسلمان با اجرای برنامه‌هایی در این مراسم شرکت فعالی دارد.

 

نمایش تعدادی از عکس‌های مربوط به اعمال حج در مکه مکرمه، توزیع کتاب مناسک حج مقام معظم رهبری به تعداد 2 هزار نسخه، مشارکت در دهکده حج در کماسی (با توجه به اینکه علاوه بر آکرا، برنام‌ های دهکده حج در دو شهر تماله و کماسی نیز برگزار می‌شود)، حضور دو تن از علمای غنا در محل برگزاری مراسم و ارایه پاسخ‌های لازم به سؤالات حجاج و نصب دو بنر از تصویر مقام معظم رهبری به همراه پیام وحدت‌بخش حج بر سر درب کتابخانه امام خمینی (ره) و مسجد شیعیان در طول مدت برگزاری مراسم حج، از جمله برنامه‌های رایزنی فرهنگی ایران در مراسم دهکده حج غنا در چند روز گذشته بوده است.

 

اشعار غالب دهلوی به انگلیسی در هند منتشر شد

موسی رضا، پژوهشگر هندی، گزیده‌ای از اشعار فارسی غالب دهلوی را به صورت منظوم به اردو و انگلیسی ترجمه کرده و با عنوان «لبخند بر لب‌های غم» در 220 صفحه به چاپ رسانده است.

 

 مترجم در مقدمه این اثر به تاریخچه ترجمه آثار فارسی به زبان‌های اروپایی در شبه قاره پرداخته و کیفیت و کمیت آنها را مورد بررسی قرار داده و در ادامه 440 شعر برگزیده غالب دهلوی، شاعر مشهور فارسی و اردو در شبه قاره را به زبان‌های اردو و انگلیسی به صورت منظوم ترجمه کرده است.

 

موسی رضا، پژوهشگر زبان‌های عربی، فارسی، اردو و انگلیسی است که به پاس خدمات ارزنده خود در زمینه ادبیات در سال 2010 جایزه «پدم بوشن» را از دست رییس جمهوری هند دریافت کرد.

از این نویسنده و پژوهشگر هندی، آثار مختلفی چاپ و منتشر شده که از آن جمله می‌توان به «خاطرات دوران اشتغال در پست‌های رده‌بالای دولتی»، «نواب‌ها و بلبلان»، کتابی در زمینه مطالعه ادیان با عنوان «در جست‌وجوی وحدت» و مجموعه اشعار اردو با نام «خواب ناتمام» اشاره کرد./998/ت303/ی 

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات