نتایج اعتقادات و باورهای انسان ها در عالم برزخ مشاهده می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم عطار رئوف، استاد فلسفه و کلام مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد امروز در رواق درالاجابه حرم مطهر رضوی در جمع زائران و مجاوران گفت: روح انسان، کانون ادراکات و فعل های انسان است.
وی در پاسخ به ای پرسش که بعد از مرگ چه اتفاقی برای انسان رخ می دهد؟ ابراز کرد: تمام ادراکات ما به وسیله روح صورت می گیرد و مرگ به معنای انقطای کامل روح و نفس از جسم و بدن انسان است.
استاد کلام مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد ادامه داد: به مجرد این که مرگ انسان فرا می رسد، انسان از عالم دنیا وارد عالم برزخ می شود. عالم دنیا، دار تکلیف و عمل است، در حالیکه در عالم برزخ عمل و تکلیفی نیست و نتایج اعتقادات و باورهای ما در عالم برزخ مشاهده می شود.
عطار رئوف با بیان این که نظام برزخی غیر از نظام دنیا است و زمان دنیایی در آن معنا ندارد، افزود: اگر انسان خوبی باشیم در سیر برزخی تکامل می یابیم و اگر انسان بدی باشیم، در برزخ سیر نزولی خواهیم داشت.
مناجات با پروردگار و ارتباط با ائمه اطهار بهترین اعمال است
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: انسان به مجرد این که وارد عالم برزخ می شود اتفاقاتی در آن عالم برای او رخ می دهد که پرسش ها جدی و اساسی همچون «مَن رَبک» از جمله آن سؤالات است.
وی با اشاره به این که در عالم برزخ، زبان درون ما سخن می گوید، ابراز کرد: باور به پروردگار در درون ما است و فطرت که هویت انسانی است، همان توحید است. گرایش به خداوند متعال در وجود ما است و باید شکوفا شود، اگر در این عالم شکوفا کردیم می توانیم پرسش و پاسخ های عالم برزخ را پاسخ دهیم.
استاد کلام مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد گفت: بد اخلاقی، عصبانیت باعث فشار قبر می شود و در مقابل عبادت، مناجات با پروردگار، حسن خلق و ارتباط با ائمه اطهار(ع) بهترین اعمالی است که انسان می تواند با خود به عالم قبر ببرد.
عطار رئوف افزود: قیامت شامل موقف های مختلف است. در زیارت آل یاسین که یک دوره معارف مطرح می شود، از موقف های قیامت نام برده شده است. حساب و میزان، موقف های قیامت هستند و در تمام موقف ها افراد را نگه می دارند./1309/202/ب1