۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۲۸۷۶۳۲
آیت الله مصباح یزدی:

منطق برخی همانند قارون است که خوبی ها را از خود می دانند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه حضرت امام با بیان این که انسان باید خود را در برابر خداوند صفر ببیند، گفت: برخی می گویند خدا سرجایش اما من درس خواندم، زندان رفتم، شکنجه کشیدم و اگر فلان کار را نمی کردم انقلاب پیروز نمی شد، این گونه سخن گفتن همان منطق قارون است که نعمت الهی را از علم خود می داند و به خدا نسبت نمی دهد.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جمع عزاداران شهادت امام جواد(ع) با تسلیت فرارسیدن این پیشوای نهم شیعیان گفت: نعمت ولایت پس از معرفت به خداوند بهترین نعمت است که چیزی به آن نمی رسد.


وی افزود: ولایت موهبتی الهی است و ضرورت دارد که انسان ها شکر این نعمت بزرگ را به جا بیاورند، مجلس عزای اهل بیت طاهرین(ع) نمونه ای از شکر این نعمت است؛ همچنین از این مجالس باید برای بهره برداری بیشتر از معارف اهل بیت(ع) استفاده کرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) اظهار داشت: حضرت می فرمایند انسان مؤمن برای این که مسیر ایمانش کامل شود به سه چیز نیاز دارد؛ توفیق از سوی خداوند، عامل پند دهنده درونی و قبول سخن نصیحت کنندگان مواردی است که حضرت برای طی مسیر ایمان فرمودند.


وی ادامه داد: برای انجام کاری سه گونه عامل وجود دارد، نخستین عامل این است که خداوند آن مسأله را ایجاد کند همانند کسی که در کشوری شیعی متولد شده است؛ دومین عامل این است که انسان اگیزه درونی داشته باشد.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انسان می داند بسیاری از مسائل خوب است اما به دلیل نداشتن انگیزه آن ها را انجام نمی دهد؛ ابراز داشت: البته این انگیزه به تنهایی کافی نیست و نیاز به کمک بیرونی دارد.


وی عنوان کرد: بسیاری از مواقع انگیزه در انسان ایجاد می شود که توصیه و تشویق دیگران این انگیزه را تقویت می کند، اگر در انسان انگیزه درونی وجود نداشته باشد گاهی اسباب خیر نیز پدید می آید اما کار انجام نمی شود؛ یکی از عوامل تقویت کننده این است که انسان ببیند افراد دیگری چنین کاری انجام می دهند.


آیت الله مصباح یزدی با طرح این سؤال که چگونه جمع توحید افعالی با اختیار انسان در موارد مطرح شده ممکن است، خاطرنشان کرد: از سویی از آیات استفاده می شود که همه چیز از جانب خداوند است و از سویی دیگر در عمده ای از روایات انسان هایی را که گناه می کنند مورد مؤاخذه قرار می دهند حال اگر توفیق الهی تنها یک عامل است چگونه می توان همه چیز را توفیق الهی دانست.


وی اضافه کرد: می توان کارها را هم به انسان و هم به خداوند نسبت دارد چون اراده و کار انسان در عرض اراده و کار خدا نبوده بلکه طولی است، این مسأله همانند فردی می ماند که با چند واسطه کمکی را به دست کسی می رساند به عنوان مثال او پول را به منشی، منشی به حسابدار و حسابدار به خادم و در نهایت خادم به شخص نیازمند می دهد که در این جا این کمک و دادن مال را می توان به همه آن ها نسبت داد.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که هرچه در عالم وجود دارد از خداوند است، گفت: همه موجودات و نعمت ها از خداوند است اگر چه برای رسیدن این نعمت ها با دست انسان وسایل و واسطه هایی وجود داشته باشد.


وی افزود: نسبت دادن تمام خیر و خوبی ها به خداوند لازمه ایمان است اما این موضوع بدان معنا نیست که عوامل دیگر اثرگذار هستند بلکه باید توجه داشت که مؤثر بودن عوامل دیگر به اذن الله است؛ از همین رو تشکر از مخلوق نباید به معنای فراموشی خداوند باشد چون همه خوبی ها از خدا بوده و با اراده او اتفاق می افتد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در مقام مناجات باید همه خوبی ها و خیرات را از خداوند متعال دانست، اظهار داشت: منشأ اصلی همه خیرات خداوند است؛ همچنین انسان در مقام توبه باید همه بدی ها را به خود نسبت داده و خوبی ها را از خدا بداند.


وی ادامه داد: باید گفت نسبت دادن کارها به خداوند و انسان صحیح است اما باید ببینیم که مقامات متناسب با کدام مراتب است، انسان باید وظیفه خود را در برابر خداوند شناخته و در پی به جا آوردن شکر نعمت ها باشد چون امام جواد(ع) فرمودند که اگر شکر انسان قطع شود نعمت نیز قطع می شود.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برای شکر نعمت ها باید هر خوبی و حتی اراده خوب را به خداوند نسبت دهیم، ابراز داشت: زمانی که به قارون گفته شد حال که خداوند به تو ثروت داده آن را در راه خدا خرج کن پاسخ داد که من ثروتم را بر اساس علم و توانایی خود به دست آوردم.


وی عنوان کرد: برخی می گویند خدا سرجایش اما من درس خواندم، زندان رفتم، شکنجه کشیدم و اگر فلان کار را نمی کردم انقلاب پیروز نمی شد، این گونه سخن گفتن همان منطق قارون است که نعمت الهی را از علم خود می داند و به خدا نسبت نمی دهد؛ انسان باید خود را در برابر خداوند صفر ببیند.


آیت الله مصباح یزدی با بیان این که توجه انسان باید متمرکز به خداوند باشد، خاطرنشان کرد: انسان باید بدی ها را از خود دانسته و خوبی ها را به خداوند نسبت دهد، انسان باید وظیفه خود را در برابر خداوند شناخته و آن را به خوبی انجام دهد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات