۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۸۸۱۴۰
استاد حوزه و دانشگاه:

الگو قرار دادن سیره ائمه اطهار سبب قرار گرفتن انسان‌ها در مسیر خوشبختی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: بهره گرفتن از بیانات ائمه اطهار (ع) و الگو قرار دادن سیره و روش ایشان سب قرار گرفتن زندگی در مسیر محبت و سعادت می شود.
جشن ازدواج زوجين طلبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی مشهد که پیش از ظهر امروز در محل این مدرسه برگزار شد با اشاره به آیه 21 سوره روم«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً » اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید که «براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت تا نسل بشر را تداوم بخشد؛ در واقع یکی از نتایج این محبت که خداوند پس از جاری شدن خطبه عقد به زوجین عطا می کند، قرار گرفتن مهر و محبت آن دو قلب هایشان نسبت به یکدیگر است.

 

وی محبت را به عنوان یکی از سرمایه های زوج‌ها دانست و گفت: این هدیه الهی باید حفظ و مراقبت شود چرا که خود دلیل و رمز موفقیت و خوشبختی زن و مرد است و باید به شایستگی از آن مراقبت شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: تقویت باور‌های دینی، ادب و احترام، درک متقابل و توجه به شرایط همسر، نظم و برنامه و مدارا با توجه به شرایط متفاوت در زندگی از جمله راه‌های دستیابی به محبت و حفظ آن در فضای خانواده محسوب می شود.

 

حجت الاسلام عدالتیان  با یادآور شدن این مطلب که اگر در خط اطاعت باشیم در مسیر سعادت قرار می گیریم، خاطر نشان کرد: رعایت ادب در گفتار و رفتار به عنوان محافظی در خانواده به شمار می رود و اگر آن را نادیده گرفته و کنار بگذاریم از سرمایه اصلی خود یعنی محبت و در نتیجه خوشبختی فاصله می گیریم.

 

وی با اشاره به حدیث کساء که در آن حضرت فاطمه(س) فرزندان خود را با احترام و بهترین نام ها خواندند، اظهار کرد: حدیث کساء به عنوان یک نمونه و الگوی دینی در رفتار و احترام متقابل در خانواده به شمار می رود و این ادب مانعی برای انجام خطا است؛ حضرت زهرا(س) فرمودند که هرگز از شوهرم چیزی تقاضا نمی‌کنم مبادا نداشته باشد و خجل شود که خود گواهی بر درک متقابل این معصوم(ع) نسبت به همسر خود است بنابراین باید این نحوه برخورد با همسر به عنوان یک  الگو و اسوه در زندگی زوجین باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه در بیان خاطرات پیامبر(ص) در مورد نظم گفت: پیامبر(ص) بخشی از وقت خود را برای عبادت و یاد خدا، قسمتی را برای خانواده و بخشی را برای امور شخصی خویش اختصاص می‌دادند و این شیوه برای ما طلبه‌ها درس و الگوی بزرگی است که بتوانیم در تمام امور روزانه، زندگی را در عین شفافیت و به بهترین نحو انجام دهیم.

 

حجت الاسلام عدالتیان تصریح کرد: مبلغین و دانش پژوهان باید به این نکته توجه داشته باشند که عملی و ایجاد نظم در خانواده موجب رفع نگرانی در محیط خانواده می شود بنابراین باید در محیط خانواده نظم و اظهار محبت در مواقع مناسب را در نظر داشته باشند تا مانع بروز مشکل در خانواده شود.

 

وی خاطر نشان کرد: محبت هدیه خداوند است که خانواده‌ها می توانند با بهره گرفتن از بیانات اهل بیت(ع) و الگو قرار دادن سیره و روش ایشان، زندگی خود را در مسیر محبت و سعادت قرار دهند./844/202/ب3

ارسال نظرات