۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۲۸۸۵۴۲
رییس جامعه المصطفی تأکید کرد؛

ضرورت مدیریت جریان علمی کشور

خبرگزاری رسا ـ مراسم آغاز سال تحصیلی 95-94، با حضور جمعی از طلاب، اساتید و پژوهشگران جامعه المصطفی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد؛ در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که علم را باید با علم جامع مدیریت کرد، گفت: جریان علم و دانش مدیریت‌پذیر بوده، قابل سیاست‌گذاری است.
نشست صميمي با آيت‌الله اعرافي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعة المصطفی، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در این مراسم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به اساتید، طلاب و پژوهشگران المصطفی، تصریح کرد: جامعه المصطفی سال تحصیلی جدید را با حضور و مشارکت طلاب و پژوهشگرانی از 120 ملیت که در بیش از 60 کشور جهان در مراکز و واحدهای گوناگون، مشغول تحصیل علوم الهی هستند، آغاز می‌کنند.

 

وی با بیان این که به فضل الهی سال جاری، سالی نو و با نشاط برای تحصیل معارف ناب الهی خواهد بود، اظهار داشت: باید خداوند متعال را شاکر باشیم که همه ما و شما بر سر خوان و مائده الهی انقلاب اسلامی و شهدای اسلام، حضور پیدا کرده‌ایم.

 

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که حوزه‌های علمیه به رغم تاریخ درخشان و سوابق بلند و پیشینه افتخار آمیز، با موانع و محدودیت‌های فراوانی مواجه بود، خاطرنشان کرد: در گذر تاریخ، محدودیت‌های فراوانی علما، روحانیت، مرجعیت و حوزه را در بر گرفت بود که ناگهان نفخه الهی و آسمانی و تجلیات غیبی از آستین قم، مرجعیت، ولایت، حوزه، شهدا و امام عظیم شأن بیرون آمد و همه ما را آزاد کرد.

 

وی با اشاره به این که نسیم آسمانی آموزه‌های ناب الهی، به دست شما عزیزان در سراسر جهان گسترش پیدا می‌کند، اظهار داشت: امروز به برکت شما طلاب و اساتید، آفاق عالم به روی معارف الهی و اندیشه‌های ناب اهل بیت(علیهم السلام) گشوده شده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به لطف الهی، علی رغم همه دشمنی‌ها، کینه توزی‌ها و سرمایه گذاری‌های عظیم، پرچم پر افتخار اسلام ناب و اندیشه‌های اهل بیت(علیهم السلام) بر افراشته و این مشعل فروزان‌تر خواهد شد.

 

وی با تأکید بر این که آنچه حوزه‌های علمیه در ایران و سراسر جهان هزینه می‌کند، حتی عشری از سرمایه‌ها و هزینه‌کردهای هنگفت و کلان دشمنان و رقیبان نیست، یادآور شد: طلاب و پژوهشگران معارف ناب الهی باید بدانند، که علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های عظیم دشمنان، رقیبان و جریان‌های انحرافی، راه این عزیزان پر افتخار است.

 

امام جمعه قم ضمن اشاره به حضور 3 هزار نفری میهمانان جدید الورود به عرصه آموزش جامعه المصطفی، اذعان داشت: علم ودیعه‌ای بزرگ، افتخاری عظیم و نعمتی الهی است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که علم را باید با علم جامع مدیریت نمود، ابراز داشت: جریان علم و دانش مدیریت‌پذیر بوده، قابل سیاست‌گذاری است.

 

وی ضمن تأکید بر غنای معارف ناب اسلامی در عرصه علم و دانش، با اشاره به این که هر نعمتی با آسیب‌هایی مواجه است، خاطرنشان کرد:‌ وقتی علم ناقص باشد و در نقشه جامعی طراحی نگردد، انسان را به تباهی می‌کشاند.

 

رئیس جامعه المصطفی نیاز به شناخت آسیب‌های علم را یکی از ضروریات حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: غفلت از وصل بودن، علم و دانش به علم لا یزال الهی، یکی از مهمترین آسیب‌های علم به شمار می‌رود. نباید رشته علم را از آسمان و مبادی غیبی آن جدا دانست.

 

وی با تأکید بر این که حوزه و طلبه علوم اسلامی، باید دانش را به مبداء غیبی متصل نموده و آن را از فیوضات الهی بداند، تصریح کرد: ندیدن محدودیت‌های علم، از دیگر آسیب‌های علم به شمار می‌رود. همیشه باید توجه داشته باشیم، که گوشه‌ای از علوم در دست ما و شماست. نقشه جامع علمی، نزد اولیای الهی و معصومین(علیهم السلام) قرار دارد.

 

آیت الله اعرافی تشنگی روز افزون را از جمله بایسته‌های طالب علوم الهی عنوان کرد و اظهار داشت: نباید علم را از اهداف عالی و معنوی جدا ببینیم، علم و دانشی ارزشمند است که در مسیر عبودیت ذات اقدس الهی قرار گرفته باشد. اگر علوم از مسیرهای الهی خارج شوند، جلوه شیطانی به خود می‌گیرند و انسان را به سمت نابودی سوق می‌دهند.

 

امام جمعه قم با بیان این که همواره باید مراقب باشیم تا آسیب‌های ذکر شده، ما را از سنت پایدار حوزه‌های علمیه جدا نموده شیطانی نکند، یادآور شد: عجب، غرور و استکبار در عرصه‌های علم، یکی از مهمترین آسیب‌ها به شمار می‌رود که سرمنشاء آن در دیگر آسیب‌ها نهفته است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علم ناقص، محدود در چهار دیواری است، به مبداء غایی متصل نیست و هیچگاه در خدمت نجات بشریت قرار نمی‌گیرد.

 

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که طلاب علوم دینی در کنار کسب معارف الهی باید خود را وارد عرصه تهذیب و اخلاق نمایند، ابراز داشت: امروز جهان تشنه معرفت‌های ناب الهی است.

 

امام جمعه قم ضمن اشاره به گام‌های بزرگ جامعه المصطفی و حوزه‌های علمیه در مسیر نشر معارف ناب الهی، اظهار داشت: باید در همه ابعاد کمی و کیفی تبیین معارف ناب اهل بیت(علیهم السلام)، قدم‌های بزرگتری برداریم.

 

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که قم و المصطفی قطب بزرگ علمی و فکری جهان اسلام و منادی گفتگوی فارغ از خشونت هستند، خاطرنشان کرد: همه مراکز جهان اسلام، باید ندای محبت و دوستی و فریاد مبارزه با شیاطین الهی را سر دهند.

 

وی نفی وهابیت و مقابله با اخباری‌گری‌های جدید در تشیع و تسنن را نماد انقلاب اسلامی و جامعه المصطفی دانست و تصریح کرد: باید شبکه‌های معرفتی جهان اسلام توسعه بیشتری پیدا کند.

 

رئیس جامعه المصطفی افزود: جامعه المصطفی در سیاست‌های خویش ضمن تکیه بر دانش‌آموختگان، از مشارکت همه کسانی که می‌توانند مشعل هدایت الهی را فروزان‌تر نموده، راه انتشار معارف ناب الهی را گشوده‌تر سازند، استقبال می‌کند.

 

وی با تأکید بر این که برای پاسخگویی به نیازها و تشنگی روز افزون جهانیان به معارف ناب الهی، نیازمند مشارکت تمام مسلمانان هستیم، خاطرنشان کرد: ضمن توجه به مدارس پیوسته، همکار و جریان‌های مستقل و آزاد علمی در جهان اسلام، باید بر سنت‌های پایدار حوزه و توانایی فارغ التحصیلان تمرکز نمود.

 

امام جمعه قم با تأکید بر این که برخورداری از اندیشه راهبردی، عقل استراتژیک و شناخت درست جهان معاصر و نیز رقیبان و همراهان وظیفه طلاب و پژوهشگران علوم دینی است، یادآور شد: جهاد علمی، عقلانیت، تهذیب و تزکیه باید در متن فعالیت‌های طلاب علوم دینی قرار گیرد. همه باید خود را خادمان سپاه بزرگ علم و معرفت بدانیم و از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

 

آیت الله اعرافی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر بهره‌گیری از اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و رهنمودهای مراجع معظم تقلید، تصریح کرد: همواره باید قدردان تلاش‌گران عرصه دین و دانش و نشر معارف ناب الهی در گستره جهانی باشیم./1325/د101/ف

ارسال نظرات