۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۸۷۳۷۵
مدیرکل دفتر نمایندگی خراسان پژوهش های اسلامی صداوسیما:

فضای مجازی نیازمند سیاستگذاری آگاهانه، مسؤولانه و مقتدرانه است

خبرگزاری رسا ـ عارفخانی گفت: بیانات اخیر رهبری به گونه ای ابراز عدم رضایت از اقدمات انجام شده در فضای مجازی از سوی دست اندر کاران امر است و از آنان می خواهند که با خروج از حالت انفعال در این عرصه حضوری فعال، موثر با محتوای غنی داشته باشند.
فضای مجازی نیازمند سیاستگذاری آگاهانه، مسؤولانه و مقتدرانه است

احمد عارفخانی، مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای مجازی گفت: اطلاع رسانی سریع، به اشتراک گذاری مطالب ارزشمند دینی و تربیتی، ارتباط راحت و همزمان بین چند نفر در یک گروه که هدف مشترکی را دنبال می کنند و فواید دیگر موجب می شود تا نتوانیم همه این ابزارها را مضر بدانیم و از آن ها دست بکشیم.

 

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد : ترویج مسائل ضدفرهنگی، از بین بردن حریم خصوص افراد و خانواده ها، اتلاف وقت، فریب و کلاهبرداری از کاربران، انزوا و افسردگی، نشر اکاذیب از جمله برخی از پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی است.

 

وی افزود: براین اساس استفاده از شبکه های مجازی در صورت نادیده گرفتن هشدارها و نگهداری اطلاعات خصوصی بستری سوء استفاده های برخی افراد را فراهم می سازد؛ از این رو این فضا آنقدر گسترده و موثراست که مقام معظم رهبری از آن تعبییر به یک قدرت نرم فوق‌العاده می کنند.

 

اهمیت سیاستگذاری آگاهانه، مسؤولانه و مقتدرانه در فضای مجازی

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما یاداور شد: ایشان می خواهند جایگاه واهمیت ومسؤولیت مهم این شورا را گوشزد کنند وتکلیف را بر مسؤولان این شورا روشن کنند که نهادی بالاتر از این شورا در امر سیاست گذاری،برنامه ریزی ونظارت بر این فضای گسترده وتاثیر گذار نیست،

 

وی اظهار کرد: رهبری به دست اندر کاران و مجریان  این امر بیان می کنند که تصمیمات و سیاست های این شورا لازم الاجرا و غیر قابل خدشه است و به گونه ای از اقدمات انجام شده در فضای مجازی از سوی دست اندر کاران امر، ابراز عدم رضایت کنند و از مسؤولان می خواهند که با خروج از حالت انفعال در این عرصه، حضوری فعال، موثر و با محتوای غنی داشته باشند.

 

تاکید استفاده از توانایی و استعدادهای جوان کشور

عارفخانی تصریح کرد: قشر جوان و تحصیل کرده ایرانی سرشار از استعداد، ظرفیت و توانایی است که در زمینه های مختلف این استعداد بروز و ظهور پیدا کرده است.

 

وی یادآور شد: با توجه به این که بیشترین استفاده کننده این فضا و کاربران اصلی شبکه های مجازی جوانان هستند، چه بهتر که برای تولید، قالب، فرم، جذابیت و محتوای این فضا، از خلاقیت و دانش نسل جوان استفاده کرد.

 

وظیفه طلاب و روحانیان در قبال شبکه های اجتماعی

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه های مهم واساسی رهبر انقلاب اسلامی در زمینه فضای مجازی ،موضوع تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب است که در این دیدار هم به آن اشاره کردند

 

وی افزود: به نظر می رسد که این بخش یکی از وظایف اصلی حوزه علمیه و طلاب جوان و خوش فکر است تا با ورود به این عرصه و تهیه مطالب دینی، اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی در قالب محتوای جذاب، زیبا و اثر گذار می توانند از این پدیده جدید و نوظهور در راستای تبلیغ و تببین آموزهای دینی و معارف ناب اهل بیت(ع) استفاده کنند.

 

عارفخانی گفت: باید حوزویان از این ابزار در راستای تعمیق باورهای اعتقادی مخاطبان و کاربران این فضا استفاده کنند که البته ضرورت دارد طلاب جوان آموزش های لازم را در این زمینه فرا گیرند.

 

وی خاطر نشان کرد: در این مرکز توانستیم بستر لازم را برای آموزش های سواد رسانه ای ورسانه شناسی که بخشی از سرفصل های این دروس مرتبط با فضای شبکه های مجازی وشبکه های اجتماعی است فراهم کنیم ودر سال جاری با تفاهم نامه هایی که در مدارس علمیه متقاضی صورت گرفته، این آموزش ها تدریس می شود./859/302/ب3

ارسال نظرات